2017-02-19, 12:50
Medlem
skippers avatar
Min bokföringskille undrar om jag vill ta ut schablonutdelning på 118000 för 2016 vilket jag tydligen skall ha utrymme för, även om jag inte riktigt fattar hur det skall gå till för det fanns då inga 118000 på företagskontot den 31 december 2016.

Jag är ju rätt oberörd kring ekonomin utan köper mig alla sådana tjänster så jag kan fokusera på att tjäna pengar. Men ändå undrar jag om en sådan schablonuttdelning är en papperstiger som kan betalas ut när kassaflödet tillåter, finns det några intelligenta motfrågor jag skall ställa till bokföringskillen inför att han gör bokslutet?
Citera
2017-02-19, 13:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Schablonutdelningen är ca 160 000 kr. Kanske har du fått utdelning på ca 40 000 kr från något annat bolag du är delägare i?

Som du säger är det så att bolaget får besluta om utdelning utifrån resultatet under föregående år, och betalning kan ske allt eftersom kassan tillåter det. Jag är bara 90% säker på det, så om jag har fel får gärna någon bättre vetande rätta mig.
Citera
2017-02-19, 13:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Schablonutdelningen är ca 160 000 kr. Kanske har du fått utdelning på ca 40 000 kr från något annat bolag du är delägare i?

Nej, inte under 2016 iaf. Kan 2015 ligga kvar, för då kan det stämma faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Som du säger är det så att bolaget får besluta om utdelning utifrån resultatet under föregående år, och betalning kan ske allt eftersom kassan tillåter det. Jag är bara 90% säker på det, så om jag har fel får gärna någon bättre vetande rätta mig.

Tack för dina nio av tio. Låt oss vänta på en till FB-snubbe så kanske vi kommer 230% rätt. :-D LOL
Citera
2017-02-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Min bokföringskille undrar om jag vill ta ut schablonutdelning på 118000 för 2016 vilket jag tydligen skall ha utrymme för, även om jag inte riktigt fattar hur det skall gå till för det fanns då inga 118000 på företagskontot den 31 december 2016.

Jag är ju rätt oberörd kring ekonomin utan köper mig alla sådana tjänster så jag kan fokusera på att tjäna pengar. Men ändå undrar jag om en sådan schablonuttdelning är en papperstiger som kan betalas ut när kassaflödet tillåter, finns det några intelligenta motfrågor jag skall ställa till bokföringskillen inför att han gör bokslutet?

Utdelning baseras på fritt eget kapital, inte bankkontot. Dock måste pengar finnas för utbetalning i anslutning till beslutet (bolagsstämman). Du kanske hade stora kundfordringar, eller kanske ett lager den 31/12, som under januari februari omsatts till rena pengar som ligger och "skvalpar" på ditt räntefria bankkonto idag.

Med den knapphändiga information som här gives, är min kvalificerade gissning att fritt eget kapital efter bokslutet 31/12-16 är lite drygt 118000, därav bokförarens fråga. Hade det fria kapitalet varit högre hade troligen att högre belopp föreslagits.

Om du, vilket man av uppgifterna kan gissa sig till, har bokslut 31/12 ska du definitiv ta så mycket utdelning du kan nu, efter nästa bokslut kan det vara för sent om regeringens förslag går igenom. Efter nästa bokslut är skatten på lättnadsbelopp vid utdelning 5% högre (25 istället för 20). Så passa på nu så länge du inte bryter mot aktiebolagslagens regler i 17 kap.
Citera
2017-02-22, 19:31
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Så passa på nu så länge du inte bryter mot aktiebolagslagens regler i 17 kap.

Är det 3:12 reglerna?
Citera
2017-02-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Är det 3:12 reglerna?
Nej.
Utdelningen styrs av aktiebolagslagens 18 kapitel som i många fall hänvisar till samma lags 17 kapitel, värdeöverföring från bolaget. När bolaget gör utdelning måste bolaget ta hänsyn till båda kapitlen.

Beskattningen av utdelningen styrs av inkomstskattelagens 57 (tror jag) kapitel. De reglerna kallas 3:12-regler för att de ursprungligen (1991/1992) var 3 kapitlet 12 paragrafen i den dåvarande inkomstskattelagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in