2017-02-17, 22:48
Medlem
Kaitas avatar
Vi ser en utveckling där msm/gammelmedia sakta men säkert tappar både intäkter och inflytande. MEN det finns en sektion i dessa tidningar som gått från tråkgrå till superintressant det senaste decenniet. Jag talar såklart om ledarsidorna.

Ledarna är idag tidningarnas flaggskepp. De skrivs symptomatiskt nog inte av traditionella journalister, utan av personer som kan opinionsbildning och politik. Deras texter sprids genom sociala medier och de blir stjärnor.

Samtidigt är kräftgången för journalistiken allt tydligare. Kvaliteten sjunker i deras copy pastade texter och många avskedas när annonsörerna inser att det är dåligt för varumärket att synas ihop med sådant som folk ogillar eller till och med föraktar. Spiken i kistan för förtroendet blir när de går all in på att få kollegornas stöd genom snyftreportage och aktivism.

Så frågan blir när ledarsidorns - som SvDs med Arpi och gänget, GPs med Alice T, Expressens med Anna Dahlberg och andra - bestämmer sig för att lämna de sjunkande medierna de jobbar hos idag. När drar de igång under egen flagg?

(Till och med Aftonbladet med sin ledarsida skulle tillsammans med Lindeborg på Kulturen klara sig utan sin tidning)
Senast redigerad av Kaita 2017-02-17 kl. 22:51.
Citera
2017-02-17, 22:51
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Varför skulle ledarsidorna bryta med tidningarna? Att visa ledarskribenter har blivit uppmärksammade betyder ju inte att tidningen som sådan blir meningslös.
Citera
2017-02-17, 23:10
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Ledarsidorna är bra som de är.
Bra opinionsskribenter. Känns fritt.

Jag kan tycka att det är upp till de enskilda skribenternas frihet att välja själva.
Vissa är kanske mycket mer kreativa eller produktiva än andra.
Andra behöver kanske inputen från den mer traditionella mediasfären.

En bra text, är en bra text. Oavsett om författaren har uppdrag av andra eller oönskade uppdragsgivare.
Citera
2017-02-18, 01:10
Medlem
MADs avatar
Tidningar går generellt dålig för att det inte finns någon bra lösning att ta betalt för digital distribution. Och då papperstidningen minskar hela tiden så är det svårt att få det att gå ihop.
Den yngre generationen läser inte heller tidningar i samma utsträckning och framförallt är de inte villiga att betala.
Det största problemet är att alternativ media inte pallar att läsa kommunprotokoll och skriver inte om mindre orter, så MSM fyller en viktig funktion som är svår att ersätta då just den biten är minst lönsam.
Citera
2017-02-18, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Tidningar går generellt dålig för att det inte finns någon bra lösning att ta betalt för digital distribution. Och då papperstidningen minskar hela tiden så är det svårt att få det att gå ihop.
Den yngre generationen läser inte heller tidningar i samma utsträckning och framförallt är de inte villiga att betala.
Det största problemet är att alternativ media inte pallar att läsa kommunprotokoll och skriver inte om mindre orter, så MSM fyller en viktig funktion som är svår att ersätta då just den biten är minst lönsam.
Borde kunna gå skapa en dedikerad sajt där lokala skribenter kan knytas och publicera lokala reportage.
Lägga sig bakom en betalvägg och eller sälja reklam digitalt.
Sälja info om sina besökare till företag kan också vara en väg.
Med algoritmer borde artiklar kunna sorteras och hållas kvar om många läser.
Nyheter idag men bredare och med lokala skribenter. Problemet är väl kvalitetsgranskningen.
Citera
2017-02-18, 15:47
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Verkar som min poäng inte gick fram. Frågan är när ledarskribenterna kommer till insikten att de inte längre behöver deras tidningar i ryggen för att locka läsare.

En fristående sajt med Alice T och Arpi som kommenterar aktuell politik och samhällsfrågor skulle locka massor av läsare. Annonsörerna skulle definitivt finnas.

Ledarna skulle alltså bli mer av blogg-/Youtubestjärnor som tjänar mer och får större publik.
Citera
2017-02-18, 16:06
Medlem
godhetsapostelns avatar
Kultursidorna är dom verkliga förlorarna de senaste åren. Där kunde kommunister helt utan verklighetsanknytning uttala sig om saker dom inte hade en aning om helt oemotsagt.
Ledarsidorna har fått ta över den rollen bäst dom kan. Det går inget vidare...
Citera
2017-02-18, 19:35
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Verkar som min poäng inte gick fram. Frågan är när ledarskribenterna kommer till insikten att de inte längre behöver deras tidningar i ryggen för att locka läsare.

En fristående sajt med Alice T och Arpi som kommenterar aktuell politik och samhällsfrågor skulle locka massor av läsare. Annonsörerna skulle definitivt finnas.

Ledarna skulle alltså bli mer av blogg-/Youtubestjärnor som tjänar mer och får större publik.

Nä jag läste din post lite för dåligt.
Citera
2017-02-18, 19:40
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Borde kunna gå skapa en dedikerad sajt där lokala skribenter kan knytas och publicera lokala reportage.
Lägga sig bakom en betalvägg och eller sälja reklam digitalt.
Sälja info om sina besökare till företag kan också vara en väg.
Med algoritmer borde artiklar kunna sorteras och hållas kvar om många läser.
Nyheter idag men bredare och med lokala skribenter. Problemet är väl kvalitetsgranskningen.

Ja det är ju inte omöjligt, problemet är att den fria marknaden har en tendens att endast välja det som är lönsamt.
TV4 lovade t ex att täcka hela landet med lokalstationer, vilket de så klart inte höll.
Så när det gäller just nyheter om landsbygden så har jag svårt att se någon alternativ till lokalpressen.
Men konkurrens är ju bra så om någon skulle testa så vore det såklart positivt.
Min oro är dock att tidningarna går under och ingen fyller tomrummet inom vissa områden och för mindre orter.
Citera
2017-05-29, 21:10
Medlem
DDRTVs avatar
Jag bara hoppas att minnet om journalisterna och politikerna som hyllade massinvandringen påminns i trådar här. I min bok finns väldigt få politiker och journalister som inte skall ställas till svars.

De som var tysta förlåts, men de som attackerade de som påtalade probemen som vi vetat om i 30 år skall straffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in