Citat:
Ursprungligen postat av
Antennkillen
Nej ingen större skillnad mot enskilda små virus, däremot blir du mycket mer avlyssnad i Windows 10 av Micro$oft så generellt är säkerheten i 10:an mycket sämre. Så man kan säga att hela Windows 10 är ett enda stort spionprogram.
Är IT-säkerhet och privatliv något man värdesätter är Micro$ofts produkter sämsta alternativet. Kör Linux Mint istället. Windows 7 är det sista bra operativsystemet Micro$oft gjort allt efteråt är skit.
Precis, det var ju därför Micro$oft gav ut 10:an till alla gratis att uppgradera från 8:an. Vilket de givetvis inte gjorde för de ville vara snälla. I Win8 slog avlyssningen igenom rätt stort och i 10:an är det inte längre användaren som har kontrollen över datorn utan det är Micro$oft.
Även om man t.ex. stänger av funktioner som att BitLocker krypteringsnycklar inte får skickas till Micro$ofts server, så enligt användaravtalet du godkänt ger du Micro$oft rätt att göra det även om du ändrat inställningen.
(FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer
Ett mycket bra inlägg! Win10 är faktiskt rena rama spionprogrammet. Speciellt Cortana-funktionen gjorde mig irriterad. Visserligen kan man själv välja huruvida man använder den, men man kan inte deaktivera den. Själv undrade jag, varför i all världen finns intresse för datoranvändarens röst? Nyligen läste jag en artikel i en tysk tidning, om hur säkerhetstjänster satsat miljoner pa att utforma ett system, som möjliggör att identifiera personer m.h.a. rösten i telefon, oavsett var i världen de ringer:
http://www.zeit.de/digital/datenschutz/2017-02/bnd-ueberwachung-sprache-eu.
Projektet, SIIP (Speaker Identification Integrated Project), sponsras sedan 2014 av EU, med en budget pa över 10 miljoner €. Det gar i korthet ut pa att kunna identifiera den som ringer med hjälp av ett kort röstprov. Sa min misstanke, att Cortana är i säkerhetstjänsternas tjänst, är nog inte helt fel. Man kan ju undra, hur manga som faktiskt använder Cortana-funktionen?