Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-02-13, 21:07
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aleph0
Nu tror jag att flera ransomware körs med ett vanligt användarkonto. Ibland via Office macron eller som bilagor skrivna i javascript. De programmen skriver över alla dina filer utan att be om någon UAC-prompt.

/aleph0
Helt sant, och Microsofts svar på det har i princip vart att öka säkerheten på Edge för att förhindra exploits från att köras mot din vilja.

https://blogs.windows.com/business/2016/11/11/defending-against-ransomware-with-windows-10-anniversary-update/#WDU4ZSbGytmUD4c2.97

Annars lär väl bästa skyddet vara något i stil med Simple Software Restriction Policies eftersom det förhindrar program som inte är på väldigt utvalda platser från att starta.
Citera
2017-02-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antennkillen
Nej ingen större skillnad mot enskilda små virus, däremot blir du mycket mer avlyssnad i Windows 10 av Micro$oft så generellt är säkerheten i 10:an mycket sämre. Så man kan säga att hela Windows 10 är ett enda stort spionprogram.

Är IT-säkerhet och privatliv något man värdesätter är Micro$ofts produkter sämsta alternativet. Kör Linux Mint istället. Windows 7 är det sista bra operativsystemet Micro$oft gjort allt efteråt är skit.

Precis, det var ju därför Micro$oft gav ut 10:an till alla gratis att uppgradera från 8:an. Vilket de givetvis inte gjorde för de ville vara snälla. I Win8 slog avlyssningen igenom rätt stort och i 10:an är det inte längre användaren som har kontrollen över datorn utan det är Micro$oft.

Även om man t.ex. stänger av funktioner som att BitLocker krypteringsnycklar inte får skickas till Micro$ofts server, så enligt användaravtalet du godkänt ger du Micro$oft rätt att göra det även om du ändrat inställningen.

(FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Ett mycket bra inlägg! Win10 är faktiskt rena rama spionprogrammet. Speciellt Cortana-funktionen gjorde mig irriterad. Visserligen kan man själv välja huruvida man använder den, men man kan inte deaktivera den. Själv undrade jag, varför i all världen finns intresse för datoranvändarens röst? Nyligen läste jag en artikel i en tysk tidning, om hur säkerhetstjänster satsat miljoner pa att utforma ett system, som möjliggör att identifiera personer m.h.a. rösten i telefon, oavsett var i världen de ringer:
http://www.zeit.de/digital/datenschutz/2017-02/bnd-ueberwachung-sprache-eu.

Projektet, SIIP (Speaker Identification Integrated Project), sponsras sedan 2014 av EU, med en budget pa över 10 miljoner €. Det gar i korthet ut pa att kunna identifiera den som ringer med hjälp av ett kort röstprov. Sa min misstanke, att Cortana är i säkerhetstjänsternas tjänst, är nog inte helt fel. Man kan ju undra, hur manga som faktiskt använder Cortana-funktionen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in