2017-02-17, 20:10
Medlem
Hej, jag skall bygga en tillbyggnad på ca 20m och en veranda på ca 40m.

Jag har sekelskiftes hus så grunden (sprängsten tror jag det heter) är ca 1m hög.

Jag funderar på att bygga källare under tillbyggnad och veranda så att min nuvarande källare blir betydligt större.Källaren skulle då bli ca 60m.

Är det någon med erfarenhet av detta som kan ge en gissning på extra kostnad involverad jämför med om man skippar källare under?

Mvh
Citera
2017-02-17, 20:13
Medlem
Du skämtar? är det inte bättre att du tar dit nån som kan lägga en offert?
Citera
2017-02-17, 20:57
Medlem
GubbenSnusks avatar
Du ska alltså bygga 40 m veranda och 20 tillbyggnad och sextio m källare?

Skulle nog vara en god idé om du skrev m2.

Och anlägga en 60 m2 stor källare blir fantastiskt kostsamt.
Bygg din veranda istället.
Citera
2017-02-18, 00:15
Medlem
Vad anser du fantastiskt kostsamt, allt är ju relativt och där jag bor värderas varje m2 högt.

Citat:
Ursprungligen postat av GubbenSnusk
Du ska alltså bygga 40 m veranda och 20 tillbyggnad och sextio m källare?

Skulle nog vara en god idé om du skrev m2.

Och anlägga en 60 m2 stor källare blir fantastiskt kostsamt.
Bygg din veranda istället.
Citera
2017-02-18, 00:19
Medlem
Precis fått primär karta, arkitekt nästa steg och offert efter det.

Ibland kan den vara bra att ha lite kött på benen innan man ber om offerter, är det så att det kostar 500k mer så är det inte aktuellt, och kanske ngn här har erfarenhet och kan ge mig ett svar.

Av erfarenhet med tidigare offerter så bör man inte vara osäker på vad man vill ha, bättre att vara klar med exakt vad man önskar och få en offert på det.

Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Du skämtar? är det inte bättre att du tar dit nån som kan lägga en offert?
Citera
2017-02-18, 08:56
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Hej, jag skall bygga en tillbyggnad på ca 20m och en veranda på ca 40m.

Jag har sekelskiftes hus så grunden (sprängsten tror jag det heter) är ca 1m hög.

Jag funderar på att bygga källare under tillbyggnad och veranda så att min nuvarande källare blir betydligt större.Källaren skulle då bli ca 60m.

Är det någon med erfarenhet av detta som kan ge en gissning på extra kostnad involverad jämför med om man skippar källare under?

Mvh
Hur långt är ett snöre?

Ska du leja ut allt jobb eller ska du göra något själv?

Som altanjämförelse, så kan jag redovisa vårt altanbygge från förra året lite kort:

15 kvm altantak och ett något större däck: ca 6000 kr (vi räknade ut att vi hade 0,03% spill på virke - min partner som är autistisk räknade ut åtgång) och vi gjorde allt jobb själva.

Material vi hade hemma redan: Takplåt, markmatta och grus, stolpar (95x95), takreglar, bärlinor och färg.
Inköp: Skruv, trall, markreglar, cementplattor, betongplint (3 st), oljehärdad board (kondensspärr i taket), innertakpanel, hängränna med fästen, vindskivor, vindskiveplåt.

Grävjobb kostar ju olika beroende på vad det är för mark - måste du spränga, frakta bort sten osv? Ditt jobb låter onekligen som ett 500k-jobb, på totalentreprenad.
Citera
2017-02-18, 09:16
Medlem
Gälland ev källarbygge, kan jag inte göra någonting tyvärr.

Jag är visserligen händig, men det vågar jag mig inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Hur långt är ett snöre?

Ska du leja ut allt jobb eller ska du göra något själv?

Som altanjämförelse, så kan jag redovisa vårt altanbygge från förra året lite kort:

15 kvm altantak och ett något större däck: ca 6000 kr (vi räknade ut att vi hade 0,03% spill på virke - min partner som är autistisk räknade ut åtgång) och vi gjorde allt jobb själva.

Material vi hade hemma redan: Takplåt, markmatta och grus, stolpar (95x95), takreglar, bärlinor och färg.
Inköp: Skruv, trall, markreglar, cementplattor, betongplint (3 st), oljehärdad board (kondensspärr i taket), innertakpanel, hängränna med fästen, vindskivor, vindskiveplåt.

Grävjobb kostar ju olika beroende på vad det är för mark - måste du spränga, frakta bort sten osv? Ditt jobb låter onekligen som ett 500k-jobb, på totalentreprenad.
Citera
2017-02-18, 09:57
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Precis fått primär karta, arkitekt nästa steg och offert efter det.

Ibland kan den vara bra att ha lite kött på benen innan man ber om offerter, är det så att det kostar 500k mer så är det inte aktuellt, och kanske ngn här har erfarenhet och kan ge mig ett svar.

Av erfarenhet med tidigare offerter så bör man inte vara osäker på vad man vill ha, bättre att vara klar med exakt vad man önskar och få en offert på det.

Räkna vad det kostar att gräva ut och frakta bort ca 18-20 kubik. och sedan gjuta platta väggar tak och dränera. Lär kosta betydligt mer än 500 000 snarare 1 mille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in