• 1
  • 2
2017-02-20, 11:32
Medlem
Hej alla kära FB:are!

Behöver lite tips, guidning erfarenhet från er,

Jag behöver motivation på jobbet!

Bakgrund:

Jobbar som säljare med inslag av Key Account på ett medelstort IT-bolag. Har jobbat där i 2 årstid nu. Fick jobbet efter att ha läst på en yrkeshögskola i 2 års tid.

Bolaget är ett dotterbolag till bolaget som min far äger, därav fick jag en "garanterat" plats i säljteamet.

Företaget jag jobbar på går väldigt bra, vi har överträffat våra mål de två åren jag jobbat här. Det går nästan för bra för oss. Supporten och programmerarna har svårt att hinna med sina uppgifter medans vi på sälj kan ta det väldigt lugnt.

Då det har gått för snabbt fram och de vill inte anställa några ytterligare innan hösten har vi som jobbar på säljsidan fått i uppgift att ta hand om de kunder vi sålt till. Problemet är att det inte finns något att ta hand om. Kunderna klarar sig till 95% galant på egen hand och behöver nästan aldrig vår hjälp. Så arbetsvecka jobbar jag kanske 7-8 effektiv arbetstid medan resterande tid går åt till slösurf på diverse sidor.

Vad bör jag göra? Tvinga min chef att anställa mer folk? Hoppa på någon webbutbildning? Lära mig om aktier?

Alla tips uppskattas!!
Citera
2017-02-20, 12:08
Medlem
Jernmaskens avatar
Låter ju som en perfekt idé att tvinga chefen att anställa flera när det inte finns något att göra.
Det är min uppfattning i alla fall.
Citera
2017-02-20, 12:13
Medlem
Kanske börja snickra på nya idéer, inom eller utanför företaget? Sen lansera dem som en blixt från klar himmel och chocka alla, positivt eller negativt, beroende på nämnda innanför eller utanför.
Citera
2017-02-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Låter ju som en perfekt idé att tvinga chefen att anställa flera när det inte finns något att göra.
Det är min uppfattning i alla fall.

Du får nog läsa en gång till. Support + programmerare har sjuuukt mycket att göra. Medans vi på SÄLJ inte har något att göra
Citera
2017-02-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watantanka
Kanske börja snickra på nya idéer, inom eller utanför företaget? Sen lansera dem som en blixt från klar himmel och chocka alla, positivt eller negativt, beroende på nämnda innanför eller utanför.

Sant. Har tänkt på att börja med något vid sidan av jobbet som extra inkomst. Då kan jag även jobba med detta på min vanliga arbetstid. Dubbel lön på 40 h i veckan hade inte vart fel
Citera
2017-02-20, 13:02
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Du får nog läsa en gång till. Support + programmerare har sjuuukt mycket att göra. Medans vi på SÄLJ inte har något att göra
Jag läste en gång till och det stod samam som innan. Inte ett ord om någon annan än säljavdelningen. Men du är väl som alla andra säljare, tror du har sagt något som inte är sagt.
Citera
2017-02-20, 13:16
Medlem
Citat:
Jag läste en gång till och det stod samam som innan. Inte ett ord om någon annan än säljavdelningen. Men du är väl som alla andra säljare, tror du har sagt något som inte är sagt.

Supporten och programmerarna har svårt att hinna med sina uppgifter medans vi på sälj kan ta det väldigt lugnt.

Kanske dags att sätta sig på skolbänken igen?

Din lilla sur-gubbe
Citera
2017-02-20, 13:24
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Supporten och programmerarna har svårt att hinna med sina uppgifter medans vi på sälj kan ta det väldigt lugnt.

Kanske dags att sätta sig på skolbänken igen?

Din lilla sur-gubbe
Men tvinga chefen att anställa fler folk? Funkar det, tror du?? Kanske, med tanke på ditt efternamn då eller?
Citera
2017-02-20, 13:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej alla kära FB:are!

Behöver lite tips, guidning erfarenhet från er,

Jag behöver motivation på jobbet!

Bakgrund:

Jobbar som säljare med inslag av Key Account på ett medelstort IT-bolag. Har jobbat där i 2 årstid nu. Fick jobbet efter att ha läst på en yrkeshögskola i 2 års tid.

Bolaget är ett dotterbolag till bolaget som min far äger, därav fick jag en "garanterat" plats i säljteamet.

Företaget jag jobbar på går väldigt bra, vi har överträffat våra mål de två åren jag jobbat här. Det går nästan för bra för oss. Supporten och programmerarna har svårt att hinna med sina uppgifter medans vi på sälj kan ta det väldigt lugnt.

Då det har gått för snabbt fram och de vill inte anställa några ytterligare innan hösten har vi som jobbar på säljsidan fått i uppgift att ta hand om de kunder vi sålt till. Problemet är att det inte finns något att ta hand om. Kunderna klarar sig till 95% galant på egen hand och behöver nästan aldrig vår hjälp. Så arbetsvecka jobbar jag kanske 7-8 effektiv arbetstid medan resterande tid går åt till slösurf på diverse sidor.

Vad bör jag göra? Tvinga min chef att anställa mer folk? Hoppa på någon webbutbildning? Lära mig om aktier?

Alla tips uppskattas!!

Att hoppa in som programmerare är förstås svårt, men kan du inte hoppa in som support? Dels för att avlasta, dels för att du ska lära dig bolaget bättre. Är det ett familjeföretag är det väl rimligt att du är runt så mycket som möjligt och lär dig alla positioner, för att ha en bättre förståelse för affären när/om du ska avancera inom bolaget.

Om anledningen till att säljarna inte har så mycket att göra är att supporten och programmerarna inte hinner med ska du SJÄLVKLART prata med chefen om att anställa fler där det behövs, gärna i går. Hade du "bara" varit en säljare hade du nästan lika gärna kunna slå dank, men när det är ett familjeföretag är det DIN familj som förlorar pengar på dagens situation. Du kan ju även diskutera saken med din far, som jag antar är koncernchef/VD i moderbolaget.
Citera
2017-02-20, 13:52
Medlem
Citat:
Men tvinga chefen att anställa fler folk? Funkar det, tror du?? Kanske, med tanke på ditt efternamn då eller?

Har redan framfört de. Deras argument om att de ej vill anställa fler folk är att de hittar ej rätt kompetens. Deras riktiga orsak är att de vill maxa vinstmarginalen... När den redan ligger på 18%...
Citera
2017-02-20, 13:54
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Har redan framfört de. Deras argument om att de ej vill anställa fler folk är att de hittar ej rätt kompetens. Deras riktiga orsak är att de vill maxa vinstmarginalen... När den redan ligger på 18%...
Ja, det var en hög marginal. Säkert kopplat till någons bonus också.
Citera
2017-02-20, 14:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Att ha en hög vinstmarginal är förstås strålande, och att den redan är hög är ju inget argument för att inte hålla upp den. Däremot är det ju så att 15 % av 15 miljoner är bättre än 18 % av 10 miljoner. D.v.s skulle nyanställningar göra att ni kan sälja mer är det förstås värt det. När volymerna sen kommer upp kommer ju även marginalen upp igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in