2017-02-13, 00:49
Medlem
Det är ett jävla tjat om huruvida invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken eller ej. Eftersom BRÅ inte för någon sådan statistik, så verkar det vara omöjligt att få fram faktiska siffror.
Därför tar jag nu saken i egna händer, och jag behöver hjälp.

Vill du vara med och samla in statistik för år 2017? Du går då till din närmaste tings- eller hovrätt, och samlar in formalia om de domar som avkunnas under 2017. Du behöver naturligtvis inte gå dit varenda dag. Du kan göra det en gång i veckan eller en gång i månaden. Det viktiga är att alla domar som avkunnas under 2017 kommer med (vi hoppar över civilmålen).

Första uppgiften blir att samla in fakta om de domar som redan avkunnats sedan den första januari. Det kan ta en stund, men köp med dig en kaffe så rullar det på. Och det är enkelt. Domar finns i en pärm i receptionen. Låna den och sätt dig i foajén (på vissa ställen vet jag att det finns små bås med skrivbord, där man kan sitta).

Jag hoppas verkligen att vi kan göra en rikstäckande kartläggning.

De tingsrätter som ska bevakas är:
Alingsås
Attunda
Blekinge
Borås
Eksjö
Eskilstuna
Falun
Gotland
Gällivare
Gävle
Göteborg
Halmstad
Haparanda
Helsingborg
Hudiksvall
Hässleholm
Jönköping
Kalmar
Kiruna
Kristianstad
Linköping
Luleå
Lund
Landskrona
Lycksele
Malmö
Mora
Nacka
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Oskarshamn
Skaraborg
Skellefteå
Solna
Stockholm
Sundsvall
Södertälje
Södertörn
Söderhamn
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Varberg
Vänersborg
Värmland
Västervik
Västmanland
Växjö
Ystad
Ångermanland
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund

Och de hovrätter som ska bevakas är:
Göta Hovrätt
Hovrätten för Nedre Norrland
Hovrätten för Västra Sverige
Hovrätten för Västra Sverige - Karlstad
Hovrätten för Övre Norrland
Hovrätten för Övre Norrland - Luleå
Hovrätten över Skåne och Blekinge
Svea Hovrätt

Maila mig på dils.nacke@gmail.com och tala om vilken tings- eller hovrätt du avser att bevaka, så får du ett formulär att fylla i. Men nappa inte på det här om du inte VET att du har för avsikt att följa upp hela året.
Att få ut domar i pappersformat kan kosta pengar, men om du lyckas få den i filformat så är det stjärna i kanten!

Nu får det vara slut på fördomar. Hädanefter ska vi luta oss mot fakta!
Det är val nästa år, och eftersom olika partier hävdar så olika saker, så är det en medborgerlig plikt att ta fram kalla fakta.
Citera
2017-02-13, 13:55
Medlem
Suecotes avatar
Frågan är ju inte OM de är överrepresenterade, det slog ju BRÅ fast i sin rapport från 2005 med data från 1997-2001, och pissmedia har ju bekräftat att de redan vet. Frågan är snarare hur mycket värre det blivit på 15 år.

https://www.bra.se/download/18.cba82...h_utlandet.pdf

Lycka till med ditt projekt! Själv bor jag inte i närheten av någon tingsrätt.
Citera
2017-02-24, 15:04
Medlem
Det där är ett djäkla ork ska du veta. Jag bor 3½ mil från en bland sveriges minsta tingsrätter och har gjort något liknande du föreslår. Jag har gått igenom samtliga domar 2016 och fått fram intressanta fakta angående dels narkotikabrott och asylinvandrares överrepresentation. Även skrivit en insändare angående detta men den vägrades publicering i vår ena lokaltidning - publicerade dock i den andra. Skrivit om vad jag fått fram i min blogg och där finns även insändaren.

http://mulleriklinte.bloggplatsen.se...-gotland-2016/

http://mulleriklinte.bloggplatsen.se...016-inledning/

http://mulleriklinte.bloggplatsen.se...nds-tingsratt/

http://mulleriklinte.bloggplatsen.se...e-skrackvalde/
Citera
2017-02-24, 16:17
Medlem
johnlennonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
[/url]

Intressant läsning Hannes.
Kan börja med att förtydliga att jag befinner mig ganska långt från din politiska ståndpunkt men tycker ändå att statistik är intressant att tolka.
Skulle gärna ställa lite frågor om din data om det är ok men detta kanske inte ska tas i denna tråden om TS vill hålla den ren från avvikelser från grundfrågan.

Det nämns inte i trådstarten men visst bör datan enbart gälla domar som ger en fällande dom?
Något som jag dock tycker bör specificeras innan insamlande är vilka faktorer man ska titta på när man går igenom protokollen. På så vis har man ett formulär som är lätt att fylla i och det blir samma data från alla orter. Tänkte nämna några jag skulle anse vara viktiga:
  • Ålder på den dömde
  • Kön
  • Strafflängd
  • Nationalitet på offer
  • Någon form av kategorisering av brottet, typ ekobrott, sexualbrott, våldsbrott, trafikbrott och narkotikabrott
  • Dömd för första gången eller återfallsbrottslighet
Citera
2017-02-26, 11:26
Medlem
All heder till er om ni lyckas med detta för det är ett jättejobb.

Men något sådant här borde göras med hjälp av någon form av insamling (crowdfunding?) som kan finansiera det hela och för att anlita etablerade forskare/utredare på området för att verkligen få tyngd bakom resultatet.

Att så inte har skett i regi av någon organisation eller parti redan förvånar mig faktiskt.
Citera
2017-02-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnlennonx
Intressant läsning Hannes.
Kan börja med att förtydliga att jag befinner mig ganska långt från din politiska ståndpunkt men tycker ändå att statistik är intressant att tolka.
Skulle gärna ställa lite frågor om din data om det är ok men detta kanske inte ska tas i denna tråden om TS vill hålla den ren från avvikelser från grundfrågan.

Det nämns inte i trådstarten men visst bör datan enbart gälla domar som ger en fällande dom?
Något som jag dock tycker bör specificeras innan insamlande är vilka faktorer man ska titta på när man går igenom protokollen. På så vis har man ett formulär som är lätt att fylla i och det blir samma data från alla orter. Tänkte nämna några jag skulle anse vara viktiga:
  • Ålder på den dömde
  • Kön
  • Strafflängd
  • Nationalitet på offer
  • Någon form av kategorisering av brottet, typ ekobrott, sexualbrott, våldsbrott, trafikbrott och narkotikabrott
  • Dömd för första gången eller återfallsbrottslighet

Jag svarar gärna på frågor hur jag arbetat och vad gjort är väl något trådskaparen efterlyser. Så fråga gärna på.

För min del så kollade jag inte i åtalspärm utan i pärmarna över domar. De sätts in i pärmar som så småningom binds in. Domböcker kallas de då.

Vid längre fängelsestraff har jag skrivit upp namn, adress, perssonnummer och vilka brott (brottsrubriceringar) personen dömts för + straffet. Ofta följt av en kort beskrivning - jag vet ofta mer om dessa brott och sådant som stått i lokaltidningarna.

Jag skrev även upp (nästan) alla domar för ringa narkotikabrott och narkotikabrott. Där skrev jag upp födelseår på den dömde och substans.

Både när det gäller härkomst och när det gäller vilka substanser folk döms för tycker jag att jag fick fram intressanta fakta.

När det gäller fakta angående härkomst har jag skrivit om detta i en insändare och när det gäller substanser folk döms för kommer jag använda det framledes hoppas jag - för jag tycker narkotikaklassade beroendeframkallande läkemedel är ett ganska stort samhällsproblem.

Det bor bara 60.000 människor på Gotland och av olika skäl känner jag till ganska många av de dömda. Detta har i och för sig gjort det här intressantare för det var ju ganska tjatigt det där bläddrandet men ibland lite sorgligt. En del av de dömda har man sett som snorungar och nu är det på riktigt på väg utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in