• 2
  • 3
2017-02-16, 16:25
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Om du kommit fram till det alternativ som mest sannolikt undrar jag under vilken sten du bott? Det är en sak att tro någonting, yttranden om sannolikhet däremot gör anspråk på sanning och därmed ställs krav på vetenskaplig grund. Rent faktiskt finns det bättre alternativ än någon slags föråldrad idé om dualism och en själ som vandrar mellan köttsliga ting.

Med andra ord, det är inte alls det mest sannolika alternativet (även om det såklart inte är en omöjlighet).

Hur förklarar du medvetandet ?

Vad anser du är det mest troliga?

J
Citera
2017-02-17, 12:19
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Hur förklarar du medvetandet ?

Vad anser du är det mest troliga?

J

Jag kan inte förklara medvetandet, i så fall skulle jag jobba för t.ex. google och vara svinrik

Kom ihåg att de var du som slöt dig till att någon slags dualism är mest sannolik. Jag har bara poängterat att det troligtvis inte stämmer. Givet det vi vet om hjärnan går det nämligen att konstruera betydligt enklare förklaringar än att vi skulle ha någon slags odödlig själ. Medvetandet skulle t.ex. kunna vara en produkt av de fysiska processer som sker i kroppen; när kroppen dör dör medvetandet.
Citera
2017-02-17, 16:13
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Jag kan inte förklara medvetandet, i så fall skulle jag jobba för t.ex. google och vara svinrik

Kom ihåg att de var du som slöt dig till att någon slags dualism är mest sannolik. Jag har bara poängterat att det troligtvis inte stämmer. Givet det vi vet om hjärnan går det nämligen att konstruera betydligt enklare förklaringar än att vi skulle ha någon slags odödlig själ. Medvetandet skulle t.ex. kunna vara en produkt av de fysiska processer som sker i kroppen; när kroppen dör dör medvetandet.

Så tror jag ocksä att det är. Jag som jag är nu, dvs mitt medvetande kommer aldrig igen.
Ett annat medvetande kommer istället. Så jag kommer att dö.

Iofs om mitt nuvarande medvetande inte vet att det är ett annat medvetande när jag dör så är det inte mitt medvetande..

Ok jag ändrar mig där..
Citera
2017-02-17, 18:36
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Så tror jag ocksä att det är. Jag som jag är nu, dvs mitt medvetande kommer aldrig igen.
Ett annat medvetande kommer istället. Så jag kommer att dö.

Iofs om mitt nuvarande medvetande inte vet att det är ett annat medvetande när jag dör så är det inte mitt medvetande..

Ok jag ändrar mig där..
Om man är religiös eller har kopiös dödsångest är det nog skönt att tänka sig en odödlig själ. Men om man anser att livet är hemskt (så som du uttryckt) är det snarare en skön tes att medvetandet faktsikt dör med kroppen. I graven får vi ro. En trevlig tanke man bör påminna sig om när allting känns hemskt (hoppas jag därmed inte uppviglar till suicid )
Citera
2017-02-20, 21:18
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Kanske inte för individen. Men jag finner det mest sannolikt av de tänkbara alternativen, att man dör - föds som en annan /samma människa i någon annan tid utan något minne av föregående liv.

Hur du finner det sannolikt frångår mitt förstånd. Finner du det även sannolikt att den frukost du åt imorse förvandlades till en annan/samma måltid i någon annan tid?
Citera
2017-02-21, 11:25
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Hur du finner det sannolikt frångår mitt förstånd. Finner du det även sannolikt att den frukost du åt imorse förvandlades till en annan/samma måltid i någon annan tid?

Tids nog gör den nog det vettu. Men jag har insett att frukosten inte kommer ha något medvetande om att den tudigare var en frukost
Citera
2017-02-21, 18:21
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Tids nog gör den nog det vettu. Men jag har insett att frukosten inte kommer ha något medvetande om att den tudigare var en frukost
Hehe jo jag kom på det jag med - den första meningen alltså, inte den andra :P
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in