Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-20, 23:37
  #1
Medlem
S.Kandals avatar
Mig veterligt har inte en endaste svensk polis fått sätta livet till under ett jobb i förorten. Detta är enligt mig ett smärre mirakel och jag frågar mig hur länge denna lyckliga statistik får vara intakt. Senast idag tvingades polis avlossa varningsskott i Rinkeby mot stenkastande mobb.

Måhända smaklöst att spekulera i framtida polismord men jag anser att fråga är relevant och intressant att diskutera.

Således:

- Hur reagerar/påverkas samhället vid ett polismord i ett s.k. "utanförskapsområde"?

- Hur kommer polisledning, media och politiker agera och vilka konsekvenser följer i dess kölvatten?
Citera
2017-02-21, 00:09
  #2
Medlem
Politiker och media är högst troligen livrädda för att detta en vacker dag ska hända. Då går det liksom inte att blunda eller bortförklara problemen längre. Det hade blivit kalabalik på en nivå vi aldrig sett.
Citera
2017-02-21, 08:04
  #3
Avstängd
negrofobens avatar
Trump, Fox, RT och Putin kommer att framstå som sanningens budbärare och vår media och politiker får stå med hundhuvudet....
Citera
2017-02-21, 08:20
  #4
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Trump, Fox, RT och Putin kommer att framstå som sanningens budbärare och vår media och politiker får stå med hundhuvudet....

Man kan ju säga att det är duktigt jobbat av etablissemanget att tappa bollen och sanningsfrågan till Trump, Fox, Putin och RT.

När folk börjar lita mer på rysk, statlig propaganda, borde det inte sätta igång varningsklockor i de egna leden om att ens nyhetsbevakning kaaaaanske inte upplevs som trovärdig längre av stora delar av folket?

Vid ett polismord i utanförskapsområdena, tror jag att allting kastas "off the table". Poliskåren kan bara ta så mycket skit.

Eller så fortsätter etablissemanget att förneka och förvränga i större grad än RT och Fox....
Citera
2017-02-21, 09:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Mig veterligt har inte en endaste svensk polis fått sätta livet till under ett jobb i förorten. Detta är enligt mig ett smärre mirakel och jag frågar mig hur länge denna lyckliga statistik får vara intakt. Senast idag tvingades polis avlossa varningsskott i Rinkeby mot stenkastande mobb.

Måhända smaklöst att spekulera i framtida polismord men jag anser att fråga är relevant och intressant att diskutera.

Således:

- Hur reagerar/påverkas samhället vid ett polismord i ett s.k. "utanförskapsområde"?

- Hur kommer polisledning, media och politiker agera och vilka konsekvenser följer i dess kölvatten?

Antagligen kommer Eliasson gå ut hårt i media, sätta ner foten och verkligen markera att 'Nu får det vara nog! - och därför har vi tagit fram armbandet "Rör inte min polis". Finns även som reflex för de som jobbar natt.'

MSM kommer att köra en extra reportage-serie om Högerextremism, man kommer försöka påvisa kopplingar mellan SD och Hells Angels, och i SVT kommer man låta Aschberg tillsammans med Expo köra ett "nättroll-spedcial" på bästa sändningstid.

Löfven å sin sida kommer åka på statsbesök till Thailand eller något liknande, och på Arlanda avfärda allt prat om ansvar med att vi i Sverige ändå inte har någon rättskultur och att man måste sätta sig in i utanförskapets svårigheter för att förstå vad dessa traumatiserade ungdomar upplevt.

Konsekvenser? Noll och intet. Förutom att SD vinner nästa val.
Citera
2017-02-21, 09:27
  #6
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Mig veterligt har inte en endaste svensk polis fått sätta livet till under ett jobb i förorten. Detta är enligt mig ett smärre mirakel



Eller så är det ett tecken på att den på Flashback så utbredda uppfattningen om laglösheten i svenska förorter är en smula överdriven.
Citera
2017-02-21, 09:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy


Eller så är det ett tecken på att den på Flashback så utbredda uppfattningen om laglösheten i svenska förorter är en smula överdriven.

En smula överdriven? Är du seriös? Situationen i vissa områden är katastrofal. Det som hände i Rinkeby i helgen är ett lysande exempel på detta. Polisen åker in i Rinkeby för att gripa en misstänkt person men attackeras av ungdomsgäng till den grad att de känner sig hotade till livet. Situationen är så hotfull att polisen avfyrar verkanseld, men ungdomarna ger sig inte ändå. Då väljer polisen att lämna platsen. Därefter utbryter plundring och bränder. När sedan brandkåren kommer så stoppas de också av stenkastande ligister.

Detta är ändå inte något undantag. Polisen har allt mer börjat lämna dessa områden åt sitt eget öde. De kan inte utföra sitt jobb där och invånarna ser dem bara som inkräktare.

Men det värsta av allt är att det bara blir värre och värre i takt med att allt fler människor kommer in i landet och fortfarande är de som styr i Sverige fast övertygade om att vi är på rätt väg. Massainvandring och mångkultur kommer att löna sig i längden, tror de.
Citera
2017-02-21, 09:49
  #8
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En smula överdriven? Är du seriös? Situationen i vissa områden är katastrofal. Det som hände i Rinkeby i helgen är ett lysande exempel på detta. Polisen åker in i Rinkeby för att gripa en misstänkt person men attackeras av ungdomsgäng till den grad att de känner sig hotade till livet. Situationen är så hotfull att polisen avfyrar verkanseld, men ungdomarna ger sig inte ändå. Då väljer polisen att lämna platsen. Därefter utbryter plundring och bränder. När sedan brandkåren kommer så stoppas de också av stenkastande ligister.

Detta är ändå inte något undantag. Polisen har allt mer börjat lämna dessa områden åt sitt eget öde. De kan inte utföra sitt jobb där och invånarna ser dem bara som inkräktare.

Men det värsta av allt är att det bara blir värre och värre i takt med att allt fler människor kommer in i landet och fortfarande är de som styr i Sverige fast övertygade om att vi är på rätt väg. Massainvandring och mångkultur kommer att löna sig i längden, tror de.
Tja, argumentationen i TS följer den här linjen:

* TS har bestämt sig för att polisdödligheten i svenska förorter är hög
* TS har därefter upptäckt att poliser inte dör i svenska förorter
* TS drar då slutsatsen att ett mirakel har inträffat.

Logiken i detta resonemang är i det närmaste puckoreligiös.
Citera
2017-02-21, 10:00
  #9
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Tja, argumentationen i TS följer den här linjen:

* TS har bestämt sig för att polisdödligheten i svenska förorter är hög
* TS har därefter upptäckt att poliser inte dör i svenska förorter
* TS drar då slutsatsen att ett mirakel har inträffat.

Logiken i detta resonemang är i det närmaste puckoreligiös.

Förklara gärna hur du kom fram till det fetade, är uppriktigt intresserad av hur du tänker.
Citera
2017-02-21, 10:03
  #10
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Förklara gärna hur du kom fram till det fetade, är uppriktigt intresserad av hur du tänker.
"Polisdödlighet" var en illa vald formulering. "Risken för poliser att dö" tror jag beskriver saken bättre.
Citera
2017-02-21, 10:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Tja, argumentationen i TS följer den här linjen:

* TS har bestämt sig för att polisdödligheten i svenska förorter är hög
* TS har därefter upptäckt att poliser inte dör i svenska förorter
* TS drar då slutsatsen att ett mirakel har inträffat.

Logiken i detta resonemang är i det närmaste puckoreligiös.

Det dör inte särskilt många poliser i förorten, men att därav dra slutsatsen att det är lugnt och idylliskt är helt felaktigt. Snarare är det ju så att polisen knappt går in i i områdena längre. Man använder dialog i stället för att försöka upprätthålla lag och ordning. Detta är en uttalad policy från Rikspolischefen och det finns speciella dialogpoliser.
Läget är alltså att vi har passerat stadiet när poliser dör eftersom polisen inte ens tar striden längre. Man åker ifrån områdena när det börjar hetta till.
Citera
2017-02-21, 10:14
  #12
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
"Polisdödlighet" var en illa vald formulering. "Risken för poliser att dö" tror jag beskriver saken bättre.

Jo, det är min bestämda uppfattning att det torde vara mkt större risk för polisen att riskera livet vid ett jobb i ett s.k utanförskapsområde än annorstädes.

Om du anser denna åsikt som "puckoreligiös", fine. Vi har uppenbarligen olika referenspunker.
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2017-02-21 kl. 10:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback