2017-02-12, 14:30
Medlem
En mycket nära släkting till mig ska avstå ett arv på omkring 100,000 kr, och jag kommer att bli skriven som den nya arvtagaren. Dock så ska jag endast hålla pengarna på mitt konto åt personen i fråga. Varför släktingen har valt att göra så här behöver vi inte diskutera, men innan jag godkänner denna förfrågan från min släkting så undrar jag om detta kan innebära några som helst problem för mig ekonomisk, till exempel när det gäller bidrag eller dylikt.

Jag studerar för övrigt med CSN-lån och har gjort det i 2 år. Jobbar även deltid vid sidan om. Kan det blir några som helst problem med CSN-lånet när jag plötsligt har massa pengar på kontot? Kan det påverka andra vanliga bidrag som jag eventuellt skulle behöva ta i framtiden som student? Om jag mot förmodan skulle bli återbetalningsskyldig pengar, kan då summan på mitt konto vara angörande för hur mycket jag får betala tillbaka vid eventuell avbetalningsplan? Kan stor summa pengar påverka mig negativt på något annat sätt ekonomiskt idag eller i framtiden?
Citera
2017-02-12, 14:38
Medlem
R.Rs avatar
Om du skulle behöva ansöka om försörjningsstöd så blir det stora problem som du säkert är medveten om. Det är inget som beviljas med sådana tillgångar och i och med att de kan titta tillbaka flertalet månader på ditt konto skulle du isåfall behöva göra dig av med pengarna i god tid innan du ansöker.

Bostadsbidrag vet jag faktiskt inte säkert hur det ser ut/vilken hänsyn som tas till tillgångar på banken. CSN ska inte vara några problem, inte heller ev. aktivitetsstöd. Är du hyfsat säker på att du kommer ha inkomster du kan leva på närmsta åren kan det väl vara OK, annars hade jag undvikit det om jag var du.
Citera
2017-02-12, 14:38
Medlem
Kan inte exakta detaljer men jag kan tänka mig att det kan bli problem om du någon gång behöver bidrag från staten, typ försörningsstöd. Detta kanske kan kringgås genom att det finns ordentligt dokumenterat varför du har dessa pengar och att det ej är dina pengar etc. Men det skulle jag inte vara för säker på heller.

Jag hade inte chansat.
Citera
2017-02-12, 15:19
Medlem
sucuks avatar
Grattis, ett arvsavstående innebär att pengarna blir dina om du sätts in som arvtagare istället!
Citera
2017-02-12, 16:09
Medlem
natursmisks avatar
Rent spontant är det här med att gömma undan pengar åt andra något som bäst passar folk med stabil inkomst, ålderspensionärer osv. Där det inte lär ske så mycket svängningar. I synnerhet om det är under lång tid stålarna ska ligga. I många sammanhang där det ska sökas bidrag vill ju myndigheterna bara se ett årsbesked från banken som kommer i slutet av året. Så att inte ha stålarna innestående då är en god idé.
Citera
2017-02-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natursmisk
Rent spontant är det här med att gömma undan pengar åt andra något som bäst passar folk med stabil inkomst, ålderspensionärer osv. Där det inte lär ske så mycket svängningar. I synnerhet om det är under lång tid stålarna ska ligga. I många sammanhang där det ska sökas bidrag vill ju myndigheterna bara se ett årsbesked från banken som kommer i slutet av året. Så att inte ha stålarna innestående då är en god idé.
Soc vill då se månad för månad + sammanställning på alla tillgångar. Detta vet jag kan variera grovt då jag jobbat i branschen men generellt så fungerar det så.
Citera
2017-02-12, 16:18
Medlem
natursmisks avatar
Jo soc är rätt speciella på det viset, det stämmer. Så finns det risk att man hamnar där ska man nog försöka få bort pengarna.
Citera
2017-02-12, 16:52
Moderator
Briasccas avatar
Luktar framtida problem. Hjälper man andra mygla med arvspengar kan man ge sig den på att någon kommer skvallra i framtiden när de plötsligt börjar utpressa en av någon anledning. Och de framtida personkonflikterna som uppstår ur arvslurendrejeri kommer visa sig kosta mer än de ynka 100.000 som var dealen. Bättre att den som ska ge pengarna skriver ett testamente eller om det är bröstarvingar som man vill missunna, köper något förmånsbevis av något slag.
Citera
2017-02-12, 21:26
Medlem
Nu gissar jag bara men antingen så rör det sig om en äldre släkting som är rädd för att mista sitt bostadstillägg eller så är det någon som har försörjningsstöd. Om så är fallet så rör det sig om bidragsbrott och de brukar ju uppdagas ibland och då hamnar du mitt i polisutredningen. Inte så kul! Jag kan aldrig tro att du skulle bli dömd för din inblandning dock.
Däremot så bör du inte själv söka försörjningsstöd innan det gått 6 månader efter att pengarna bokats bort från ditt konto. Du kommer bli nekad!
Ett tips: låt någon annan gå in och ta smällen istället. Det är inte så himla kul att bli förhörd av polisen för något som någon annan rår för!
Citera
2017-02-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Soc vill då se månad för månad + sammanställning på alla tillgångar. Detta vet jag kan variera grovt då jag jobbat i branschen men generellt så fungerar det så.

Behöver de se många månader tillbaka eller räcker det med att de ser ett kontoutdrag för den senaste månaden?
Citera
2017-02-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Behöver de se många månader tillbaka eller räcker det med att de ser ett kontoutdrag för den senaste månaden?
Första gången du ansöker brukar det vara sammanställning av tillgångar + bankutdrag 3mån tillbaka i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in