2017-02-16, 22:15
Hej,

Jag byggde för några månader sedan ihop en dator jag köpte i delar under en 24-timmars super-rea. Nu har jag bestämt mig för att jag vill sälja denna datorn.

På grund av att jag köpte alla delar under 24-timmars rea så lyckades jag komma undan till en kostnad på 9500:-. Skulle man köpa exakt samma dator i dagsläget så skulle den gå på ungefär 11000:-.

Det jag funderar på nu är om jag ska sätta mitt pris efter vad jag köpte datorn för under rean eller om jag ska utgå från vad motsvarande dator skulle kostat ny då och vad den kostar ny idag, vad tycker ni?

Enligt mig ska priset begagnad utgå från vad datorn skulle kosta ny när jag köpte den/vad den kostar ny idag och inte utifrån vad jag betalade för den på en temporär en-gång-om-året rea som köparen ändå inte kan ta del av.

Köparen* kommer få reda på vad jag betalade genom att jag kommer förmedla kvitto.
Senast redigerad av Sickmyduck 2017-02-16 kl. 22:41.
Citera
2017-02-16, 22:22
Medlem
Hade jag varit en potentiell köpare så hade jag aldrig köpt en begagnad dator från en privatperson för 11 000 kr om jag kan köpa samma delar nya från butik för samma pris.

Även om du hade köpt delarna för 11 000 kr så skulle jag i ditt fall inte förvänta mig mer än 9 000 kr för att sälja det hela - Och då får grejerna inte vara äldre än en månad eller två.
Citera
2017-02-16, 22:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Hade jag varit en potentiell köpare så hade jag aldrig köpt en begagnad dator från en privatperson för 11 000 kr om jag kan köpa samma delar nya från butik för samma pris.

Även om du hade köpt delarna för 11 000 kr så skulle jag i ditt fall inte förvänta mig mer än 9 000 kr för att sälja det hela - Och då får grejerna inte vara äldre än en månad eller två.
Grejen är ju att man betalar dyrt för nytt för att det är nytt, eller hur? Att få unboxa, läsa manualer, skruva och hela köret.
Citera
2017-02-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är ju att man betalar dyrt för nytt för att det är nytt, eller hur? Att få unboxa, läsa manualer, skruva och hela köret.

Det är ju inte relevant i det här fallet. Du vill kunna ta ut 11 000 kr för att sälja datorn, som är begagnad. Du måste ju förstå att du måste lägga ditt pris ett antal tusenlappar under nypris. Det är INTE en fördel att du ägt datorn emellan och skruvat och fixat med manualer.

Det är lite samma sak som att köpa en bil. Hur sprillans bilen än må vara så har den tappat 5-10% av värdet i samma sekund du rullar ut bilen ur bilhallen.

Men lägg upp den på blocket så kanske någon som har dålig koll nappar. Men det är många som du som står besvikna efter att under månaders tid försökt att sälja sin dator till en fantasisumma, och därpå prissänker med tiden.
Citera
2017-02-16, 22:37
Boys!!

Jag måste förtydliga, jag har alltså inte bestämt mig för vilket pris jag ska ta för den begagnad ännu. Det är därför jag skapade tråden.
Citera
2017-02-16, 22:50
Citat:

Självklart har jag inte tänkt ta nypris för den begagnad.

Jag tänkte då mer att om den kostar 11000 ny idag kan jag ta runt 9000 för den begagnad, precis som du säger. Ska man dock utgå från vad jag betalade för den på rea, d.v.s. 9500:-, misstänker jag att jag får gå ner till under 9000, så att säga.
Citera
2017-02-16, 23:40
Medlem
Din presumtive kund bör vara helt ointresserad av inköpspris, för denne är priset på andra tillgängliga alternativ som avgör.
Citera
2017-02-17, 02:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det är ju inte relevant i det här fallet. Du vill kunna ta ut 11 000 kr för att sälja datorn, som är begagnad. Du måste ju förstå att du måste lägga ditt pris ett antal tusenlappar under nypris. Det är INTE en fördel att du ägt datorn emellan och skruvat och fixat med manualer.

Det är lite samma sak som att köpa en bil. Hur sprillans bilen än må vara så har den tappat 5-10% av värdet i samma sekund du rullar ut bilen ur bilhallen.

Men lägg upp den på blocket så kanske någon som har dålig koll nappar. Men det är många som du som står besvikna efter att under månaders tid försökt att sälja sin dator till en fantasisumma, och därpå prissänker med tiden.
Alltså... Vi tycker samma sak. Jag säger bara att en av anledningarna till att det är för mycket är just att det går att få samma saker nya för dom pengarna och då kan man lika gärna köpa nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in