Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
får jag en summa på skulderna kanske det väcker hans övriga anhöriga till liv så de förstår allvaret i situationen. alternativt kanske jag själv kan slappna av med vetskapen att han kan nöta av skulderna själv.
förstår inte riktigt er som tycker det är värre att jag snokar än att min kompis eventuellt kan vara på väg mot fängelse, hemlöshet eller självmord. kan jag förhindra det är jag villig att göra rätt mycket som jag normalt inte skulle gjort, inklusive snoka. tycker passivitet och medberoende är värre än att aktivt göra något. sen fattar ju jag med att killen själv måste vilja bli frisk för att det ska funka.
Du missförstod mig, jag frågade vad det hade gjort för skillnad om du snokade. Då du själv sa att han inte brydde sig. Varför skulle han genast bry sig om du nu visste om hans skulder?
En sån person är nog svår att hantera, men ni kan väl testa en sån där konfrontation, där alla hans närmaste talar ut inför honom att det han håller på med förstör honom. Kanske får honom på andra tankar ifall det kommer från flera samtidigt.