Citat:
Ursprungligen postat av
skipper
Min bokföringskille undrar om jag vill ta ut schablonutdelning på 118000 för 2016 vilket jag tydligen skall ha utrymme för, även om jag inte riktigt fattar hur det skall gå till för det fanns då inga 118000 på företagskontot den 31 december 2016.
Jag är ju rätt oberörd kring ekonomin utan köper mig alla sådana tjänster så jag kan fokusera på att tjäna pengar. Men ändå undrar jag om en sådan schablonuttdelning är en papperstiger som kan betalas ut när kassaflödet tillåter, finns det några intelligenta motfrågor jag skall ställa till bokföringskillen inför att han gör bokslutet?
Utdelning baseras på fritt eget kapital, inte bankkontot. Dock måste pengar finnas för utbetalning i anslutning till beslutet (bolagsstämman). Du kanske hade stora kundfordringar, eller kanske ett lager den 31/12, som under januari februari omsatts till rena pengar som ligger och "skvalpar" på ditt räntefria bankkonto idag.
Med den knapphändiga information som här gives, är min kvalificerade gissning att fritt eget kapital efter bokslutet 31/12-16 är lite drygt 118000, därav bokförarens fråga. Hade det fria kapitalet varit högre hade troligen att högre belopp föreslagits.
Om du, vilket man av uppgifterna kan gissa sig till, har bokslut 31/12 ska du definitiv ta så mycket utdelning du kan nu, efter nästa bokslut kan det vara för sent om regeringens förslag går igenom. Efter nästa bokslut är skatten på lättnadsbelopp vid utdelning 5% högre (25 istället för 20). Så passa på nu så länge du inte bryter mot aktiebolagslagens regler i 17 kap.