• 1
  • 2
2017-02-12, 13:45
Medlem
rhymenoceross avatar
Som rubriken lyder... Samla in telefonerna går knappt det heller, för eleverna behöver sina telefoner för miniräknare, osv.

Min enkla lösning (trots uppenbart lagbrott) är att fixa någon typ av 3G/4G-jammer om jag sätter på i början på varje lektion och som stör ut alla mobilnät i några kvadratmeter.

Finns det någon billig lösning på detta?

Tackar för svar. Mobiltelefoni är ett väldigt svagt område för mig så jag uppskattar ert tålamod.
Citera
2017-02-12, 14:57
Medlem
Unisertits avatar
En jammer är helt rätt väg att gå.

Tron på att avvisa stökiga elever kommer resultera i en förbättring av studieron är naivt. Vad händer om eleven som ska avvisas vägrar? Ska du handgripligen ta tagen i eleven? Det kommer sluta med en avskedan. Sen är det rätt kännbart att högstadieelever är trotsiga och ohanterliga, speciellt om de är av icke svensk härkomst.

Här finns det lite olika jammers från kina inom olika verkningsområden: (Du får räkna med att lägga ut ca 2000 kr)
http://www.jammerfromchina.com/categ...Phone_Jammers/
Citera
2017-02-12, 15:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
En jammer är helt rätt väg att gå.

Ja, för den som vill åka fast för bruk av olaglig störsändare och därmed även förlora jobbet direkt.

Det skulle visserligen lösa TS problem med att han därefter slipper bli trött på elevernas mobilanvändande, men eftersom din lösning även skiljer TS från sina elever, så tror jag inte han är intresserad.
Citera
2017-02-12, 15:20
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ja, för den som vill åka fast för bruk av olaglig störsändare och därmed även förlora jobbet direkt.

Det skulle visserligen lösa TS problem med att han därefter slipper bli trött på elevernas mobilanvändande, men eftersom din lösning även skiljer TS från sina elever, så tror jag inte han är intresserad.
Det är väldigt låg chans att han skulle åka fast eller att polisen med deras tillgångar skulle lägga ned resurser på att försöka lista ut vad det är som sker i skolan och vem eventuell gärningsman skulle vara. Om polisen skulle få för sig att göra en rassia och hittar sändaren så ska de även kunna koppla ihop sändaren med rätt person och ha bevis för detta vilket inte är så kostnadseffektivt och enkelt.

Sen kan man alltid inleda sin lektion med att berätta att det är mobilförbud under lektionstid och konsekvenserna av att använda telefonen är 1h kvarsittning efter skoltid.

De elever som upptäcker att telefonen är nära värdelös kommer hålla tyst kring detta då de inte vill ha kvarsittning.
Citera
2017-02-12, 15:23
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Verkar lite dyrt och otympligt. Billigaste jag kunde hitta på kort sökning:
http://www.jammer4uk.com/portable-5-...0mhz-p-34.html
Ingen aning hur bra/dåligt det fungerar.

Skulle precis föreslå det val du själv gjorde. Låter billigare, och slipper det här med olagligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Men jag skiter i detta. Var precis inne och beställde 40 minräknare. "Min" sjua består av 34 elever. Men jag ser hur löjligt detta ser ut på era reaktioner. På måndag inför jag min egen nolltolerans emot mobiltelefoner på lektionerna. Vägrar de så ringer jag föräldrarna på jobbet på stubinen.
Citera
2017-02-12, 15:35
Bannlyst
Samla in mobilerna och ge dem miniräknare! Eller ber du ungdomarna lägga mobilen i sitt skåp. Vi fick själva betala för miniräknare när jag gick i skolan! Dages ungdomarna är så bortskämda! Ställ några krav på din rektor!

En wifi jammer kostar 600 som täcker 5m göm den i klassrummet
Citera
2017-02-12, 15:35
Medlem
lighten-ups avatar
Du får vara mer konsekvent med att mobiltelefoner ska lämnas in i början av lektionen, d.v.s. man lägger dem i t.ex. en låda för smartphones. Liknande lösningar använda på många skolor, och det har generellt sett höjt studieresultaten på lektionerna (så att eleverna inte bara sitter av lektionerna med smartphone i handen).
Citera
2017-02-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Som rubriken lyder... Samla in telefonerna går knappt det heller, för eleverna behöver sina telefoner för miniräknare, osv.

Min enkla lösning (trots uppenbart lagbrott) är att fixa någon typ av 3G/4G-jammer om jag sätter på i början på varje lektion och som stör ut alla mobilnät i några kvadratmeter.

Finns det någon billig lösning på detta?

Tackar för svar. Mobiltelefoni är ett väldigt svagt område för mig så jag uppskattar ert tålamod.

Svaret är - få tillbaka lite JÄVLA STAKE.

Helvete.
När jag gick i högstadiet (förorten, blå linjen), så var det poppis och kuta över gatan till lokala blattehandlaren (ni vet, dom som säljer china-kopior på gamla tv-spel, små tändare som ser ut som pistoler, t-shirt för 10:- st, osv.) för att köpa fick-knivar. Vår lärare fick reda på det här, och som gammal Securitas så slängde han upp oss, en efter en, efter väggen och muddrade oss, tog knivarna, skällde ut oss efter noter och bjöd genast dit våra föräldrar. Och då var de här ändå vapen, inte en jävla mobiltelefon. HUR SVÅRT SKA DET VARA, BETA-JÄVEL?!

Vi tog inte med några knivar till plugget igen. Det här var tidigt 00'.

Ni måste ha lite jävla stake. Svartskallar (vita ungdomar beter sig som blattar idag, mycket pga. hur fega lärarna är i skolorna, och deras jävla beta-föräldrar) förstår inget annat. Lägg ner lagen ORDENTLIGT, och passar inte det kan dom stanna hemma. Eller helst åka tillbaks till öken.

Helvete. Beväpna er om ni måste, föräldrarna kommer garanterat inte gilla att ni gör deras jobb, jobbet dom inte tar på sig och göra. Uppfostran.
Citera
2017-02-12, 16:11
Medlem
Briasccas avatar
Om man har bett dem en gång att inte hålla på med mobilerna, och de ändå fortsätter, så låt det synas på betygen. Antar att de som håller på med telefonen i stället för undervisningen lär sig mindre, så det är väl självreglerande? Man kan ju inte tvinga människor att vara uppmärksamma, och det är ju bara deras egen framtid som det handlar om. Tror inte vi har några tvångsmedel i skolan som annars skulle kunna användas.
Citera
2017-02-12, 16:40
Medlem
Ok! Tjacka en billig microvågsugn, slakta ner all du inte behöver.... Hölje, säkerhetsströmbrytare mm.
Kvar blir ungefär högspänningstrafo,FET konding, magnetron å styrkort, montera allt i en väska i icke metall ställ i lagom höjd i ett hörn, timer på 10 sekunder, magnetronen skall vara riktad mot mitten av lokalen!
Poff! Allt med en radiomottagare får ta del av 1000watt! Problem solvd!
Nej, ingen kommer att dö! Utom möjligen alla sändare/mottagare inom räckhåll!
Citera
2017-02-12, 18:47
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Införskaffa en jammer som stör ut GSM, 3G och 4G. Inte lagligt men kommer göra så att ingen sitter med telefonerna.
Citera
2017-02-12, 19:24
Medlem
Svartskäggs avatar
Klä in klassrummet med hönsnät?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto