2017-02-21, 17:40
Medlem
Fyra20s avatar
Jag tänkte köpa en bil för ca 140.000kr, jag har redan 60 000 så behöver alltså ett lån på 80 000.

Eftersom jag bara är 25 år så tänkte jag skriva bilen på min mamma istället för att betala 1500 varje månad för försäkring.

Det jag undrar är om banken kommer kräva att bilen står skriven på mig och vill ha koll att jag köper bilen eller hur fungerar det?
Citera
2017-02-21, 18:05
Medlem
BNCs avatar
Du kan ju alltid ta ett vanligt blancolån till att köpa "vad som helst", då bryr sig banken inte om vad du gör med pengarna. Tar du bilen på kredit lär du behöva äga den själv.

Men allvarligt talat, har du råd att köpa bil för 140k så tycker jag personligen att du har råd att betala försäkringen som du ska också.
Citera
2017-02-21, 18:40
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Jag tänkte köpa en bil för ca 140.000kr, jag har redan 60 000 så behöver alltså ett lån på 80 000.

Eftersom jag bara är 25 år så tänkte jag skriva bilen på min mamma istället för att betala 1500 varje månad för försäkring.

Det jag undrar är om banken kommer kräva att bilen står skriven på mig och vill ha koll att jag köper bilen eller hur fungerar det?
Bilförsäkringarna brukar bli billgare just runt 25 så kolla med fler bolag, 18.000kr per år låter mycket.
Vad är det för bil?
Köper du bil med billån brukar det krävas 20% i handpenning, men de har du ju annars är det som för vanliga lån. Fast inkomst, inga anmärkningar, 150.000 (?) i inkomst per år osv.
Enklast är att du tar ett vanligt blanco-lån men då blir det ev till sämre ränta, ibland har billånen väldigt låga räntor så kolla upp vad som blir bäst.
Citera
2017-02-21, 22:01
Medlem
Citat:

Du riskerar att betala för ingenting och stå utan ersättning den dagen olyckan är framme.
http://www.sydsvenskan.se/2012-04-01...bilen-pa-mamma
Citera
2017-02-21, 22:16
Medlem
Du kan glömma att använda bilen som säkerhet för lånet om du inte står som ägare och betalar försäkring. Att det sedan är bedrägeri och du riskerar att bli utan ersättning vid en skada gör att du verkligen bör skriva bilen på dig själv.
Citera
2017-02-22, 01:57
Medlem
Citat:

Skall bilen inhandlas av handlare så blir det billigast att låna via bilfirman, då med bilen som säkerhet. Alternativet är blancolån, bankerna sysslar inte med regelrätta billån annat än via bilhandlare. Givetvis skall du själv äga bilen. Vad är det för märklig bil, eller märkligt försäkringsbolag om premien skulle komma att kosta 15000 per månad?
Citera
2017-02-22, 09:59
Medlem
_killahs avatar
Jag innehar ett fordon, V8 på runt 300Hk, helförsäkring på det är 700:-. Jag är precis över 30.

Jag rekommenderar som tidigare personer att stå på den själv, bättre att komma in i det fort så att du får "skadefria" år att lägga ihop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in