• 1
  • 2
2017-02-21, 19:27
Medlem
Balloonatics avatar
Känns som rätt subforum (annars flytta).

Kom på ett argument för ett tag sen, som jag har tänkte mycket på. Som jag själv försökt knäcka, men ej lyckats. Låt oss se om ni sköna FB:are lyckas.

Alla människor säger ofta att "Jag måste", "Jag måste göra det".

Mitt argument lyder: Det finns enbart 2 "måsten" här i livet (det finns bara 2 saker som en människor måste göra), och det är att dö och att välja. Med andra ord så måste alla människor aktivt göra val och alla människor måste dö.

Ge mig motargument! Försök att knäcka mitt argument!

/Balloonatic
Citera
2017-02-21, 19:34
Medlem
När du säger att alla måste dö, innefattar inte det då även ett tredje "måste", nämligen att alla måste födas?

Sedan angående att man måste göra aktiva val håller jag inte med om. Visst, nästintill uteslutande personer som lever gör aktiva val, men vad händer om du exempelvis är en så pass skadad individ (tänker främst diverse psykiska störningar som gör att man inte kan ta hand om sig själv) att omvärlden inte kan låta dig göra några aktiva val? Vad händer om du är en fara för allmänheten och behöver spärras in, där du inte har några friheter? Då har man ju inte heller några aktiva val!
Citera
2017-02-21, 19:34
Medlem
Fel tror jag!

Man måste endast födas och dö (om man räknar med födelsen). Man har väl ingen vilja innan man föds och för att dö måste man födas.

Annars brukar jag säga enda måsten vi har i livet är andas och dö. Andas man inte dör man!
Citera
2017-02-21, 19:35
Medlem
l150s avatar
Inte för att jag har någon källa.
Men finns väl säkert någon som fötts,levt,dött som ett vårdpaket/grönsak.
Inte många val en sån människa måste/kan göra i så fall.
Citera
2017-02-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Vad händer om du är en fara för allmänheten och behöver spärras in, där du inte har några friheter? Då har man ju inte heller några aktiva val!
Det är inge principiell skillnad på att du blir inspärrad och att du redan nu är inspärrad på jorden.
Citera
2017-02-21, 19:52
Medlem
Balloonatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
När du säger att alla måste dö, innefattar inte det då även ett tredje "måste", nämligen att alla måste födas?

Sedan angående att man måste göra aktiva val håller jag inte med om. Visst, nästintill uteslutande personer som lever gör aktiva val, men vad händer om du exempelvis är en så pass skadad individ (tänker främst diverse psykiska störningar som gör att man inte kan ta hand om sig själv) att omvärlden inte kan låta dig göra några aktiva val? Vad händer om du är en fara för allmänheten och behöver spärras in, där du inte har några friheter? Då har man ju inte heller några aktiva val!

Jag vet inte, men jag tror att argumentet om "diverse psykiska störningar" och "att ha fötts som en grönsak" kan vara ett knäckande argument. Det har jag inte tänkt på, tack Sverker90 och l150! Jag tänker så det knackar, men kan fan inte komma på ett motargument för stunden. Låt mig återkomma till det argumentet.

Argumentet om "det tredje valet, att födas" är enligt min mening och mitt argument inte giltigt, då mitt argument löd: "Det finns enbart 2 "måsten" här i livet" alltså att människan redan är i liv. Det finns inget som säger att "du" måste födas. Gravida föräldrar göra ett val här, antingen fullboda graviditeten eller välja att göra abort. Det är ju väldigt "random" hur just en specifik individ blir till, och då inget måste att den individen föds. Men just det känn som att det hör till en annan diskussion, och inte här i tråden.
Citera
2017-02-21, 19:55
Medlem
Balloonatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är inge principiell skillnad på att du blir inspärrad och att du redan nu är inspärrad på jorden.

Ja precis, en människa som är inspärrad/frihetsberövas måste fortfarande göra val och måste dö. Så det håller inte det heller.
Citera
2017-02-21, 19:56
Medlem
En abort sent gången tycker jag går att betrakta som någon som dör utan att behövt eller fått välja. Vet inte om jag missförstår vad du är ute efter förvisso.
Citera
2017-02-21, 19:58
Medlem
Beroende på vad man menar kan man ju säga att du måste en jävla massa. Du måste exempelvis följa naturlagarna.
Citera
2017-02-21, 19:58
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balloonatic
Mitt argument lyder: Det finns enbart 2 "måsten" här i livet (det finns bara 2 saker som en människor måste göra), och det är att dö och att välja.

Jag måste skita?
Citera
2017-02-21, 20:00
Medlem
Balloonatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrefan
Annars brukar jag säga enda måsten vi har i livet är andas och dö. Andas man inte dör man!

Du väljer att andas, du kan välja att sluta andas. Alltså är att andas ett val.
Citera
2017-02-21, 20:01
Medlem
Balloonatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag måste skita?

Absolut inte. Du väljer att skita.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera