• 1
  • 2
2017-02-16, 20:01
Medlem
Ska studera biologi men vet inte riktigt vilken jag borde välja. Vill ha en mest bra lärare, bra student liv och bra kursinnehåll (samt program uppsättning).
Citera
2017-02-16, 20:10
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Uppsala förstås.
Citera
2017-02-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Uppsala förstås.

Ok, föreutom uppsala? För långt. Är t.ex. GU och karlstads bra?
Citera
2017-02-16, 20:19
Medlem
Croissants avatar
Uppsala är väldigt bra på de punkterna. Jag kan förvisso bara jämföra biologi på Uppsala universitet mot Stockholms universitet där Uppsala är bättre.
Citera
2017-02-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croissant
Uppsala är väldigt bra på de punkterna. Jag kan förvisso bara jämföra biologi på Uppsala universitet mot Stockholms universitet där Uppsala är bättre.

Tror inte jag har poängen för uppsala, hade gått där ifall jag hade det. Någon som vet bra biologi utbildningar i närheten av västra götaland? Lunds är full.
Citera
2017-02-16, 20:41
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Tror inte jag har poängen för uppsala, hade gått där ifall jag hade det. Någon som vet bra biologi utbildningar i närheten av västra götaland? Lunds är full.

Poängen har du nog. Är väl platsgaranti?
Citera
2017-02-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Poängen har du nog. Är väl platsgaranti?

Har rätt så lågt med poäng, når knappt 16 (kanske 15.80 eller något), tror inte jag kan komma in där
Citera
2017-02-16, 21:42
Medlem
Borde jag satsa på GU isf?

Är det den tredje bästa biologi utbildning? (efter lund och uppsala)
Citera
2017-02-16, 21:48
Medlem
.
Senast redigerad av DeFlestaSuger 2017-02-16 kl. 21:51. Anledning: Felpost
Citera
2017-02-16, 22:07
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
I Västra götalandsregionen har du ett kandidatprogram på GU, och där kan du också läsa Master.
Dessutom kan du läsa Magister på Högskolan i Skövde.

Alla tre utbildningar håller hög kvalitet enligt Universitetskanslerämbetets senaste mätningar.

Den enda utbildningen inom molekylärbiologi som håller Mycket hög kvalitet är Master i Lund.
Citera
2017-02-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
I Västra götalandsregionen har du ett kandidatprogram på GU, och där kan du också läsa Master.
Dessutom kan du läsa Magister på Högskolan i Skövde.

Alla tre utbildningar håller hög kvalitet enligt Universitetskanslerämbetets senaste mätningar.

Den enda utbildningen inom molekylärbiologi som håller Mycket hög kvalitet är Master i Lund.

Står i hemsidan att Biologi i Göteborgs universitet och Karlstads universitet har mycket hög kvalitet.

Står att Uppsala och Lund enbart har hög kvalitet på kandidat utbildningarna.

Borde jag isf välja biologi i GU eller Karlstad? Undersökningen skedde 2013 så vet inte ifall det är relevant.

Har hört många gånger att uppsala är bättre fast undersökningen säger väl motsatta?
Citera
2017-02-16, 23:48
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Vet inte. UKÄ:s jämförelser görs sällan och har väldigt få steg i sin bedömningsskala.

Sen är det ganska svårt att mäta kvalitet på utbildningar och mycket annat som spelar in hur din studietid blir. Hur är t.ex. Bostadssituationen i de olika städerna? Sånt tar inte UKÄ hänsyn till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in