• 1
  • 2
2017-02-17, 13:18
Medlem
Hej alla!

Är student sedan en tid tillbaka med CSN på ca 9000 i månaden. Jobbar även lite extra och drar där in mellan 3000 och 7000 per månad utöver CSN. Alltså blir min sammalagda "månadsinkomst" ca 15000 kr.

Har hyra på 4000, matspendering ca 1500, övrigt ca 2000. Alltså sparar jag ca 7000 varje månad (med "bara CSN blir det ju ca 2000 kr över). Förstått det som att det är ovanligt mycket i mitt läge, men vad skulle jag slösa pengarna på egentligen? Vad gör ni med era slantar, ni som studerar?

Tåls att poängteras att jag inte lägger en massa kosing på svindyrt kaffe på pressbyrån, alkohol mm då jag tycker det är onödigt.

Tycker jag lever ett riktigt lyxliv med bra mat och allt annat av hög kvalité. Handlar mycket av mina "grejer" på tradera och får hem sprillans nya dunjackor, sprillans nya vinterskor osv osv för knappa hundralappen. Ofta säljer människor gamla julklappar, felköp med mera till lågt utropspris, så det är inga svarta affärer jag sysslar med heller.

Är anledningen till att jag kan spara så "mycket" (för egen del tycker jag inte det är så mastigt, men kanske är för att min partner tjänar närmare 100' kr efter skatt varje månad? ) att jag råkar göra bra affärer, eller vad tycker ni? Vad prioriterar ni i era liv och vad får ni kvar av slantarna varje månad?
Citera
2017-02-17, 13:54
Medlem
Jazzqats avatar
Jag tror att det är en definitionsfråga, det du anser att "jag lever ett riktigt lyxliv med bra mat och allt annat av hög kvalité" när du lägger 1500:- på mat i månaden och handlar en dunjacka som spruckit i sömmarna redan på resa hit från thailand för 100:- anser andra kanske är rätt låg standard i dagens samhälle. Men jag kan ju inte annat än att gratulera att ditt mindset är inställt så, att kunna vara lycklig och anse att man har det bra utan att känna en sträva av att nå högre (i detta fall spendera mer när du tom har utrymme för det) är otroligt bra.

Om inte annat betalar kanske din partner större utgifter och handlar andra saker ni har/kräver per automatik, rimligtvis pga dennes inkomst och därför upplever du inte du inte dessa kostnader.

Men jag hoppas på det första, det hade vart bra om fler kunde känna som du
Citera
2017-02-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerpiente
Hej alla!

Är student sedan en tid tillbaka med CSN på ca 9000 i månaden. Jobbar även lite extra och drar där in mellan 3000 och 7000 per månad utöver CSN. Alltså blir min sammalagda "månadsinkomst" ca 15000 kr.

Har hyra på 4000, matspendering ca 1500, övrigt ca 2000. Alltså sparar jag ca 7000 varje månad (med "bara CSN blir det ju ca 2000 kr över). Förstått det som att det är ovanligt mycket i mitt läge, men vad skulle jag slösa pengarna på egentligen? Vad gör ni med era slantar, ni som studerar?

Tåls att poängteras att jag inte lägger en massa kosing på svindyrt kaffe på pressbyrån, alkohol mm då jag tycker det är onödigt.

Tycker jag lever ett riktigt lyxliv med bra mat och allt annat av hög kvalité. Handlar mycket av mina "grejer" på tradera och får hem sprillans nya dunjackor, sprillans nya vinterskor osv osv för knappa hundralappen. Ofta säljer människor gamla julklappar, felköp med mera till lågt utropspris, så det är inga svarta affärer jag sysslar med heller.

Är anledningen till att jag kan spara så "mycket" (för egen del tycker jag inte det är så mastigt, men kanske är för att min partner tjänar närmare 100' kr efter skatt varje månad? ) att jag råkar göra bra affärer, eller vad tycker ni? Vad prioriterar ni i era liv och vad får ni kvar av slantarna varje månad?

Det låter smart att handla "grejer" som du gör på tradera, har inte gjort det själv faktiskt.
Själv brukar jag köpa kläderna i butik då jag gärna provar och känner på kvaliteten.
Du har låg hyra också, betalar själv 9k i Stockholm.
Maten brukar gå på 2.5-3k för mig varje månad, tränar mycket och äter desto mer

Jag läser läkarlinjen och driver eget företag vid sidan om (IT-konsult) och lägger undan mellan 30-42k varje månad beroende på utgifter och inkomst.
Citera
2017-02-17, 15:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej alla!

Jag har svårt att se hur en matbudget på 50kr per dag innebär "lyxliv".

Nåväl, det är ovanligt att studenter sparar någonting. Lånedelen på CSN är cirka 7 000 kr så rent krasst går du +/- noll.

När jag pluggade gick mycket av inkomsten åt till hyra, mat, käka ute (på restauranger och nationer) och självklart rätt mycket pengar på öl. Kurslitteratur, kläder m.m kostar också en slant. Jag sparade ingenting, men tullade inte heller nämnvärt på mina besparingar jag hade sedan innan. Jag "sparade" visserligen vissa månader, d.v.s jag hade förstås pengar över, men dessa spenderades ofta på resor och andra kul grejer med mina studentpolare m.m.
Citera
2017-02-17, 16:08
Medlem
Citat:
Hej alla!

Det låter som en hyfsat normal nivå på sparande. Matkostnaderna skulle du nog kunna minska en del, samt punkten övrigt är ju ganska mycket att slänga iväg 2000 på. Du sparar ju som sagt ingenting i stort sett, utan du går +-0
Senast redigerad av gfbs88 2017-02-17 kl. 16:23.
Citera
2017-02-17, 19:26
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det låter som en hyfsat normal nivå på sparande. Matkostnaderna skulle du nog kunna minska en del, samt punkten övrigt är ju ganska mycket att slänga iväg 2000 på. Du sparar ju som sagt ingenting i stort sett, utan du går +-0
När punkten övrigt innefattar allt förutom hyra och mat är 2 000 kr/månad knappast särskilt mycket.
Citera
2017-02-17, 19:57
Medlem
17.300kr/månad
Citera
2017-02-22, 12:02
Medlem
JavalangIIs avatar
Hade tidigare 13 000 in efter skatt om man räknade ihop studiemedlet och lönen från extrajobb (lite blandat vitt och svart). Nu har jag slutat på det jobbet och jobbar på ett annat jobb där inkomsten är mycket mer varierande. Tidigare kunde jag spara 5-6000 i månaden, nu lär det snarare bli kanske 3-4000.
Citera
2017-02-22, 15:24
Medlem
trattfans avatar
Olika varje månad.
Får 10k från CSN men lever ett ganska gott studentliv.
Allt med lägenheten går på runt 4k, mat lägger jag runt 3-3.5k på sedan 700 mobil, 250 linser, 200 för spotify/hbo/viaplay/netflix (har en deal där jag delar hbo/viaplay hela utbudet/netflix med en kompis men jag betalar bara för hbo).

Är ute på nattklubb 3-4 gånger per månad, men kommer ganska billigt undan därifrån då man jobbat i branschen i några år och känner folk lite överallt, sedan har man kompisar som även bjuder lite nu när man är student, då man var generös tidigare när man jobbade.

Men totala utgifter landar väl för mig på 12k och jag jobbar ingenting.
Sysslar dock med lite sidosysslor som kan ge allt från 0kr/månad upp till 20k/månad, som tur är är det inget som påverkar CSN.

Har lovat mig själv att sluta slösa så mycket pengar varje månad, första halvåret som student gjorde jag nog av med 20k/månad minst, vilket i sig är ganska orimligt. Så skall bli bättre på att spara nu under 2017

Målet är att spara 7000kr/månad (dvs studentlånet).

Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88

Personen lägger 1500/månad på mat, och du säger att det skulle kunna minska en del på den punkten. What?
Senast redigerad av trattfan 2017-02-22 kl. 15:40.
Citera
2017-02-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Olika varje månad.
Får 10k från CSN men lever ett ganska gott studentliv.
Allt med lägenheten går på runt 4k, mat lägger jag runt 3-3.5k på sedan 700 mobil, 250 linser, 200 för spotify/hbo/viaplay/netflix (har en deal där jag delar hbo/viaplay hela utbudet/netflix med en kompis men jag betalar bara för hbo).

Är ute på nattklubb 3-4 gånger per månad, men kommer ganska billigt undan därifrån då man jobbat i branschen i några år och känner folk lite överallt, sedan har man kompisar som även bjuder lite nu när man är student, då man var generös tidigare när man jobbade.

Men totala utgifter landar väl för mig på 12k och jag jobbar ingenting.
Sysslar dock med lite sidosysslor som kan ge allt från 0kr/månad upp till 20k/månad, som tur är är det inget som påverkar CSN.

Har lovat mig själv att sluta slösa så mycket pengar varje månad, första halvåret som student gjorde jag nog av med 20k/månad minst, vilket i sig är ganska orimligt. Så skall bli bättre på att spara nu under 2017

Målet är att spara 7000kr/månad (dvs studentlånet).

Personen lägger 1500/månad på mat, och du säger att det skulle kunna minska en del på den punkten. What?

Ja precis 1000 spänn räcker gott och väl
Citera
2017-02-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzqat
Jag tror att det är en definitionsfråga, det du anser att "jag lever ett riktigt lyxliv med bra mat och allt annat av hög kvalité" när du lägger 1500:- på mat i månaden och handlar en dunjacka som spruckit i sömmarna redan på resa hit från thailand för 100:- anser andra kanske är rätt låg standard i dagens samhälle. Men jag kan ju inte annat än att gratulera att ditt mindset är inställt så, att kunna vara lycklig och anse att man har det bra utan att känna en sträva av att nå högre (i detta fall spendera mer när du tom har utrymme för det) är otroligt bra.

Om inte annat betalar kanske din partner större utgifter och handlar andra saker ni har/kräver per automatik, rimligtvis pga dennes inkomst och därför upplever du inte du inte dessa kostnader.

Men jag hoppas på det första, det hade vart bra om fler kunde känna som du

Nja, min partner står inte för särskilt mycket kostnader, det ända är väl att man får skjuts ibland då jag ej har egen bil.

Inga dunjackor som spruckit i sömmarna här inte, utan äkta vara såklart! Fått hem nästan bara toppengrejer (det som inte varit toppen har "bara" varit bra). I höstas köpte jag en helt oanvänd dunjacka för 65 kr bara pga att storleken var fel hos den som köpte den först och hade därför bara blivit liggande... Alltså tjänar jag en hel del på andras dåliga affärer, kan man säga.
Citera
2017-02-23, 17:10
Medlem
har inga direkta sparmål men brukar kanske bli ca 500-1000kr kvar av Csn i slutet av månaden. har dock redan en bra buffert så behöver inte spara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in