2017-02-12, 00:18
Medlem
Memmajemmas avatar
Är sugen på att köpa en nyproducerad lägenhet, helst en 3:a med två badrum. Men när jag tittar runt på bla Hemnet slår det mig att mindre lägenheter som byggs alltid har bara ett badrum. Om man vill ha två badrum ska det upp till en 4:a eller 5:a. Varför är det så?

Varför byggs det inte nya 3r med två badrum? borde ju finnas många familjer som bor i mindre lägenhet men är beroende av två badrum.
Citera
2017-02-12, 00:24
Medlem
falskmustarens avatar
Därför att små lägenheter oftast är tänkta för en enda person. Varför ska en person behöva två badrum?
Citera
2017-02-12, 00:29
Medlem
Memmajemmas avatar
Men oftast är det ju par som bor i 3r och många har även barn. Då kan det vara praktiskt med två badrum.

I mitt fall så vill jag ha två badrum därför att det är praktiskt när man har gäster. Det är även skönt att kunna ha både duschhörn och badkar. Det hade jag en gång i en tvåa som byggdes under miljonprogrammet.

Tänkte att nu när de ändå bygger nytt borde det ju finnas mer valmöjligheter. Tror två badrum skulle attrahera en del köpare.
Citera
2017-02-12, 00:30
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Men oftast är det ju par som bor i 3r och många har även barn. Då kan det vara praktiskt med två badrum.

I mitt fall så vill jag ha två badrum därför att det är praktiskt när man har gäster. Det är även skönt att kunna ha både duschhörn och badkar. Det hade jag en gång i en tvåa som byggdes under miljonprogrammet.

Tänkte att nu när de ändå bygger nytt borde det ju finnas mer valmöjligheter. Tror två badrum skulle attrahera en del köpare.

Badrum är oerhört dyrt per kvadratmeter och varför skulle man bygga två badrum i en tvåa? Det finns absolut ingen som helst anledning.
Citera
2017-02-12, 00:43
Medlem
4yoonlys avatar
Bodde en gång i en liten (3'a) med 1 badrum (ja med alla grejor) och 1 toalett...

Ingen av oss var någon som sitter och skiter i en halvtimme...
Utrymmet med den lilla toaletten var (in all intents and purposes) fullständigt onödig... och hade hellre sett det varit ett förråd...

Vi var 4 som bodde i denna lilla 3'a... med 1 dass och ett fullständigt badrum (toalett, bad, dusch osv)... trots detta... 2 dass... nej...
Citera
2017-02-12, 08:45
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Bodde en gång i en liten (3'a) med 1 badrum (ja med alla grejor) och 1 toalett...

Ingen av oss var någon som sitter och skiter i en halvtimme...
Utrymmet med den lilla toaletten var (in all intents and purposes) fullständigt onödig... och hade hellre sett det varit ett förråd...

Vi var 4 som bodde i denna lilla 3'a... med 1 dass och ett fullständigt badrum (toalett, bad, dusch osv)... trots detta... 2 dass... nej...

Precis min erfarenhet. Vi var visserligen bara två pers, men den där extra toan blev till slut bara en sopstation. Användes aldrig.
Citera
2017-02-12, 09:09
Medlem
TeEsErs avatar
Det är dyrt att bygga badrum och anses onödigt i en trea där man vill maximera ytan. Lägger man inte till ett "gäst-wc" så kan man utnyttja de kvadratmeterna till boyta istället. Lägenheterna går att sälja ändå.

/T
Citera
2017-02-12, 11:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Därför att efterfrågan inte är tillräckligt hög. Som andra redan varit inne på kostar ett badrum rätt mycket per kvm och i en 3a eller 2a vill flertalet hellre använda dessa kvm till andra saker.
Citera
2017-02-12, 11:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma

Det är för dyrt därför! är i branchen så man fått lite insikt.

Fetmarkerat: bra ide hade sparat många badkarsbadrum från fukt/vattenskador pga vissa duschar utanför badkaret först.
Men det är för dyrt......
Badkar sätts överhuvudtaget inte in numera om kunden inte vill betala extra för detta.
Drar väldigt mycket varmvatten, så mitt tips är att det försvinner helt på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in