Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 03:30
  #1
Medlem
Hej flashback!

Jag är nollkunnig med det här med bild och video. Har dansat halva mitt liv, nu vill jag utveckla detta lite, som en hobby.

Jag behöver göra en dansvideo på 30-40 sekunder. Detta är såklart en amatörvideo och kommer filmas med en telefon. Det ska liksom vara som en musikvideo, där jag dansar till en låt.

Självklart går det att sätta upp musik i bakgrunden och sedan bara göra dansen, men då kommer kvaliten försämras totalt och man kanske får med andra ljud. Jag ska alltså spela in dansen och sen lägga in musiken i efterhand så den tajmar dansen. Detta kan jag tänka mig inte är så svårt. Men sen kommer de komplicerade grejerna.

Medelsvårt: Jag vill ha flera videos där jag dansar, exempelvis med andra kläder och miljöer. Dessa ska liksom skifta under videon.

Svåraste: Att lägga till effekter i dansvideon. Exempelvis saker som inte finns med i videon. En tanke jag har är ha rök bakom mig.

Jag har en vecka på mig (jobbar heltid så kommer inte kunna lägga allt krut på det här, men 1-2 timmar om dagen). Danssenscenerna är redan klara, det är bara att sätta ihop allting.

Frågeställning

- Kan en total amatör/nybörjare klara detta på egen hand på 10 timmar?

- Var börjar jag? Vilket program ska jag använda? (helst gratisprogram). Tips och förslag så är ni hur snälla som helst!
Citera
2017-02-20, 06:51
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Windows Movie Maker har du nog redan i datorn om du har PC. Använd det. När du inte vet hur du ska göra något så gå in på youtube och sök. Exempelvis "How to add music in Windows Movie Maker" så kommer det upp videor som hjälper dig.

Ett problem du redan identifierat är musiken. Det du ska göra för att fixa detta är att ta bort själva videons ljud i redigeringsprogrammet. Sedan ska du ladda ner låten du vill använda och lägga in den ljudfilen i redigeringsprogrammet. Hur du gör det i exakt detalj får du kolla upp på google eller youtube. Jag orkar inte förklara exakt.

Ja, du kan klara det!
Citera
2017-02-21, 14:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Hej flashback!

Jag är nollkunnig med det här med bild och video. Har dansat halva mitt liv, nu vill jag utveckla detta lite, som en hobby.

Jag behöver göra en dansvideo på 30-40 sekunder. Detta är såklart en amatörvideo och kommer filmas med en telefon. Det ska liksom vara som en musikvideo, där jag dansar till en låt.

Självklart går det att sätta upp musik i bakgrunden och sedan bara göra dansen, men då kommer kvaliten försämras totalt och man kanske får med andra ljud. Jag ska alltså spela in dansen och sen lägga in musiken i efterhand så den tajmar dansen. Detta kan jag tänka mig inte är så svårt. Men sen kommer de komplicerade grejerna.

Medelsvårt: Jag vill ha flera videos där jag dansar, exempelvis med andra kläder och miljöer. Dessa ska liksom skifta under videon.

Svåraste: Att lägga till effekter i dansvideon. Exempelvis saker som inte finns med i videon. En tanke jag har är ha rök bakom mig.

Jag har en vecka på mig (jobbar heltid så kommer inte kunna lägga allt krut på det här, men 1-2 timmar om dagen). Danssenscenerna är redan klara, det är bara att sätta ihop allting.

Frågeställning

- Kan en total amatör/nybörjare klara detta på egen hand på 10 timmar?

- Var börjar jag? Vilket program ska jag använda? (helst gratisprogram). Tips och förslag så är ni hur snälla som helst!

Det enda jag ser som orealistiskt är tidsåtgången. Det kommer ta åtminstone några dagar då du som du själv säger inte har några erfarenheter över huvud taget. Beror i och för sig på resultatet du vill uppnå... Det tar tid att luska ut hur ett program fungerar och hitta rätt i gränssnittet bland palettern och verktyg.
Som med allt annat man tar sig an i livet finns det en oundviklig startsträcka som man måste tugga sig igenom. Dock är ju denna tid väl värd att investera om du tänker fortsätta och dessutom anamma det som hobby.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback