2017-02-20, 22:47
Medlem
hej tråden.

jag har starka skäl att misstänka att en god vän är spelmissbrukare och är på väg att kvadda sitt liv. ekonomin i botten och av familj och vänner finns det få kvar. jag vill veta exakt hur illa det är ställt med hans ekonomi, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. han själv vägrar såklart vilket spelmissbrukare ofta gör.

en del uppgifter via kronofogden verkar vara offentliga så jag ska kolla med dem. vad får jag veta med tjänster som ratsit egentligen? jag misstänker att han finns hos fogden, att han har mängder med sms-lån, att det kan vara läge för utmätning osv. har sett brev från inkasso oöppnade på diverse ställen i hans hem...

så kort sagt, hur går jag tillväga för att ta reda på hans ekonomiska status när han är osamarbetsvillig? vill veta skulder, lån, saldo, om han har bankkonton, osv... gör det inte för att snoka utan jag vill väl mest veta, är han skyldig 20 papp eller 2 miljoner. hur skulle du gjort?
Citera
2017-02-21, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
hej tråden.

jag har starka skäl att misstänka att en god vän är spelmissbrukare och är på väg att kvadda sitt liv. ekonomin i botten och av familj och vänner finns det få kvar. jag vill veta exakt hur illa det är ställt med hans ekonomi, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. han själv vägrar såklart vilket spelmissbrukare ofta gör.

en del uppgifter via kronofogden verkar vara offentliga så jag ska kolla med dem. vad får jag veta med tjänster som ratsit egentligen? jag misstänker att han finns hos fogden, att han har mängder med sms-lån, att det kan vara läge för utmätning osv. har sett brev från inkasso oöppnade på diverse ställen i hans hem...

så kort sagt, hur går jag tillväga för att ta reda på hans ekonomiska status när han är osamarbetsvillig? vill veta skulder, lån, saldo, om han har bankkonton, osv... gör det inte för att snoka utan jag vill väl mest veta, är han skyldig 20 papp eller 2 miljoner. hur skulle du gjort?
Vad hjälper det honom om du snokar, för det är just det du vill göra? Han var väl redan osamarbetsvillig sa du.

Ta en UC på honom, han kommer däremot få reda på det. Bankkonton kan du nog glömma, banksekretessen
Citera
2017-02-21, 07:49
Medlem
Lägg av direkt. Det kommer inte gå att hjäpa honom förens han vill ha hjälp, så är det med alla missbruk. Det kommer knappast hjälpa att snoka. Det du kan göra är väl att sno hans bankdosa och kolla hans saldo, men näe fyfan vilken stil.

Ge han ett nummer till en slutaspela linje och lämna det där, säg att du är orolig.

Inte nå jävla snokeri
Citera
2017-02-21, 09:09
Bannlyst
anmäl honom till lyxfällan.
Citera
2017-02-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Vad hjälper det honom om du snokar, för det är just det du vill göra? Han var väl redan osamarbetsvillig sa du.

Ta en UC på honom, han kommer däremot få reda på det. Bankkonton kan du nog glömma, banksekretessen

får jag en summa på skulderna kanske det väcker hans övriga anhöriga till liv så de förstår allvaret i situationen. alternativt kanske jag själv kan slappna av med vetskapen att han kan nöta av skulderna själv.

förstår inte riktigt er som tycker det är värre att jag snokar än att min kompis eventuellt kan vara på väg mot fängelse, hemlöshet eller självmord. kan jag förhindra det är jag villig att göra rätt mycket som jag normalt inte skulle gjort, inklusive snoka. tycker passivitet och medberoende är värre än att aktivt göra något. sen fattar ju jag med att killen själv måste vilja bli frisk för att det ska funka.
Citera
2017-02-21, 10:16
Medlem
polagoms avatar
Jag tycker absolut du gor ratt i att hjalpa honom, om nu sa att hans missbruk forstar hans och andras liv omkring honom. Om du skulle fraga personer med spelmissbruk i ett stadie av deras liv dar de har insikt over deras problem sa skulle 100% saga att de aldrig skulle ha startat/velat fatt hjalp att sluta, med mera.

Jag kan ingenting direkt om spelmissbruk eller att hjalpa personer med det. Men lyssna inte pa de andra har inne. Om du kan gora nagot for att hjlpa honom, sa gor det. Om din plan ar ratt vag, det ar jag inte saker pa daremot. Vet inte om du kan vinna hans fortroende genom att snoka dig fram till kansliga uppgifter om han och hans liv. Det skulle sakert kunna ga valdigt illa istallet.

Jag tycker du bor sikta dig in pa andra taktiker an att snoka. Om han inte lyssnar pa dig, gor han det det pa nagon annan? Finns det nagon annan familj till honom som kan hjalpa? Fan Lyxfallan kanske ar an sa javla dalig ide tillslut.
Citera
2017-02-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
får jag en summa på skulderna kanske det väcker hans övriga anhöriga till liv så de förstår allvaret i situationen. alternativt kanske jag själv kan slappna av med vetskapen att han kan nöta av skulderna själv.

förstår inte riktigt er som tycker det är värre att jag snokar än att min kompis eventuellt kan vara på väg mot fängelse, hemlöshet eller självmord. kan jag förhindra det är jag villig att göra rätt mycket som jag normalt inte skulle gjort, inklusive snoka. tycker passivitet och medberoende är värre än att aktivt göra något. sen fattar ju jag med att killen själv måste vilja bli frisk för att det ska funka.
Du missförstod mig, jag frågade vad det hade gjort för skillnad om du snokade. Då du själv sa att han inte brydde sig. Varför skulle han genast bry sig om du nu visste om hans skulder?
En sån person är nog svår att hantera, men ni kan väl testa en sån där konfrontation, där alla hans närmaste talar ut inför honom att det han håller på med förstör honom. Kanske får honom på andra tankar ifall det kommer från flera samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in