2017-02-19, 09:49
Medlem
mjohan84s avatar
hur har ni andra gjort? sätter ni in en viss summa varje månad på sparkontot ?
jag personligen sätter ett minsta-belopp som ska finnas kvar på kontot, det som finns därutöver är bara bra...
Citera
2017-02-19, 09:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ja, varje månad så sätts det in belopp på sparkontot. Beloppet kan skilja, men det rör sig om några tusenlappar.
Citera
2017-02-19, 10:26
Medlem
har du tänkt bygga upp en buffert ska du helt klart föra över dom till ett annat konto. Jag har flera olika mål, dels långsiktigt typ vad jag ska ha om 15år, och ett kortsiktigt mål om sparande för det året, sen för jag över minst den summan som behövs för att uppnå målet till en KF och köper aktier/fonder.
Citera
2017-02-19, 10:53
Medlem
Dras 15000 varje månad till Avanza. Där köper jag aktier
Citera
2017-02-19, 11:08
Medlem
Turbomachines avatar
5000 till sparkonto och 1500 till pensionsspar ibland mer om jag inte spenderar massor under månaden.
Citera
2017-02-19, 11:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag är inte lika strukturerad. Jag har ett konto där lönen går in och jag använder till alla köp, inklusive räkningar. När summan börjar bli för hög för jag över en klump, vanligtvis 50k, till någon investering. Aktier vanligtvis. Ibland en mindre summa till alternativ.
Citera
2017-02-20, 12:07
Medlem
hanklennarts avatar
bytte jobb för ett årsedan så nu försöker föra över allt över det jag hade i lön tidigare till sparkonto och aktier . men fuskar ibland
Citera
2017-02-21, 18:27
Medlem
Isnatts avatar
Ja jag har ett par fasta summor:
När jag får lön sätts det automatiskt över 1000:- till mitt sparkonto hos min vanliga bank.
Det sätts även över 1 700:- på Avanza som jag köper aktier för.
Det som blir över av lönen varje månad (brukar bli runt 6 0000:-) sätter jag också över på nåt av kontona på min vanliga bank eller Avanza.
Den summan jag sparar på min vanliga bank använder jag när jag behöver och vill. Har exempelvis det hänt nåt angående nåt av mina aktieinnehav så att det sjunker dramatiskt en dag så för jag över pengar och köper mer av den aktien. Kommer alltid såna tillfällen, brexit, Trump, nåt liknande.
Eller om kylen går sönder så finns det pengar, osv.
Citera
2017-02-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja jag har ett par fasta summor:
När jag får lön sätts det automatiskt över 1000:- till mitt sparkonto hos min vanliga bank.
Det sätts även över 1 700:- på Avanza som jag köper aktier för.
Det som blir över av lönen varje månad (brukar bli runt 6 0000:-) sätter jag också över på nåt av kontona på min vanliga bank eller Avanza.
Den summan jag sparar på min vanliga bank använder jag när jag behöver och vill. Har exempelvis det hänt nåt angående nåt av mina aktieinnehav så att det sjunker dramatiskt en dag så för jag över pengar och köper mer av den aktien. Kommer alltid såna tillfällen, brexit, Trump, nåt liknande.
Eller om kylen går sönder så finns det pengar, osv.

Saftigt överskott med 60 papp per månad. Varför sparar du inte mer av det redan i början av månaden på mer strukturerat sätt. Kylen där du ju kunna casha ändå med så mycket över?
Citera
2017-02-21, 22:42
Medlem
Tryptaminflins avatar
För över 20% av lönen till ett buffertkonto samma dag den kommer in. Allt som är kvar dagen innan ny lön åker också in med nästa lön. Funkar bra för mig.
Citera
2017-02-22, 20:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Saftigt överskott med 60 papp per månad. Varför sparar du inte mer av det redan i början av månaden på mer strukturerat sätt. Kylen där du ju kunna casha ändå med så mycket över?
Blev en nolla för mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in