Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-18, 15:58
  #25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Låsbranchen är en guldgruva.
För 20 år sedan satt jag på ett flyg söderut. Brevid mig en glad låssmed som förklarade hur branchen fungerade.
Han körde en jätte stor och tydlig annons i gula sidorna. Stora tydliga siffror så fyllskallar och senilhjärnorna skulle ha lätt att ringa. Annonspris 250.000:-.
Lysande affärer.
Citera
2017-02-18, 16:03
  #26
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-02-18, 16:11
  #27
Medlem
Dollmens avatar
Låssmeder e fula fiskar. Dom trissar upp priset så mycket dom kan. Dom "fiskar" för att se hur mycket kunden har råd med. Få ut så mycket som möjligt. Det när man står i en utsatt situation. Dom vet det å utnyttjar det. Gamla tanter som tappat nycklarna gråter när låssmeden säger att tyvärr så måste jag byta överlåset också annars gäller inte hemförsäkringen Sedan så har samma låssmed reggat 25 namn typ Bandhagen, Farsta, Sköndal-låssmed, så att dom kommer alltid dit,hmmmm. Känner ett gäng låssmeder
Citera
2017-02-18, 20:41
  #28
Medlem
Frågar ni inte vad saker och ting kostar innan ni beställer?

Passar det inte får du väl bli låssmed och jobba gratis så har du löst problemet?
Citera
2017-02-19, 00:29
  #29
Medlem
När jag var aktiv och arbetade för en av de större aktörerna i sverige hade vi 3 prisnivåer, dagtid, efter arbetstid dvs fram till 24:00 vill jag minnas, och efter 24:00 och helg. I dessa priser ingick ickeförstörande låsöppning. Utöver det tillkom material som behövdes bytas efter prislista.

Men visst kl 4 på morgonen med borttappade nycklar kunde lätt kosta 4000 kr varav jourpriset stod för runt 1500 kr. Låsmaterial är snordyrt så priset drar snabbt iväg. (Ett tillhållarlås inkl 3 nycklar kostar runt 1500 kr, en 2002 kista runt 1200kr, Dubbel rund cylinder 1200 kr som exempel)

Så en öppning för 3000 kr kan vara dyrt och det kan vara billigt, allt hänger på vad som ingår.

Så ett tips leta inte låssmed via "gula sidorna" eller via klistermärken på dörrar för då kommer du få betala. Och som nämnts tidigare, fråga alltid innan vad det kostar (en seriös låssmed talar alltid om detta, och kan ge en uppskattning enligt den information som lämnas, samt förklarar alltid vad det kostar innan något görs utöver det som är sagt sedan innan). En låssmed måste inte byta allt direkt, många oseriösa kör gärna med försäkringsspåret osv, men kom ihåg att mer eller mindre samtliga försäkringsbolag har ett minimikrav, dörren skall vara låst, det är ytterst sällsynt att kravet är godkänt lås. Godkänt lås har du som krav när du har skyddsklasskrav, vilket få bostäder har eftersom få personer kommer upp i ett sådant lösöre att kraven skall ställas.
Citera
2017-02-20, 14:18
  #30
Medlem
Vännen kollar väl upp hur mycket det kostar innan?

Jag glömde nyckeln en gång. Hade tagit tåget upp och märkte sedan runt kl 22 en söndag att nyckeln saknades och jag skulle börja jobba kl 8 morgonen därpå. Det tar sisådär tre timmar att ta sig dit jag åkte ifrån, och ännu längre en söndag. Så där hade jag inget alternativ att åka tillbaka. Kollade med låssmed som skulle ta saftigt betalt, så jag bestämde mig för att ta in på hotell och åka ner på kvällen efter jobbet för att hämta nyckeln och då sova hos tjejen och åka till jobbet därifrån tidigt på morgonen.

Summa summarum - att ta en natt på hotell med taxi dit, middag och tåg fram och tillbaka kostade mig mindre än om jag skulle ta en låssmed. Så vem är så korkad att man tar ut en låssmed och hoppas att det ska kosta 200 kronor?
Citera
2017-02-20, 18:27
  #31
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
En låssmed i Stockholm tar från 1500 för att öppna en dörr, beroende på antal lås. Gissar att utanför kontorstid kostar det mer och fler än ett lås också mer. 3000 är inte orimligt om det var två lås mitt i natten.

Själv hade jag en dörr som gick i baklås, en fjäder inne i mekanismen gick sönder och låset gick inte att öppna. Det kostade 900 som skulle betalas i förväg. Notera, inte i Stockholm.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback