Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-16, 20:11
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Har ett litet hål (ca. 1 cm gånger 3 mm) i vid skärmen. Inte i glaset, men ramen som verkar vara gjord av svart gummi.

Tror det blir dyrt att lämna in så tänkte bara sätta ett litet "plåster" över det.
Något som liknar så mycket om möjligt. Svart, matt yta. Gärna så tunt som möjligt då Macbooken sluter ganska tätt när ihopfälld.

Skulle vara perfekt om det fanns någon form av klistermärke i gummi som är symertriskt och av den storleken. Inte papper då det kommer fnasa sönder efter ett tag.

Det skall inte falla av heller. Några tips.

tacksam för svar.

Mvh!!
Citera
2017-02-16, 20:39
  #2
Medlem
Servals avatar
En bild skulle vara mycket värt här.
Syftar du på gummitätningen mellan glas och bakstycke så lär det bli pilligt att få det snyggt.

Den lösning jag kan tänka mig är att du tejpar på båda sidor om gummitätningen (Använd ett kreditkort för att få tejpen att fästa ordentligt.) och sen lägger svart "silikon" som du jämnar ut.

Vilken produkt är lämplig att använda till detta? Vet ej, föreslår att du slår en signal till Loctite och/eller 3M så lär dom föreslå en passande produkt. Jag tänker mig någon form av 2-komponents svart RTV silikongummiprodukt.

För att få till den rundade formen så kan du borra ett hål i ett kreditkort och sen klippa av kortet så har du ett verktyg för att stryka ut silikonet jämnt.

Bifogar bilder för att det ska bli tydligt.

Tejp på skärm: http://i.imgur.com/ZMbX1rP.jpg
Verktyg: http://i.imgur.com/DrmakxG.jpg
__________________
Senast redigerad av Serval 2017-02-16 kl. 21:06.
Citera
2017-02-16, 21:40
  #3
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
En bild skulle vara mycket värt här.
Syftar du på gummitätningen mellan glas och bakstycke så lär det bli pilligt att få det snyggt.

Den lösning jag kan tänka mig är att du tejpar på båda sidor om gummitätningen (Använd ett kreditkort för att få tejpen att fästa ordentligt.) och sen lägger svart "silikon" som du jämnar ut.

Vilken produkt är lämplig att använda till detta? Vet ej, föreslår att du slår en signal till Loctite och/eller 3M så lär dom föreslå en passande produkt. Jag tänker mig någon form av 2-komponents svart RTV silikongummiprodukt.

För att få till den rundade formen så kan du borra ett hål i ett kreditkort och sen klippa av kortet så har du ett verktyg för att stryka ut silikonet jämnt.

Bifogar bilder för att det ska bli tydligt.

Tejp på skärm: http://i.imgur.com/ZMbX1rP.jpg
Verktyg: http://i.imgur.com/DrmakxG.jpg


Oj, vilket fint och ambitiöst svar. Får nästan skuldkänslor och vill betala dig. :P

Det är listen under skärmen. Det står Macbook på den i mitten. Alltså det måste inte se fabriksgjort ut.
Skulle nästan kunna tänka mig att använda sådan där svart blank idrottstejp om den bara satt kvar och hade rätt form. En rektangel kanske. Det är ju ett ganska litet område. Sedan är jag osäker på om den är tillräckligt tunn. Det är ju vid gångjärnen. Jag vågar inte pilla med något flytande.
Citera
2017-02-16, 21:53
  #4
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Oj, vilket fint och ambitiöst svar. Får nästan skuldkänslor och vill betala dig. :P

Det är listen under skärmen. Det står Macbook på den i mitten. Alltså det måste inte se fabriksgjort ut.
Skulle nästan kunna tänka mig att använda sådan där svart blank idrottstejp om den bara satt kvar och hade rätt form. En rektangel kanske. Det är ju ett ganska litet område. Sedan är jag osäker på om den är tillräckligt tunn. Det är ju vid gångjärnen. Jag vågar inte pilla med något flytande.

Jag googlade lite och du pratar om denna listen va?
https://cnet3.cbsistatic.com/img/9sS...6-1765-026.jpg

En lösning kunde vara att köpa en liten bit mattsvart vinylfolie (som används för att foliera bilar)
En sådan kan du säkert få hemskickad gratis från någon sida som säljer folie. En provbit då du ska "foliera bilen"
Citera
2017-02-16, 22:35
  #5
Medlem
Latexfog istället för silikon kanske vore något? Mattare, mindre kletigt så lättare att hantera, övermålningsbar och lättare att få "fint" än silikon som lämnar "fettfläckar". Om det är vid skärmen är det ju bra om du får det lufttätt så inte damm och skit hittar in bakom skärmen och syns igenom. Finns latexfog för 9kr på byggmax men den är vit och vettefan hur fint det blir att måla över det :P

Latex kanske inte biter så bra i plast men ingen dyr investering att prova på iaf.

Om du tar silikon så ha aceton, eller vad det nu står på förpackningen redo att göra rent med för silikon lämnar gärna blanka ytor som ser ut som fettfläckar där det hamnar även om du torkar rent det direkt.
Citera
2017-02-18, 13:08
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Fina svar. Tack.
Citera
2017-02-20, 11:15
  #7
Medlem
N är jag osäker på om jag förstått detta rätt, men det finns ju typ skumgummilist som är mycket formbar.

Sedan Aceton för att torka bort ev spill av silikon, Aceton äter plast och kan i värsta fall beroende
av plasttyp, smälta plasten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback