Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 11:32
  #1
Medlem
Hej!

Jag funderar på att läsa tre år fär en "bachelor of business" i Sydney. Skolan tror jag blir APM om någon känner till den.

Det jag undrar är vad för jobb jag kan få efter? Jag har valt inriktning marknadsföring. Kan det vara värt att ha skulder till CSN på över en halv miljon kronor för en kandidatexamen i ekonomi? Jag skulle inte komma in på universitetet i Sverige då man behöver väldigt höga betyg, sen älskar jag Australien och vill inget hellre än att vara där så det får man ju också räkna in i valutan för pengarna.

När jag kommer tillbaka till Sverige efter tre år och är färdig, kallas jag då för ekonom? Kan jag få jobb med bra lön direkt?

Kan jag plugga vidare master på ett universitet i Sverige? Eller måste jag fortsätta plugga i Australien då?

Är det lätt att få jobb i Australien tex under praktiken/internshipet och bli sponsrad så man får stanna?

Är det lätt att överhuvudtaget bosätta sig utomlands med denna utbildning?

Tycker ni jag ska göra detta? Eller borde jag istället börja med 6 månader certificate i ekonomi/marknadsföring på nån halvtaskig skola för cirka 50 000 kronor istället och fokusera på jobb istället bara för att få vara i Australien, och kanske ha tur med nått internship eller jobb?
Citera
2017-02-17, 12:25
  #2
Medlem
Varför Australien? Det är nog inget ställe de flesta av oss skulle associera som navet för utbildning inom ekonomi. Enligt min vetskap så är väl bara Melbourne något högre rankat än exempelvis HHS?

Hursomhelst, om du har som avsikt att komma tillbaka till Sverige efter din bachelor tror jag att de flesta här är överens om att du bör ha en utförd master på hemmaplan. Just ekonomi och juridik på internationellt plan, även om ekonomi i mindre grad, har relativt binära egenskaper om att vara antingen relativt internationellt eller nationellt präglade. En utbildning som går hem i Australien behöver nödvändigtvis inte gå hem i Sverige - men båda länder kan erbjuda utbildningar som gynnar dig för ett internationellt inriktat arbete.

Detta bör du undersöka mer i detalj och jämföra med de svenska utbildningarna - är utbildningen lika tillämpbar på båda ställen? Då uppmanar jag dig att titta på helheten, då företag lär upp nya anställda. Utbildningen är inte helt avgörande.

Kan inte svara på de övriga frågorna...
Citera
2017-02-17, 12:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Hej!

Jag funderar på att läsa tre år fär en "bachelor of business" i Sydney. Skolan tror jag blir APM om någon känner till den.

Det jag undrar är vad för jobb jag kan få efter? Jag har valt inriktning marknadsföring. Kan det vara värt att ha skulder till CSN på över en halv miljon kronor för en kandidatexamen i ekonomi? Jag skulle inte komma in på universitetet i Sverige då man behöver väldigt höga betyg, sen älskar jag Australien och vill inget hellre än att vara där så det får man ju också räkna in i valutan för pengarna.

När jag kommer tillbaka till Sverige efter tre år och är färdig, kallas jag då för ekonom? Kan jag få jobb med bra lön direkt?

Kan jag plugga vidare master på ett universitet i Sverige? Eller måste jag fortsätta plugga i Australien då?

Är det lätt att få jobb i Australien tex under praktiken/internshipet och bli sponsrad så man får stanna?

Är det lätt att överhuvudtaget bosätta sig utomlands med denna utbildning?

Tycker ni jag ska göra detta? Eller borde jag istället börja med 6 månader certificate i ekonomi/marknadsföring på nån halvtaskig skola för cirka 50 000 kronor istället och fokusera på jobb istället bara för att få vara i Australien, och kanske ha tur med nått internship eller jobb?

Hade jag varit du hade jag satsat på att åka uyomlands men jag hade haft som mål att stanna där för vm vill tillbaka till världens rövhål där det springer runt muslimska våldtäktsmän helt öppet.

1) Marknadsföring. Det enklaste som finns. I min bok dravel. Om du nu tar lån så satsa på något som bokföring där du garanterat kan få ett jobb. Ok, tråkigt yrke men du har chansen att få ett jobb eftersom det inte är lika många som väljer det för det är mer krävande. Ibland kan man välja in olika kurser i basblocket och man kanske kan välja MF dä som ett tillval o man nu tycker det är sexigt och det inte redan ingår i basen.

2) Välj en skola som är ok. Inte någon skräpskola som blåser dig på pengarna.

3) Några stora pengar vet jag inte om du kan dra in. Kanske om du kan bli revisor vilket kräver en del erfarenhet och ytterligare en examen.

Du får göra lite bättre research speciellt med tanke på att du vill ta ett lån som kommer att följa dig under lång tid efter du är klar.
Citera
2017-02-17, 13:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bhassoun
Hade jag varit du hade jag satsat på att åka uyomlands men jag hade haft som mål att stanna där för vm vill tillbaka till världens rövhål där det springer runt muslimska våldtäktsmän helt öppet.

1) Marknadsföring. Det enklaste som finns. I min bok dravel. Om du nu tar lån så satsa på något som bokföring där du garanterat kan få ett jobb. Ok, tråkigt yrke men du har chansen att få ett jobb eftersom det inte är lika många som väljer det för det är mer krävande. Ibland kan man välja in olika kurser i basblocket och man kanske kan välja MF dä som ett tillval o man nu tycker det är sexigt och det inte redan ingår i basen.

2) Välj en skola som är ok. Inte någon skräpskola som blåser dig på pengarna.

3) Några stora pengar vet jag inte om du kan dra in. Kanske om du kan bli revisor vilket kräver en del erfarenhet och ytterligare en examen.

Du får göra lite bättre research speciellt med tanke på att du vill ta ett lån som kommer att följa dig under lång tid efter du är klar.

Jag vet egentligen knappt vad marknadsföring är eller bokföring. Allt känns så mycket att kolla upp så istället blir det inget alls.

Så en kandidatexamen räcker inte för att bli revisor? Man måste plugga en master med?

Är det svårt att få jobb inom marketing?

Ja allra helst vill jag ju stanna i Australien även efter studier men det är väl inte helt enkelt.
Citera
2017-02-17, 16:03
  #5
Medlem
Plugga Bachelor of Business i Australien:

1. Vanlig Bachelor of Business i Australien skriver inte en kandidatexamen vilket utesluter master på en hel del skolor i Europa och Sverige. Fixar du bra betyg och GMAT kan du dock läsa en Master på exempelvis HHS när du är klar.

2. De flesta i Australien fixar jobb direkt efter sin Bachelor och läser inte master. Detta kan dock vara extremt svårt om du inte är Australiensisk medborgare. Då krävs det att du är grym och konkurrerar om jobben som sponsrar visum. Många smarta från "närliggande" länder i Asien som slåss om samma jobb.

3. En Bachelor från medeluniversitet i Australien eller ens ett av de bättre universiteten smäller inte speciellt högt bland svenska arbetsgivare. De föredrar att du studerat och gjort praktik i Sverige och sen kört en utbytestermin utomlands. Men en Bachelor från typ University of Sydney som har mycket utbyte med Sverige (arbetsgivare känner till universitetet) skulle kanske fungera.

4. Undvik generella rankings när du jämför universitet i Australien. Någon jämförde University of Melbourne med HHS, vilket blir tokigt då "rankingen" för Melbourne beror på universitetets forskning som helhet och inte nödvändigtvis deras business-utbildning och vilka jobb man får efter (dock en bra skola för business). Stora skillnader mellan de olika programmen på samma universitet. Ska man dra en jämförelse med HHS i Australien så är det snarare Bachelor of Commerce, gärna dubbla juridik och finans, från University of New South Wales som smäller högst. Flest jobb finns i Sydney och det är den business-utbildningen som har högst intagningspoäng (99.5+ ATAR för deras Co-op program vilket motsvarar ca 20.0).

Så om du funderar på saken så kan du jämföra dig själv med en person som flyttar till Sverige, pratar bra svenska men saknar medborgarskap, och börjar plugga ekonomi på Högskolan i Skövde. Det blir inga toppjobb efter utbildningen.

Bestämmer du dig för att åka och gör du ett bra resultat kan du hoppa på en bra master i Sverige (som inte kräver kandidatuppsats) och köra därifrån. Överlag känns det som att du måste göra mycket mer research då det är en rejäl investering.
Citera
2017-02-17, 17:35
  #6
Medlem
Ja jag har efter bland annat ditt inlägg bestämt mig för att det inte är värt att ha skulder på 700 000 kr för en bachelor på nått trött college, som inte ens får kallas universitet.

Istället har jag bestämt mig för att bara börja med ett certificate i marknadsföring i 6 månader men man kan lägga till ytterliggare 9 månader sen för ett diplom. Mest bara för att få vara i Australien och då kan man lägga mycket tid på att jobba. Certifikatet kostar 28 000kr och det kan man ju betala ur egen ficka utan några skulder. Har jag tur träffar jag en australiensare och kan få partnervisa hehe. Har jag ännu mer tur får jag ett bra jobb och chans att bli sponsrad. Kanske räcker de kunskaper jag får och ett kreativt tänkande.

Men det låter väl inte allt för osmart att göra så? Eller har ni några andra tips? Redan förbrukat mitt working holiday visa förra året och jag gjorde tyvärr aldrig farmwork. Utbildning här och sen utbytesår är uteslutet för jag vill bara åka nu.
Citera
2017-02-18, 10:24
  #7
Moderator
fredrik686s avatar
Utbildning och studier --> Utlandsstudier
/Moderator
Citera
2017-02-18, 10:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Ja jag har efter bland annat ditt inlägg bestämt mig för att det inte är värt att ha skulder på 700 000 kr för en bachelor på nått trött college, som inte ens får kallas universitet.

Istället har jag bestämt mig för att bara börja med ett certificate i marknadsföring i 6 månader men man kan lägga till ytterliggare 9 månader sen för ett diplom. Mest bara för att få vara i Australien och då kan man lägga mycket tid på att jobba. Certifikatet kostar 28 000kr och det kan man ju betala ur egen ficka utan några skulder. Har jag tur träffar jag en australiensare och kan få partnervisa hehe. Har jag ännu mer tur får jag ett bra jobb och chans att bli sponsrad. Kanske räcker de kunskaper jag får och ett kreativt tänkande.

Men det låter väl inte allt för osmart att göra så? Eller har ni några andra tips? Redan förbrukat mitt working holiday visa förra året och jag gjorde tyvärr aldrig farmwork. Utbildning här och sen utbytesår är uteslutet för jag vill bara åka nu.

osmart. du kan gå på något lowlife universitet här och få mer i form av en riktig examen för en billigare penning än skiten du tänker skaffa dig i australien. om du är kåt på att åka dit så ta din examen här och åk dit sex månader eller ett år. billigare och du får ut mer. det du vill ha kommer inte ens kvalificera dig för ett jobb för marknadsföring är ett område som alla bottenskrap väljer för deras iq räcker inte till. om du inte klarar av att skrapa ihop tillräckligt med poäng för att komma in någonstans här så kommer du att flunka där också och det kommer att kosta dig massor i engar. pengar som du måste låna ihop. smartare att se till att de pengarna går till något som du kommer att ha nytta av speciellt med tanke på att du är ett fattigjon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback