• 1
  • 2
2017-02-20, 10:50
Medlem
mjohan84s avatar
ska dela på en bostad i alperna , tre personer är det som ska åka
den ena personen yttrar att han vill bjuda den tredje
och då förutsätter den andra som också ska betala att den som bjuder betalar 66% av boendet

vad tycker ni om upplägget?

den som vill bjuda den tredje som sitter i tråkigheter såsom arbetslöshet och andra livsöden
blir helt oförstående och börja deala med summorna och frågar om han kan betala typ 60% av allt

vad är det normala ? det normala måste väl vara att den som vill bjuda betalar två tredjedelar ?
Citera
2017-02-20, 10:57
Medlem
constants avatar
Kanske hen bara är lite kass på procenträkning?
Citera
2017-02-20, 10:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
det normala måste väl vara att den som vill bjuda betalar två tredjedelar ?
Det är självklart.

Den som inte vill bjuda ska ju inte vara med att betala något om denna inte vill. Sedan kan man ju diskutera för att behålla sämjan och om den som inte vill bjuda har en bra ekonomi kanske kan betala lite för den arbetslöse i sann solidarisk anda. Men det är givetvis inget tvång.
Citera
2017-02-20, 11:08
Medlem
julepumlans avatar
Ett klockrent exempel på en vit falsk riddare. Träder fram att han minsann bjuder med den utslagne på resan och framstår som en social hjälte, för att i mörkret börja tvinga på dig att hjälpa till att betala samtidigt som han får all "cred". Känner igen detta beteende så jävla väl, man är på middag krog rundor bilresor, taxiresor och så ska de bjudas till höger å vänster åt dom mindre ställda i vänskapskretsen och ställer man inte upp blir det helt klart sura miner. Som att jag inte stått på golvet och slavat ihop mina ynka kronor, jag är GODE sugen på att isolera mig mer då som vänner ska ge och tas brukas, inte bara GE.

Dock är det lätt att se mer vad man själv gjort än vad andra gjort för en.

Ursäkta jag brusade upp mig.

Ungefär 1-5% av min inkomst ser jag som att jag gärna kan dela med mig till mina nära och kära, men då förväntar jag mig iallafall en cigarett eller skjuts till flygplatsen. Men icket
Senast redigerad av julepumlan 2017-02-20 kl. 11:10.
Citera
2017-02-20, 11:09
Medlem
mjohan84s avatar
hade dock inte haft något emot att bjuda en vän som har det svårt men att den andra vännen redan förutsatte, han menar på att det är två rum i lägenheten och att de då delar på ett...

nåväl jag sa då att jag hellre tar ett eget hotellrum då det blir samma pengar
Citera
2017-02-20, 11:10
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är självklart.

Den som inte vill bjuda ska ju inte vara med att betala något om denna inte vill. Sedan kan man ju diskutera för att behålla sämjan och om den som inte vill bjuda har en bra ekonomi kanske kan betala lite för den arbetslöse i sann solidarisk anda. Men det är givetvis inget tvång.

men det borde ha gjorts innan man förutsatte att de övriga två ska betala hälften var
Citera
2017-02-20, 11:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
hade dock inte haft något emot att bjuda en vän som har det svårt men att den andra vännen redan förutsatte, han menar på att det är två rum i lägenheten och att de då delar på ett...

Då är det ju faktiskt en lite annan situation. Om alla vill sova i det egna rummet så "offrar" sig ju också den som bjuder att dela rum med någon. Men som du skriver att om kostnaden är exakt samma för ett eget rum som för en större lägenhet (låter dock konstigt) så spelar det ju mindre roll.

Men ni får väl prata med varandra men det är givetvis inget tvång för dig att stå för några andra kostnader än dina egna om du inte vill det.

Citat:
men det borde ha gjorts innan man förutsatte att de övriga två ska betala hälften var
Självklart, sådant får man ju prata om innan man ska betala.
Citera
2017-02-20, 11:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det säger väl sig självt om kostnaden är 9000 kr för boendet och det är 3 st sängplatser. Normalt delar ni allt på 3, dvs. 3000 kr var. Vill din vän vara generös och bjuda den tredje på boendet så får han punga upp med 3000 kr till.
Varför skulle du vara med och bjuda hans vän eller er vän om du inte vill, det är din vän som vill vara generös, låt då så vara.

Påminner mig om när ett gäng vänner + en mer ytligt bekant med flickvän åt middag.
En av mina kompisar hade med sig en dejt, den ytligt bekante tyckte vi killar kunde bjuda tjejerna? Jaha varför då? Varför skall vi andra bjuda hans flickvän på middag? Eller min polares dejt?
Min polare är väldigt generös och kan ta krognotor för hela sällskap av och till, så där är det gungor och karuseller.
Den ytligt bekante däremot var/är väldigt välbetald (jobbar på ett investmentbolag) var bara snål och uträknande.
Citera
2017-02-20, 11:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Annars får ni väl dra lott eller klunsa om det egna rummet i tvårumslägenheten.
Citera
2017-02-20, 11:57
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Då är det ju faktiskt en lite annan situation. Om alla vill sova i det egna rummet så "offrar" sig ju också den som bjuder att dela rum med någon. Men som du skriver att om kostnaden är exakt samma för ett eget rum som för en större lägenhet (låter dock konstigt) så spelar det ju mindre roll.

Men ni får väl prata med varandra men det är givetvis inget tvång för dig att stå för några andra kostnader än dina egna om du inte vill det.

Självklart, sådant får man ju prata om innan man ska betala.

vi skulle ta boendet pga alla skulle komma undan billigare men ska jag betala 50% så bor jag för samma pris på hotell istället , dessutom får nu den snåle betala 100% om han nu vill bjuda den tredje
Citera
2017-02-20, 12:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
vi skulle ta boendet pga alla skulle komma undan billigare men ska jag betala 50% så bor jag för samma pris på hotell istället , dessutom får nu den snåle betala 100% om han nu vill bjuda den tredje
Men vem hade fått det egna rummet då?
Citera
2017-02-20, 12:24
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Men vem hade fått det egna rummet då?

då hade säkert den tredje fått det.
har bokat hotellrum nu istället då jag ej orkar med sådana här diskussioner

min vän är för snål för att bjuda den tredje helt själv så vi får väl se vad som händer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in