2017-02-18, 17:27
Medlem
Jag vill öppna ett värdefack i en bank. Anta att jag ska lägga 100 000 i.

Vilka banker erbjuder en sådan tjänst samt vilken bank är att föredra?

Själv tänkte jag på Nordea men hört att man måste vara kund sen länge och ha alla deras tjänster/liknande för att överhuvudtaget stå på väntetiden. Är det sant? Annars känns Nordea som mitt förstahandsval.

Swedbank, SEB och handelsbanken vet jag inget om.

Hjälp uppskattas.
Senast redigerad av AbsolutFlashback 2017-02-18 kl. 17:40.
Citera
2017-02-18, 17:42
Moderator
Briasccas avatar
Alla storbanker har bankfack. Kolla priserna och jämför, går nog på några 100 om året. Den egna banken ger förmodligen bäst villkor.

Tänk på att det är kan vara knöligt att sätta in 100.000 kr i kontanter sedan, om du ändrar dig och inte vill ha dem i bankfacket längre, för då kommer banken ställa frågor om det är svarta pengar, knarkpengar eller liknande.
Citera
2017-02-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Alla storbanker har bankfack. Kolla priserna och jämför, går nog på några 100 om året. Den egna banken ger förmodligen bäst villkor.

Tänk på att det är kan vara knöligt att sätta in 100.000 kr i kontanter sedan, om du ändrar dig och inte vill ha dem i bankfacket längre, för då kommer banken ställa frågor om det är svarta pengar, knarkpengar eller liknande.

Förstår. Försökt googla upp men hittar inte på handelsbanken eller nordea, konstigt? Och låter som swedbank slutat med den tjänsten. Kan inte ringa in och fråga för det är stängt heller.
Citera
2017-02-18, 17:53
Medlem
Dessa bankfack hyrs ut med diverse begränsningar, kontanter brukar inte vara tillåtet att förvara där, ej heller magnetmedia (hårddiskar och liknande).
Citera
2017-02-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dessa bankfack hyrs ut med diverse begränsningar

Vilka är dessa begränsningar? Beror kanske på vilken bank också?
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
kontanter brukar inte vara tillåtet att förvara där, ej heller magnetmedia (hårddiskar och liknande).

Väl medveten om det, men de har inte rätt att kolla i bankfacket så det är OK. Om jag förstått det rätt krävs en rannsakningsorder från polisen? Endast då kan den öppnas utan min tillåtelse?
Citera
2017-02-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Vilka är dessa begränsningar? Beror kanske på vilken bank också?

Väl medveten om det, men de har inte rätt att kolla i bankfacket så det är OK. Om jag förstått det rätt krävs en rannsakningsorder från polisen? Endast då kan den öppnas utan min tillåtelse?

Förvisso, men du kan samtidigt inte förvänta dig någon ersättning om dessa kontanter skulle saknas.
Citera
2017-02-18, 20:00
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Vilka banker erbjuder en sådan tjänst samt vilken bank är att föredra?

Själv tänkte jag på Nordea men hört att man måste vara kund sen länge och ha alla deras tjänster/liknande för att överhuvudtaget stå på väntetiden. Är det sant? Annars känns Nordea som mitt förstahandsval.

Swedbank, SEB och handelsbanken vet jag inget om.

Hjälp uppskattas.

Det med nordea stämmer nog, jag var inne och avslutade mitt konto där och sen frågade jag om bankfack, det gick inte om man inte var kund, trodde det berodde på den pensionsmässiga kärringen där? men så vad det nog inte då... så gick till handelsbanken i stället där behövdes inget konto..
Citera
2017-02-18, 20:16
Medlem
Varför skall du göra detta för ynka 100k, skaffa ett kassaskåp och ha hemma?
Citera
2017-02-18, 21:37
Medlem
Om du inte är helt jävla pantad köper du guld och lägger i facket istället för kontanter som tappar sitt värde över tid. Antar att du inte planerar att använda dom inom överskådlig framtid eftersom du ska besvära dig med att låsa in dom i en låda hos banken? Lägg dom i en kaffeburk hemma?
Citera
2017-02-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eviso
Om du inte är helt jävla pantad köper du guld och lägger i facket istället för kontanter som tappar sitt värde över tid. Antar att du inte planerar att använda dom inom överskådlig framtid eftersom du ska besvära dig med att låsa in dom i en låda hos banken? Lägg dom i en kaffeburk hemma?

Tänker börja leva på det om 1-2 år och då kommer det hinna ta slut inom några år.
Citera
2017-02-19, 18:03
Medlem
Citat:
När jag bytte stad så var det största problemet att hitta ett kontor, oavsett bank, som fortfarande tillhandahöll bankfack. Så det första du bör göra är nog att kontrollera vilka kontor som fortfarande tillhandahåller bankfack och sedan undersöka vad som krävs för att få hyra ett.
Citera
2017-02-22, 11:19
Medlem
De flesta banker (troligtvis alla) kräver att du är helkund hos dem. Det finns olika förståliga skäl till det. Sedan finns det regler för vad du får förvara där i, kontanter är inget problem, men kan vara svårt att få ersättning för om något skulle hända i bankvalvet, som tex inbrott, översvämningar, brand o dyl. Tänk på att det skall vara de nya sedlarna som du stoppar undan, annars får du problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in