• 1
  • 2
2017-02-22, 16:06
Medlem
Jag har nämligen svårt att komma upp i mina 3000kcal jag behöver äta under en dag (2m lång, 95kg). Och har därför börjat äta nötter, ca 250gram om dagen = 1250 kalorier.

Så numera äter jag ca nötterna + detta

Frukost: 3 ägg mackor, 200g kvarg, kaffe.
Mellanmål: 1 bananer
Lunch: 250G kyckling & pasta
GYM
Middag: 250G kyckling + sallad
Frukost: 3 äggmackor.

Kommer det ge bra resultat? (Skulle kanske behöver 30-40g mer protein ser jag)
Citera
2017-02-22, 18:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekaffekaffe
Jag har nämligen svårt att komma upp i mina 3000kcal jag behöver äta under en dag (2m lång, 95kg). Och har därför börjat äta nötter, ca 250gram om dagen = 1250 kalorier.

GYM

Varför äta kycklingsallad till middag när du försöker få in mer kalorier? Det är ju ett typiskt bantningsupplägg; välj pasta eller ris där också + någon sås. Du skulle även kunna välja något lite fetare protein än kyckling, typ lax eller entrecote.

Nötter kan vara helt okej om man har svårt att gå upp i vikt, men innehåller ganska mycket fett. Jag skulle föreslå att du dricker mer kalorier, exempelvis genom att ha mjölk till varje måltid.
Citera
2017-02-22, 18:15
Medlem
Citat:

GYM

Några mål med havregryn skulle underlätta för dig.
Citera
2017-02-22, 18:36
Medlem
it-takes-2s avatar
Hur kan det vara ett problem att äta 3000 kcal för en vuxen man på 95 kg? Jag är på en diet som kräver att jag max ligger på 2.400 kcal varannan dag och det är inga problem att överskrida. En kvällsmacka med fet korv och gräddost så är man där, haha!

Dina nötter ger dig ca 1.500 kcal om man ska vara noggrann.
Citera
2017-02-22, 18:40
Medlem
Nötter är ju jävligt gott, nyttigt och kaloririkt.

Men det är så förbannat dyrt
Citera
2017-02-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Varför äta kycklingsallad till middag när du försöker få in mer kalorier? Det är ju ett typiskt bantningsupplägg; välj pasta eller ris där också + någon sås. Du skulle även kunna välja något lite fetare protein än kyckling, typ lax eller entrecote.

Nötter kan vara helt okej om man har svårt att gå upp i vikt, men innehåller ganska mycket fett. Jag skulle föreslå att du dricker mer kalorier, exempelvis genom att ha mjölk till varje måltid.

Innebär det att jag kommer lägga på mig mer onödigt fett runt exempelvis magen om jag fortsätter äta massa nötter istället för att dricker mer röd mjölk?
Citera
2017-02-22, 19:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
[/b]

Innebär det att jag kommer lägga på mig mer onödigt fett runt exempelvis magen om jag fortsätter äta massa nötter istället för att dricker mer röd mjölk?
Så länge du hamnar på ett kaloriunderskott så kommer du (med lite perspektiv) inte lägga på dig fett, utan snarare bli magrare.

Vid kaloriöverskott lagras framförallt det fett du intagit av kroppen, så vid bulk kan det alltså vara bra att hålla fettintaget på en lagom nivå och istället överäta kolhydrater för en mer "lean" bulk. Fett behövs givetvis och är ett enkelt sätt att få i sig mer kalorier, men då nötter innehåller så mycket fett kan det vara bättre att hellre välj någon lättsmält kolhydrat. Börja med att lägga till pasta eller ris istället för sallad, och komplettera eventuellt med mellanmjölk (med lite proteinpulver eventuellt). Vill du äta nötter så håll det runt 50-70g per dag.
Citera
2017-02-22, 19:18
Medlem
Citat:

GYM

Jag äter 100g nötter efter varje träning sedan kanske 18 månader. Jordnötter. Äter annan mat också. Ska inte skryta, men Nordic Wellness tycker man blivit för stor för att träna där. Men samtidigt känner man sig för liten för något byggergym. Min slutsats är att nötterna fungerar fint. Jag har dem för kalorierna. Om de ger mig protein eller fett så är det väl så. Men det är inte därför jag snaskar dem efter varje pass.
Citera
2017-02-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Nötter är ju jävligt gott, nyttigt och kaloririkt.

Men det är så förbannat dyrt
Dyrt?
Jordnötter 15kr 500g på Lidl.
Citera
2017-02-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Dyrt?
Jordnötter 15kr 500g på Lidl.

Jordnötter är billigt överallt typ. Och goda chilinötter Jag köper stora påsar och lägger i mindre fryspåsar på 100g. Men Lidl är nog billigast om man verkligen vill komma billigast undan. Annars är ICA Basic soft
Citera
2017-02-23, 17:18
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jordnötter är billigt överallt typ. Och goda chilinötter Jag köper stora påsar och lägger i mindre fryspåsar på 100g. Men Lidl är nog billigast om man verkligen vill komma billigast undan. Annars är ICA Basic soft
Bra tips! Och nyttiga är de också: http://www.whfoods.com/genpage.php?t...spice&dbid=101
Citera
2017-02-23, 17:19
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag äter 100g nötter efter varje träning sedan kanske 18 månader. Jordnötter. Äter annan mat också. Ska inte skryta, men Nordic Wellness tycker man blivit för stor för att träna där. Men samtidigt känner man sig för liten för något byggergym. Min slutsats är att nötterna fungerar fint. Jag har dem för kalorierna. Om de ger mig protein eller fett så är det väl så. Men det är inte därför jag snaskar dem efter varje pass.
Får man fråga efter din längd, vikt och hur ofta du tränar styrka? Vilket är ditt TDEE.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in