Citat:
Ursprungligen postat av
Grenar
Hej, jag skall bygga en tillbyggnad på ca 20m och en veranda på ca 40m.
Jag har sekelskiftes hus så grunden (sprängsten tror jag det heter) är ca 1m hög.
Jag funderar på att bygga källare under tillbyggnad och veranda så att min nuvarande källare blir betydligt större.Källaren skulle då bli ca 60m.
Är det någon med erfarenhet av detta som kan ge en gissning på extra kostnad involverad jämför med om man skippar källare under?
Mvh
Hur långt är ett snöre?
Ska du leja ut allt jobb eller ska du göra något själv?
Som altanjämförelse, så kan jag redovisa vårt altanbygge från förra året lite kort:
15 kvm altantak och ett något större däck: ca 6000 kr (vi räknade ut att vi hade 0,03% spill på virke - min partner som är autistisk räknade ut åtgång) och vi gjorde allt jobb själva.
Material vi hade hemma redan: Takplåt, markmatta och grus, stolpar (95x95), takreglar, bärlinor och färg.
Inköp: Skruv, trall, markreglar, cementplattor, betongplint (3 st), oljehärdad board (kondensspärr i taket), innertakpanel, hängränna med fästen, vindskivor, vindskiveplåt.
Grävjobb kostar ju olika beroende på vad det är för mark - måste du spränga, frakta bort sten osv? Ditt jobb låter onekligen som ett 500k-jobb, på totalentreprenad.