Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-25, 04:56
  #13
Moderator
Arne.Ankas avatar
25kr milen, det måste kosta konsumenterna miljarder varje år, en lastbil kan rulla över 35.000 mil om året i lite extremare fall kan det bli en kostnad på 1 miljon kronor om året, har det räknats nåt på hur konsumenterna påverkas?
Citera
2017-03-25, 07:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
25kr milen, det måste kosta konsumenterna miljarder varje år, en lastbil kan rulla över 35.000 mil om året i lite extremare fall kan det bli en kostnad på 1 miljon kronor om året, har det räknats nåt på hur konsumenterna påverkas?

Kostnaderna överförs förstås till konsumenterna, och det kommer först och främst drabba dem på landsbygden och dem som bor i Norrland dit transporterna är långa. Det kommer även drabba transportkrävande industrier som ex. trä och pappersmassa. Det kommer även att höja priserna på biobränslen i förhållande till fossila bränslen på grund av dessas låga energitäthet, vilket gör att man i slutändan inte lär se några egentliga miljövinster.

Genomsnittlig körsträcka för en lastbil i yrkesmässig trafik ligger snarare kring 10000 mil per år, timmerbilar brukar ligga högst med ungefär 13000 mil per år. Genomsnitt för alla tunga lastbilar ligger strax över 4000 mil/år.
Citera
2017-03-25, 08:29
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Genomsnittlig körsträcka för en lastbil i yrkesmässig trafik ligger snarare kring 10000 mil per år,
Jag skrev inget genomsnitt, jag skrev vad lastbilar kan komma upp i under ett år, en lastbil kan rulla över 140 mil på en dag.
Citera
2017-03-25, 08:49
  #16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag skrev inget genomsnitt, jag skrev vad lastbilar kan komma upp i under ett år, en lastbil kan rulla över 140 mil på en dag.

Rullar den så rullar den för att det finns inkomst. Dvs det spelar väldigt liten roll vilken specifik lastbil som rullar ur skattesynvinkel. Transportkostnaden ökar - vilket naturligtvis är hela tanken bakom förslaget.

Jag hade gärna sett kilometerskatt på personbilar också, istället för fast årlig vägskatt. Den som sliter på vägarna skall naturligtvis betala mer än den som låter fordonet stå parkerat.
Citera
2017-03-25, 10:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag skrev inget genomsnitt, jag skrev vad lastbilar kan komma upp i under ett år, en lastbil kan rulla över 140 mil på en dag.

Ska du köra mer än ca 80 mil per dygn så krävs två förare per lastbil, och det brukar inte vara så vanligt.

Ska man räkna på kostnader så måste man utgå ifrån genomsnittlig körsträcka.
Citera
2017-03-25, 11:21
  #18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Ska du köra mer än ca 80 mil per dygn så krävs två förare per lastbil, och det brukar inte vara så vanligt.

Ska man räkna på kostnader så måste man utgå ifrån genomsnittlig körsträcka.
Fast ska vilotiden för chaufför nr 2 räknas måste den väl spenderas på annan plats än i lastbilen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback