• 1
  • 2
2017-02-25, 21:00
Medlem
Det har är fler kvinnor generellt än män som är otrogna horor.
Citera
2017-02-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawnrider
Efter en diskussion i ett fikarum där jag som god PC, vit man strategiskt höll käften så kände jag att detta inlägg behövdes.

Jag har alltid haft fler kvinnliga vänner än manliga, dessutom inte kanske så många. En av anledningarna är kanske att jag kan lyssna och hålla igen munnen - sedan en tidig ålder. Det som stör mig är kvinnor som sitter och trycker fram myten att män är mer otrogna. Sen nästa dag så är det tillbaka till att det finns i princip inga skillnader mellan män och kvinnor.

Om jag jämför mina manliga vänner och mina kvinnliga vänner så måste jag hävda att rent personliga och anekdotiska upplevelser är solklara: Män är mer impulsiva när de är otrogna och är urusla på att dölja det, förutom de mycket få av dem som satt det i system. Kvinnor är mer planerande, de brukar gå tillbaka till en ex-pojkvän eller ett gammalt kk, de är helt enkelt bättre på att vara otrogna utan att åka dit.

Det finns en hel del intressant statistik om man ska gå utanför min upplevelse, Kristen Mark, Ph.D vid Indiana University pekar på att ca 20% av båda könen har varit otrogna (enligt en 'normaliserad definition') medan en annan studie med liknande underlag pekar mot att 12% av männen och 7% av kvinnorna erkänner att de varit 'otrogna' enligt sin egen definition.

Återigen vill jag peka på mina egna upplevelser.

Manlig kompis: "Ah, shit alltså. Jag är ett riktigt svin. *ångest* Men vi ska på skidresan i Oktober, ska vara en jävligt bra pojkvän då alltså.."

Kvinnlig kompis: "Olle har varit så avlägsen på siståne, han har drivit bort mig och varit irriterad. Det var väl inte så konstigt att jag behövde dricka till lite och söka lite jävla känslomässigt stöd hos någon som uppskattade mig." (underförstått att det var egentligen hennes killes fel och hon har egentligen inte varit otrogen på riktigt)

Hmmm.. mmm..

Jag älskar kvinnor men att säga att män är mer otrogna eftersom man exempelvis i skiljsmässo statistiken kan se många fler män som varit otrogna som orsak till uppbrottet - att ta det som bevis för att män är oftare otrogna?

Nästa fikastund tycker jag du ska ta upp Dan Savages perspektiv på monogami https://youtu.be/w8SOQEitsJI

...men bered dig på att kanske ha snäppet färra kvinnliga vänner efter det.
Citera
2017-02-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Nästa fikastund tycker jag du ska ta upp Dan Savages perspektiv på monogami https://youtu.be/w8SOQEitsJI

...men bered dig på att kanske ha snäppet färra kvinnliga vänner efter det.

Ja, monogami är ingen absolut sanning.
Citera
2017-02-27, 16:00
Medlem
Dawnriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picki
Jag tror detta beror på vem man frågar... Enligt många av min kvinnliga vänner anser de sig inte varit otrogna i många av fallen men hade man frågat deras partner är det solklart att dom varit otrogna.

" Om ett förhållande är döende och en kvinna blir uppraggad på krogen, då är det inte hon som sökt eller varit drivande i affären" , det skulle kunna betraktas som förmildrande i kvinnans perspektiv men för killen spelar det inte roll..

Många kvinnor kan söka uppmärksamhet av män och njuta av att bli uppmärksammad utan att något " behöver hända" men om en kille vill ha samma uppmärksamhet måste han aktivt leta upp en kvinna och söka närhet.
Detta kan uppfattas som förmildrande för kvinnor, därav kan statistiken ge missvisande information kring vilka som varit otrogna.

Man måste också diskutera och definiera vad otrohet är/ var går gränsen?

Jag måste medge att som man så är jag lyckosam på det sätt att .. av någon eller flera anledning är jag den sorts man som kvinnor vill vara i närheten av. Det är inte som skrytsamt, men jag har råkat ut för ganska ofta att jag måste trassla mig diplomatiskt ut ur en situation där någon av det motsatta könet har fått fel ide om hur monogam jag är. Även tråkigt nog någon av min frus vänner. Den nivån av uppmärksamhet har varit väldigt bra för mitt självförtroende och ärligt talat antagligen även för mitt förhållande som nu mäts i årtionden.

Det är dock skillnad på att veta att man kan, eller att utdela könssafter. Den största svineriet enligt min mening är lögner och bedrägerier. Jag skulle kunna unna min fru vad som helst. I alla fall teoretiskt och som princip. Men jag skulle inte kunna förlåta henne om hon hade ljugit för mig att hon haft en älskare på sidan om i flera år. Om inte annat för alla tillfällen som jag låtit bli att vara otrogen för att vi har en uttalad överenskommelse, för att jag inte vill såra henne och för att jag värderar vårt förhållande så högt.

Om jag fick veta att min fru varit otrogen, skulle det värsta vara att veta att hon värderar vårt förhållande mindre än ett knull på sidan om.

Sen finns det naturligtvis gråzoner, det kan jag hålla med om. Speciellt om paret har ex sysslat med 'swingande' eller på annat sätt haft avvikande relationsgränser. Dock i många fall är kvinnorna helt enkelt otrogna och alla deras ursäkter har noll värde i mina ögon, precis som männen i liknande situationer.
Citera
2017-02-27, 16:05
Medlem
Dawnriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja, monogami är ingen absolut sanning.

Vissa av oss är extremt monogama. Av ren natur och personlighet. Jag skulle säga att jag ex i första hand är monogam och i andra hand är heterosexuell.

Älskar att titta och umgås med vackra kvinnor, vissa av mina vänner har ärligt talat varit av en sådan klass 'objektivt' utseendemässigt att jag inte kan i backspegeln begripa hur min fru har stått ut med dem. Men ha mer än ett förhållande. Näe...
Citera
2017-02-28, 10:34
Medlem
Citat:
Vissa av oss är extremt monogama. Av ren natur och personlighet. Jag skulle säga att jag ex i första hand är monogam och i andra hand är heterosexuell.

Älskar att titta och umgås med vackra kvinnor, vissa av mina vänner har ärligt talat varit av en sådan klass 'objektivt' utseendemässigt att jag inte kan i backspegeln begripa hur min fru har stått ut med dem. Men ha mer än ett förhållande. Näe...

Låter sunt.

Det är dock också sant att den som bäst vet hur mycket sex som behövs är den som har behovet. Ingen annan vet det lika bra. Den som bäst vet hur sårad eller kanske INTE sårad man blir av partnern, är den som blir utsatt. Ingen annan vet det lika bra.

Skulle vara underbart befriande om monogami-fanatikerna skötte sig själva och sket i andra. Att folk hade lite integritet. Befriande för alla.
Senast redigerad av ManManne 2017-02-28 kl. 10:36.
Citera
2017-02-28, 10:37
Medlem
Citat:

Monogam i meningen att du vill ha ett romantiskt förhållande enbart, eller monogam som i att du vill vara sexuellt exklusiv? För det är ju enbart konventioner som gör de där till samma sak.

Sedan har jag full förståelse för att vissa inte är anonyma här relativt sitt umgänge eller delar av sitt umgänge och att man måste sätta husfriden främst.
Citera
2017-02-28, 19:58
Medlem
G13Hazes avatar
Gör kvinnor till germaner igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Tacitus, The Germania
"They therefore live in a state of chastity well secured; corrupted by no seducing shows and public diversions, by no irritations from banqueting. Of learning and of any secret intercourse by letters, they are all equally ignorant, men and women. Amongst a people so numerous, adultery is exceeding rare; a crime instantly punished, and the punishment left to be inflicted by the husband. He, having cut off her hair, expells her
from his house naked, in presence of her kindred, and pursues her with stripes throughout the village. For, to a woman who has prostituted her person, no pardon is ever granted. However beautiful she may be, however young, however abounding in wealth, a husband she can never find. In truth, nobody turns vices into mirth there, nor is the practice of corrupting and of yielding to corruption, called the custom of the Age.
Better still do those communities, in which none but virgins marry, and where to a single marriage all their views and inclinations are at once confined. Thus, as they have but one body and one life, they take but one husband, that beyond him they may have no thought, no further wishes, nor love him only as their husband but as their marriage.To restrain generation and the increase of children, is esteemed an abominable sin, as also to kill infants newly born. And more powerful with them are good manners, than with other people are good laws."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in