Det är ett jävla tjat om huruvida invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken eller ej. Eftersom BRÅ inte för någon sådan statistik, så verkar det vara omöjligt att få fram faktiska siffror.
Därför tar jag nu saken i egna händer, och jag behöver hjälp.
Vill du vara med och samla in statistik för år 2017? Du går då till din närmaste tings- eller hovrätt, och samlar in formalia om de domar som avkunnas under 2017. Du behöver naturligtvis inte gå dit varenda dag. Du kan göra det en gång i veckan eller en gång i månaden. Det viktiga är att alla domar som avkunnas under 2017 kommer med (vi hoppar över civilmålen).
Första uppgiften blir att samla in fakta om de domar som redan avkunnats sedan den första januari. Det kan ta en stund, men köp med dig en kaffe så rullar det på. Och det är enkelt. Domar finns i en pärm i receptionen. Låna den och sätt dig i foajén (på vissa ställen vet jag att det finns små bås med skrivbord, där man kan sitta).
Jag hoppas verkligen att vi kan göra en rikstäckande kartläggning.
De tingsrätter som ska bevakas är:
Alingsås
Attunda
Blekinge
Borås
Eksjö
Eskilstuna
Falun
Gotland
Gällivare
Gävle
Göteborg
Halmstad
Haparanda
Helsingborg
Hudiksvall
Hässleholm
Jönköping
Kalmar
Kiruna
Kristianstad
Linköping
Luleå
Lund
Landskrona
Lycksele
Malmö
Mora
Nacka
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Oskarshamn
Skaraborg
Skellefteå
Solna
Stockholm
Sundsvall
Södertälje
Södertörn
Söderhamn
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Varberg
Vänersborg
Värmland
Västervik
Västmanland
Växjö
Ystad
Ångermanland
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Och de hovrätter som ska bevakas är:
Göta Hovrätt
Hovrätten för Nedre Norrland
Hovrätten för Västra Sverige
Hovrätten för Västra Sverige - Karlstad
Hovrätten för Övre Norrland
Hovrätten för Övre Norrland - Luleå
Hovrätten över Skåne och Blekinge
Svea Hovrätt
Maila mig på dils.nacke@gmail.com och tala om vilken tings- eller hovrätt du avser att bevaka, så får du ett formulär att fylla i. Men nappa inte på det här om du inte VET att du har för avsikt att följa upp hela året.
Att få ut domar i pappersformat kan kosta pengar, men om du lyckas få den i filformat så är det stjärna i kanten!
Nu får det vara slut på fördomar. Hädanefter ska vi luta oss mot fakta!
Det är val nästa år, och eftersom olika partier hävdar så olika saker, så är det en medborgerlig plikt att ta fram kalla fakta.
Därför tar jag nu saken i egna händer, och jag behöver hjälp.
Vill du vara med och samla in statistik för år 2017? Du går då till din närmaste tings- eller hovrätt, och samlar in formalia om de domar som avkunnas under 2017. Du behöver naturligtvis inte gå dit varenda dag. Du kan göra det en gång i veckan eller en gång i månaden. Det viktiga är att alla domar som avkunnas under 2017 kommer med (vi hoppar över civilmålen).
Första uppgiften blir att samla in fakta om de domar som redan avkunnats sedan den första januari. Det kan ta en stund, men köp med dig en kaffe så rullar det på. Och det är enkelt. Domar finns i en pärm i receptionen. Låna den och sätt dig i foajén (på vissa ställen vet jag att det finns små bås med skrivbord, där man kan sitta).
Jag hoppas verkligen att vi kan göra en rikstäckande kartläggning.
De tingsrätter som ska bevakas är:
Alingsås
Attunda
Blekinge
Borås
Eksjö
Eskilstuna
Falun
Gotland
Gällivare
Gävle
Göteborg
Halmstad
Haparanda
Helsingborg
Hudiksvall
Hässleholm
Jönköping
Kalmar
Kiruna
Kristianstad
Linköping
Luleå
Lund
Landskrona
Lycksele
Malmö
Mora
Nacka
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Oskarshamn
Skaraborg
Skellefteå
Solna
Stockholm
Sundsvall
Södertälje
Södertörn
Söderhamn
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Varberg
Vänersborg
Värmland
Västervik
Västmanland
Växjö
Ystad
Ångermanland
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Och de hovrätter som ska bevakas är:
Göta Hovrätt
Hovrätten för Nedre Norrland
Hovrätten för Västra Sverige
Hovrätten för Västra Sverige - Karlstad
Hovrätten för Övre Norrland
Hovrätten för Övre Norrland - Luleå
Hovrätten över Skåne och Blekinge
Svea Hovrätt
Maila mig på dils.nacke@gmail.com och tala om vilken tings- eller hovrätt du avser att bevaka, så får du ett formulär att fylla i. Men nappa inte på det här om du inte VET att du har för avsikt att följa upp hela året.
Att få ut domar i pappersformat kan kosta pengar, men om du lyckas få den i filformat så är det stjärna i kanten!
Nu får det vara slut på fördomar. Hädanefter ska vi luta oss mot fakta!
Det är val nästa år, och eftersom olika partier hävdar så olika saker, så är det en medborgerlig plikt att ta fram kalla fakta.