Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
S man mste stlla sig frgan om detta r ytterligare en frustrerad journalist som vill slppa ut lite PK-nga och kamouflerar nidbilden som riktad mot migrationsverket nr det egentligen r bilden av somalierna som de vill frmedla, ungefr som man gjorde i stblocket fr att komma frbi censuren.
Jag tror inte att det ligger till p det viset. Till att brja med placerades nyheten som huvudnyhet hgst upp p frsta sidan, och jag har svrt att tro att SvD som tidning vill frmedla bilden av somalier som en samling smittspridare. Vidare r artikeln vinklad fr att stlla frlggningschefen i en s dlig dager som mjligt. Det han/hon skrev var ju nmligen att det "rder svrigheter med [nutrition], hlsokunskap, fdelsekontroll, smittspridning, mm," ngot som kan tolkas lite hur som helst beroende p hur man lser det. Min spontana tolkning var att chefen ansg att somalier har bristande
kunskaper inom de hr omrdena, vilket inte r ngot kontroversiellt pstende. Somalia r ett svrt krigshrjat land med en analfabetism p 62 procent.
Artikelfrfattarna lyckas dock f det till att chefen
anklagade somalierna fr "smittspridning". Rubriksttaren r inte bttre utan hvdar att han/hon
kallade somalierna fr smittspridare. Det lter som en rtt grov frvanskning i mina ron. I vilket fall som helst r det rtt dlig stil att gra ett (p sin hjd) olyckligt ordval i ett elva r gammalt brev till dagens huvudnyhet.
Fr vrigt undrar jag vem Gabriella Grnwald (den ena artikelfrfattaren) r. Det hr verkar vara den frsta artikeln ngonsin som hon skriver (ingen annan relevant trff i google). Hon kanske r kompis med doktoranden?