Citat:
Ursprungligen postat av
Sverker90
När du säger att alla måste dö, innefattar inte det då även ett tredje "måste", nämligen att alla måste födas?
Sedan angående att man måste göra aktiva val håller jag inte med om. Visst, nästintill uteslutande personer som lever gör aktiva val, men vad händer om du exempelvis är en så pass skadad individ (tänker främst diverse psykiska störningar som gör att man inte kan ta hand om sig själv) att omvärlden inte kan låta dig göra några aktiva val? Vad händer om du är en fara för allmänheten och behöver spärras in, där du inte har några friheter? Då har man ju inte heller några aktiva val!
Jag vet inte, men jag tror att argumentet om "diverse psykiska störningar" och "att ha fötts som en grönsak" kan vara ett knäckande argument. Det har jag inte tänkt på, tack Sverker90 och l150! Jag tänker så det knackar, men kan fan inte komma på ett motargument för stunden. Låt mig återkomma till det argumentet.
Argumentet om "det tredje valet, att födas" är enligt min mening och mitt argument inte giltigt, då mitt argument löd: "Det finns enbart 2 "måsten" här i livet" alltså att människan redan är i liv. Det finns inget som säger att "du" måste födas. Gravida föräldrar göra ett val här, antingen fullboda graviditeten eller välja att göra abort. Det är ju väldigt "random" hur just en specifik individ blir till, och då inget måste att den individen föds. Men just det känn som att det hör till en annan diskussion, och inte här i tråden.