2017-02-15, 20:51
Medlem
Jag uppmärksammade idag att jag har en faktura som är försenad med ca 3 år. Detta uppmärksammades då jag loggade in på "mina sidor" och såg att det låg en obetald faktura (Har nästan aldrig loggat in där tidigare utan betalat fakturorna jag fått via brev/e-post). Jag har inte fått någon påminnelse eller liknande.

Ska jag bara betala fakturan med det belopp som står på den eller hur ska jag agera vid detta tillfälle? Är osäker på om jag har betalat den idag, har försökt kolla på banken men kommer inte åt transaktionerna för det datumet då det var så pass länge sedan.
Citera
2017-02-15, 21:08
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathdevil
Jag uppmärksammade idag att jag har en faktura som är försenad med ca 3 år. Detta uppmärksammades då jag loggade in på "mina sidor" och såg att det låg en obetald faktura (Har nästan aldrig loggat in där tidigare utan betalat fakturorna jag fått via brev/e-post). Jag har inte fått någon påminnelse eller liknande.

Ska jag bara betala fakturan med det belopp som står på den eller hur ska jag agera vid detta tillfälle? Är osäker på om jag har betalat den idag, har försökt kolla på banken men kommer inte åt transaktionerna för det datumet då det var så pass länge sedan.
Har du inte fått någon påminnelse är det ju bara att vänta ut den i 7 år till. Då förfaller den, du kan ju alltid hävda att du inte sett den då du alltid betalar "live" fakturor.
Är bara brottsligt om det är GROV ovårdslöshet men det kan ju knappast detta vara.
Nädu min vän låt det bara vara.

Har också själv en faktura från 2013 på swedbank som jag missade att betala, och den vägrar försvinna
Citera
2017-02-15, 21:10
Medlem
Nicke08s avatar
Bolaget som skickat fakturan har sannolikt upphört, har noll koll eller så bjöd dom på den.
Kolla org nr om bolaget finns kvar. Betala inte.
Citera
2017-02-15, 21:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Har du inte fått någon påminnelse är det ju bara att vänta ut den i 7 år till. Då förfaller den,
Förmodligen är det en fodran mot konsument och då är det 3år som gäller, googla på "preskriptionslagen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in