2005-12-23, 13:59
Medlem
jaha jovissts avatar
Svd plockar upp en het potatis i jakten p migrationsverket.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11384048.asp

"I ett brev frn 1994 tackar chefen vid en av Stockholms flyktingfrlggningar dvarande generaldirektr Berit Rolln fr hennes besk och ”fr hennes stora intresse fr just gruppen somalier”. I brevet str det bland annat att somalierna har ”bristande skolunderbyggnad samt en diffus vrldsuppfattning”, och att de behver lra sig ”organisationskunskap”. I brevet str det ocks att de har ”stora svrigheter med hlsokunskap, fdelsekontroll, smittspridning mm”.
Chefen som skrev brevet arbetar inte kvar p Migrationsverket."

Ja, nu var vl kanske syftet att framstlla migrationsverkets chefer som nazistiska fascister, men jag tror inte effekten blir den. Jag tror mnga nickar igenknnande (jag gjorde d det) nr deras frdomar om somalier s frtjnstfullt bekrftas av de som verkligen haft mycket med dem att gra.

S man mste stlla sig frgan om detta r ytterligare en frustrerad journalist som vill slppa ut lite PK-nga och kamouflerar nidbilden som riktad mot migrationsverket nr det egentligen r bilden av somalierna som de vill frmedla, ungefr som man gjorde i stblocket fr att komma frbi censuren.

Frgan blir, vem var man ute efter att visa upp, somalierna eller migrationsverket? Jag tror personligen migrationsverket bara var en urskt att f skriva av sig lite frustration, men jag kan ha fel. Fr se om Aftonbladet hakar p, svrt att tnka sig.
Citera
2005-12-23, 14:37
Medlem
Jens4s avatar
Ja det hade varit kldsamt med lite fakta s kunde dom ju visa att det inte alls r mycket smitta som spridits av somalier. Bra stt att f tyst p folk som sprider frdomar.
Citera
2005-12-23, 14:52
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Ja det hade varit kldsamt med lite fakta s kunde dom ju visa att det inte alls r mycket smitta som spridits av somalier. Bra stt att f tyst p folk som sprider frdomar.

Det finns ingen sdan fakta.
Empirin har ju antagligen visat fr den frre chefen vid en av Stockholms flyktingfrlggningar (han har vl aldrig sttt p ngra somalier eller...?...) att det frhller sig som s att "somalierna har ”bristande skolunderbyggnad samt en diffus vrldsuppfattning”, och att de behver lra sig ”organisationskunskap”(...) och att de har ”stora svrigheter med hlsokunskap, fdelsekontroll, smittspridning mm”.

Det r ju s, ngot som PK-mobben inte kan acceptera eftersom det frstr deras vrldsbild.
Det r drfr man gr till attack mot stackars handlggare p Migrationsverket.
Fr att man inte fr tycka annorlunda n dem.

Studien har gjorts av forskaren Christina Johansson vid Linkpings Universitet. I januari lgger hon fram avhandlingen Vlkomna till Sverige?
Jag beskriver dr den svenska migrationspolitiken som nationalistisk och diskriminerande. Min forskning visar ett homogent samhlle som strvar efter svenskliknande medborgare dr avvikande grupper inte alls varit vlkomna, sger hon.

Ett samhlle mste ju fr i h*****e i ren sjlvbevarelsedrift strva efter ett homogent samhlle.
Det sossarna sysslar med r allts per defintion en ruinering av ett samhlle.
Citera
2005-12-23, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Det finns ingen sdan fakta.
Empirin har ju antagligen visat fr den frre chefen vid en av Stockholms flyktingfrlggningar (han har vl aldrig sttt p ngra somalier eller...?...) att det frhller sig som s att "somalierna har bristande skolunderbyggnad samt en diffus vrldsuppfattning, och att de behver lra sig organisationskunskap(...) och att de har stora svrigheter med hlsokunskap, fdelsekontroll, smittspridning mm.

Det r ju s, ngot som PK-mobben inte kan acceptera eftersom det frstr deras vrldsbild.
Det r drfr man gr till attack mot stackars handlggare p Migrationsverket.
Fr att man inte fr tycka annorlunda n dem.

Studien har gjorts av forskaren Christina Johansson vid Linkpings Universitet. I januari lgger hon fram avhandlingen Vlkomna till Sverige?
Jag beskriver dr den svenska migrationspolitiken som nationalistisk och diskriminerande. Min forskning visar ett homogent samhlle som strvar efter svenskliknande medborgare dr avvikande grupper inte alls varit vlkomna, sger hon.

Ett samhlle mste ju fr i h*****e i ren sjlvbevarelsedrift strva efter ett homogent samhlle.
Det sossarna sysslar med r allts per defintion en ruinering av ett samhlle.

segregation = dligt
homogent = dligt
Citera
2005-12-23, 19:00
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlot
segregation = dligt
homogent = dligt
ja, det r en jvla parodox det dr
Citera
2005-12-27, 00:40
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
S man mste stlla sig frgan om detta r ytterligare en frustrerad journalist som vill slppa ut lite PK-nga och kamouflerar nidbilden som riktad mot migrationsverket nr det egentligen r bilden av somalierna som de vill frmedla, ungefr som man gjorde i stblocket fr att komma frbi censuren.
Jag tror inte att det ligger till p det viset. Till att brja med placerades nyheten som huvudnyhet hgst upp p frsta sidan, och jag har svrt att tro att SvD som tidning vill frmedla bilden av somalier som en samling smittspridare. Vidare r artikeln vinklad fr att stlla frlggningschefen i en s dlig dager som mjligt. Det han/hon skrev var ju nmligen att det "rder svrigheter med [nutrition], hlsokunskap, fdelsekontroll, smittspridning, mm," ngot som kan tolkas lite hur som helst beroende p hur man lser det. Min spontana tolkning var att chefen ansg att somalier har bristande kunskaper inom de hr omrdena, vilket inte r ngot kontroversiellt pstende. Somalia r ett svrt krigshrjat land med en analfabetism p 62 procent.

Artikelfrfattarna lyckas dock f det till att chefen anklagade somalierna fr "smittspridning". Rubriksttaren r inte bttre utan hvdar att han/hon kallade somalierna fr smittspridare. Det lter som en rtt grov frvanskning i mina ron. I vilket fall som helst r det rtt dlig stil att gra ett (p sin hjd) olyckligt ordval i ett elva r gammalt brev till dagens huvudnyhet.

Fr vrigt undrar jag vem Gabriella Grnwald (den ena artikelfrfattaren) r. Det hr verkar vara den frsta artikeln ngonsin som hon skriver (ingen annan relevant trff i google). Hon kanske r kompis med doktoranden?
Citera
2005-12-28, 10:30
Medlem
Nulles avatar
Uppdatering: Jag hade helt missat att artikeln korrigerats i SvD:s ntupplaga:
  • Rubriken

Somalier kallades fr smittspridare

har ersatts med

Somalier uppges ha problem med smittspridning

• Meningen

I brevet anklagas somalierna bland annat fr "smittspridning".

har ersatts med

I brevet uppges somalier bland annat ha stora svrigheter med smittspridning.
Citera
2005-12-28, 15:01
Medlem
Det m vara illa uttryckt, men frdomsfullt r det inte.

Att mnga somalier har problem med bristande omvrldskunskap och dlig utbildning r inte s konstigt. P grund av vad som hnt i Somalia de senaste drygt 10 ren har skolorna dr inte fungerat. Somalierna kna s klart andra saker, men just det som vi vrderar hgt, skolunderbyggnad, omvrldsorientering och "organisationskunskap" saknar en mycket stor del av dem heelt eller delvis.

I vrigt finns det dock mycket negativt att sga om just Berit Rolln.
Citera
2005-12-28, 15:20
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Somalierna kna s klart andra saker, men just det som vi vrderar hgt, skolunderbyggnad, omvrldsorientering och "organisationskunskap" saknar en mycket stor del av dem heelt eller delvis.

Frgar mig lite vad fr ngra andra saker det r du tnker p?

Har ftt en ganska mlande beskrivning av en vn som var stationerad dr 1994-1995 och det enda dom var speciellt bra p var inbrdeskrig. Dock br vl tillggas att Rwanda i hans mening var bra mycket bttre p inbrdeskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in