Citat:
Ursprungligen postat av
picki
Jag tror detta beror på vem man frågar... Enligt många av min kvinnliga vänner anser de sig inte varit otrogna i många av fallen men hade man frågat deras partner är det solklart att dom varit otrogna.
" Om ett förhållande är döende och en kvinna blir uppraggad på krogen, då är det inte hon som sökt eller varit drivande i affären" , det skulle kunna betraktas som förmildrande i kvinnans perspektiv men för killen spelar det inte roll..
Många kvinnor kan söka uppmärksamhet av män och njuta av att bli uppmärksammad utan att något " behöver hända" men om en kille vill ha samma uppmärksamhet måste han aktivt leta upp en kvinna och söka närhet.
Detta kan uppfattas som förmildrande för kvinnor, därav kan statistiken ge missvisande information kring vilka som varit otrogna.
Man måste också diskutera och definiera vad otrohet är/ var går gränsen?
Jag måste medge att som man så är jag lyckosam på det sätt att .. av någon eller flera anledning är jag den sorts man som kvinnor vill vara i närheten av. Det är inte som skrytsamt, men jag har råkat ut för ganska ofta att jag måste trassla mig diplomatiskt ut ur en situation där någon av det motsatta könet har fått fel ide om hur monogam jag är. Även tråkigt nog någon av min frus vänner. Den nivån av uppmärksamhet har varit väldigt bra för mitt självförtroende och ärligt talat antagligen även för mitt förhållande som nu mäts i årtionden.
Det är dock skillnad på att veta att man kan, eller att utdela könssafter. Den största svineriet enligt min mening är lögner och bedrägerier. Jag skulle kunna unna min fru vad som helst. I alla fall teoretiskt och som princip. Men jag skulle inte kunna förlåta henne om hon hade ljugit för mig att hon haft en älskare på sidan om i flera år. Om inte annat för alla tillfällen som jag låtit bli att vara otrogen för att vi har en uttalad överenskommelse, för att jag inte vill såra henne och för att jag värderar vårt förhållande så högt.
Om jag fick veta att min fru varit otrogen, skulle det värsta vara att veta att hon värderar vårt förhållande mindre än ett knull på sidan om.
Sen finns det naturligtvis gråzoner, det kan jag hålla med om. Speciellt om paret har ex sysslat med 'swingande' eller på annat sätt haft avvikande relationsgränser. Dock i många fall är kvinnorna helt enkelt otrogna och
alla deras ursäkter har noll värde i mina ögon, precis som männen i liknande situationer.