• 1
  • 2
2017-02-14, 14:44
Medlem
Om ni kunde spara 15000kr/mån - Hur hade ni investerat pengarna?

Jag befinner mig i en situation där jag kan spara 15000kr i månaden och kollar igenom alternativ på hur jag bäst kan gå till väga.

Hittils så funderar jag på att hitta någon lågpris index fond som går bra som inte har mer än 0.4% i fondavgift och sätta in 2000kr/mån i 25 år och då landar man på 1.8mil

Resterande 13000kr har jag ingen aning om vad jag ska göra med men jag har ett mål att spara ihop 100 000kr som jag har som pengar som kan användas till nödsituationer eller om något bra läge att investera i mig själv eller något nystartat företag dyker upp.

Hade ni lagt upp det annorlunda?
Citera
2017-02-14, 14:48
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz

Jag befinner mig i en situation där jag kan spara 15000kr i månaden och kollar igenom alternativ på hur jag bäst kan gå till väga.

Hittils så funderar jag på att hitta någon lågpris index fond som går bra som inte har mer än 0.4% i fondavgift och sätta in 2000kr/mån i 25 år och då landar man på 1.8mil

Resterande 13000kr har jag ingen aning om vad jag ska göra med men jag har ett mål att spara ihop 100 000kr som jag har som pengar som kan användas till nödsituationer eller om något bra läge att investera i mig själv eller något nystartat företag dyker upp.

Varför inte sätta in mer 2000kr/mån i fonder?
Jag skulle sätta in minst 10.000 och de övriga 5000 kan du spara till buffert/korttidsspar som resor eller dylikt, alternativt prova lite högriskinvesteringar.
Citera
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:

Jag hade lagt 5000 på Avanza zero och 10000 på typ Hoist spar eller något annat högräntekonto.
Citera
Medlem
elmhedens avatar
Jag förutsätter att du inte har några lån. Annars gör du en svårmatchad % per år genom att betala av dom. Sen tycker jag personligen att en buffert är klokt. Spara ihop en hundring du, det går ju fort. Sen kan du göra investeringar med spridd risk.
Citera
2017-02-14, 14:56
Medlem
vikingrods avatar
Jag är så där tråkig att jag bara låter det ligga på banken.
Har ingen nytta av att investera och sånt, har redan så jag klarar mig till jag ligger i kistan.
Eller jo jag köper ovanliga fordon (mc, moped, bil och båt) och renoverar/låter öka i värde. Men det är mest en hobby nu.
Citera
2017-02-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Jag är så där tråkig att jag bara låter det ligga på banken.
Har ingen nytta av att investera och sånt, har redan så jag klarar mig till jag ligger i kistan.
Eller jo jag köper ovanliga fordon (mc, moped, bil och båt) och renoverar/låter öka i värde. Men det är mest en hobby nu.

Det är väl det som är det ultimata målet! Att samla så mycket pengar som möjligt igenom livet så man klarar sig hela livet ut och har så det räcker över samt att kunna köpa saker man tycker om här och där.

Är 24 idag och känner att de är dags att ta lite bättre ekonomiska beslut
Citera
2017-02-14, 15:14
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Det är väl det som är det ultimata målet! Att samla så mycket pengar som möjligt igenom livet så man klarar sig hela livet ut och har så det räcker över samt att kunna köpa saker man tycker om här och där.

Är 24 idag och känner att de är dags att ta lite bättre ekonomiska beslut

Hehe jo det är smart, är själv inte ens 30 men gick jag den enkla vägen och fick ett rejält arv när farfar trilla av pinn förra året.
Plötsligt var det fullt på kontot. Kändes lite overkligt.
Citera
2017-02-14, 16:40
Medlem
Citat:

In med rubbet på börsen istället så bör du ha närmare 15 milj om 25 år
Citera
2017-02-14, 23:39
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Hehe jo det är smart, är själv inte ens 30 men gick jag den enkla vägen och fick ett rejält arv när farfar trilla av pinn förra året.
Plötsligt var det fullt på kontot. Kändes lite overkligt.

Hur mycket fick du ärva om man får vara nyfiken?
Citera
2017-02-14, 23:51
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hur mycket fick du ärva om man får vara nyfiken?

Min bror och jag fick dela på närmare 18 mille. Våran far vägrade ta emot en krona.
Farfar var gammal företagare och fastighetsägare sen tidigt 70 tal. Snål som satan, sparade varenda krona han kunde... Sånt förstår jag mig inte på men ska väl vara tacksam.
Citera
2017-02-15, 22:43
Medlem
15000 är ungefär vad jag och min partner lägger undan gemensamt varje månad. Vårt sparande just nu är lite märkligt: 2000 kr fondsparas och 13000 lägga på hög (bankkonto med 0,7% ränta) för att bygga upp husbuffert. Vi tömde just den förra iom takbyte och vill gärna ha en slant sparad och tillgänglig för dyrt husunderhåll. Det är ju inte strategin för all evighet, men 150-200 k känns lämpligt att buffra.
Citera
2017-02-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
15000 är ungefär vad jag och min partner lägger undan gemensamt varje månad. Vårt sparande just nu är lite märkligt: 2000 kr fondsparas och 13000 lägga på hög (bankkonto med 0,7% ränta) för att bygga upp husbuffert. Vi tömde just den förra iom takbyte och vill gärna ha en slant sparad och tillgänglig för dyrt husunderhåll. Det är ju inte strategin för all evighet, men 150-200 k känns lämpligt att buffra.

Just nu amorterar vi 5700/mån på huslånet. Tänker att vi när det finns en buffert igen kommer att fondspara något mer samt öka amorteringen eller klumpsummeamortera emellanåt. Lägre skuldkvot känns viktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in