Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-22, 16:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Fast inflytande att göra vad? SD har ju nästan helt anpassat sin politik till främst M. Makten har inget värde ifall den inte används till att göra rätt saker.

Fast nu säger du inte hela sanningen. Visserligen har SD närmat sig flera av sjuklöverpartierna över tid, men flera av sjuklöverpartierna (inkl. M) har även närmast sig SD när det gäller synen på invandring och brottsbekämpning. Speciellt på senare tid.

Ett stort skäl till detta är givetvis SD:s ökande opinionssiffror och de här andra partiernas allt mindre stöd av befolkningen. De försöker desperat anpassa sig efter SD:s politik, i hopp om att hejda raset.

Torbjörn Nilsson (Expressen) har en intressant artikel om det maktskifte som är på gång i Sverige:

Citat:
SD:s nya makt är ett faktum

En mer självsäker svensk politiker [än Jimmie Åkesson] är svår att finna. Man kan jämföra med Stefan Löfven och Ulf Kristersson.

De hukar. Försöker bli godkända av sverigedemokratiskt sinnade väljare. De kallas för statsministerkandidater, fast det är Åkessons parti som snart kan vara störst och fast det är han som har satt den agenda de andra två följer. Nog skönjer de det, sverigedemokraterna, att vad som än händer i detta osäkra val blir det en framgång för dem.

https://www.expressen.se/nyheter/sds-nya-makt-ar-ett-faktum-/

Tidigare anpassade SD sin politik efter vissa sjuklöverpartier, men nu har det omvända börjat inträffa, och flera sjuklöverpartier har istället börjat anpassa sin politik efter SD.

Att AfS kommer in riksdagen tror jag vore väldigt bra. Riksdagen kommer då att vridas åt rätt håll ännu mer. Sjuklöverpartierna kommer att tvingas att anpassa sig ännu mer.
Citera
2018-06-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Funderade faktiskt lite på AFS för någon månad sedan men nu känns de lite mindre seriösa. Kolla alla asylbeslut sedan 2000? Känns lite meningslöst? Har man bott i landet sedan dess, inte begått brott och jobbat så känns det som ett monstruöst slöseri på pengar och ett fullständigt verklighetsfrånvänt förslag. Varför ompröva och inte bara skicka ut isf? Känns tramsigt. Visst, att kolla de senaste tre åren och skicka ut alla skäggbarn tex, det är ju givet att man borde. Men inte gå tillbaka 18 år och göra något sådant. Ut med alla som inte jobbar och de som begår brott, mer än så behöver man inte göra. Stopp för asyl också så klart, men efter det spårar dem med underliga förslag. Nej, SD är vad som gäller.

Slöseri med pengar? En asylsökande kostar i snitt 70 000 kronor per år resten av dennes liv. Du menar att det är "billigare" att låta det fortgå?
Om man utgår ifrån svensk lagstiftning och internationella konventioner så har enbart 10% av alla människor som fått permanent uppehållstillstånd sedan 80-talet varit riktiga flyktingar. Detta tyder på ett enormt stort asylbedrägeri, och att majoriteten har fått det på felaktiga grunder. Bara för att bedrägeriet skedde för 18 år sedan gör det inte bedrägeriet till mindre "farligt" eller vedervärdigt. Sverige hade tjänat otroligt mycket på att utvisa dem flesta asylinvandrare. Dock så är enbart frågan hur hårt man är villig att gå ur ett rent moraliskt perspektiv. Helt ärligt för mig så prioriterar jag Sverige och svenskarnas överlevnad framför allt annat, och det är enbart möjligt med en stor återvandring.
Med det sagt så är ju inte mänskligt lidande något bra, och borde såklart motverkas i all dess form.
Citera
2018-06-22, 18:07
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag lämnar denna fråga nu. Har fört fram min synpunkt. Tycker Jeff Ahls svar var tillräckligt för mitt vidkommande och vill inte att frågan ska flytta fokus från Sverige och det ödesval vi nu står inför vad gäller återvandringen.

Samtidigt är Ahls debattinlägg en så tydlig förflyttning att den var nödvändig att lyfta fram. Jag hoppas fortfarande att det bara var just ett debattinlägg och att sista ordet inte är sagt i denna för världen viktiga principiella fråga. Jag har dock gjort mitt nu.

För världen? Samma batiknonsens som sågat Sverige längs fotknölarna med andra ord? Nej fokus måste vara på vad som är bra för Sverige. Sverige har inte råd till att ta hänsyn till andra i våran idag svåra situation. När den är under kontroll och harmoni åter råder kan vi eventuellt börja ta hänsyn till annat.
Citera
2018-06-22, 19:31
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Funderade faktiskt lite på AFS för någon månad sedan men nu känns de lite mindre seriösa. Kolla alla asylbeslut sedan 2000? Känns lite meningslöst? Har man bott i landet sedan dess, inte begått brott och jobbat så känns det som ett monstruöst slöseri på pengar och ett fullständigt verklighetsfrånvänt förslag. Varför ompröva och inte bara skicka ut isf? Känns tramsigt. Visst, att kolla de senaste tre åren och skicka ut alla skäggbarn tex, det är ju givet att man borde. Men inte gå tillbaka 18 år och göra något sådant. Ut med alla som inte jobbar och de som begår brott, mer än så behöver man inte göra. Stopp för asyl också så klart, men efter det spårar dem med underliga förslag. Nej, SD är vad som gäller.

SD vill ju knappt skicka ut några alls. Har de ens yttrat sig om att skeppa hem alla skäggiga afghaner i höst? Repatriering är inte direkt SD-mantrat.
Citera
2018-06-22, 19:55
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast nu säger du inte hela sanningen. Visserligen har SD närmat sig flera av sjuklöverpartierna över tid, men flera av sjuklöverpartierna (inkl. M) har även närmast sig SD när det gäller synen på invandring och brottsbekämpning. Speciellt på senare tid.

Ett stort skäl till detta är givetvis SD:s ökande opinionssiffror och de här andra partiernas allt mindre stöd av befolkningen. De försöker desperat anpassa sig efter SD:s politik, i hopp om att hejda raset.

Torbjörn Nilsson (Expressen) har en intressant artikel om det maktskifte som är på gång i Sverige:

Tidigare anpassade SD sin politik efter vissa sjuklöverpartier, men nu har det omvända börjat inträffa, och flera sjuklöverpartier har istället börjat anpassa sin politik efter SD.

Att AfS kommer in riksdagen tror jag vore väldigt bra. Riksdagen kommer då att vridas åt rätt håll ännu mer. Sjuklöverpartierna kommer att tvingas att anpassa sig ännu mer.

Visst. Det har skett en konvergens där både SD och sjuklövern har justerat sina åsiktspositioner. Men SD borde ha utnyttjat det läge man hade för något år sen för att flytta debatten mer i rätt riktning. Som ett minimum behöver SD en blåslampa som AfS. För i dagsläget har SD ingen politik som löser problemen.
Citera
2018-06-22, 19:59
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
SD har *Alltid* haft en ståndpunkt som är att KRAFTIGT minska invandring, tillskillnad från andra partier som har vänt i den frågan konstant och ljugit osv. SD kommer alltid vara ett bättre alternativ än M och S, punkt slut. Även om du anser att AfS har bättre politik så är det helt värdelöst och slöseri att rösta på AfS för de kommer inte få något inflytande alls, och om 4-8 år är det försent. Det är nu det gäller, så slösa inte bort rösten.

Har SD politiska lösningar på de enorma problem som Sverige har och för att inte tala om kommer att få? Svaret är nej. Risken är iofs stor att det är för sent för politiska lösningar överhuvudtaget men det är en annan sak. För åtminstone måste ambitionen finnas.
Citera
2018-06-22, 20:07
Medlem
Vet inte om någon har skrivit om det tidigare i tråden men vem är det som sköter deras Instagramkonto? Alltså vill rösta på AFS men har svårt för att parti som lägger upp memes. Vilken målgrupp har dem?
Citera
2018-06-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HinttiSaunaPeitto
Vet inte om någon har skrivit om det tidigare i tråden men vem är det som sköter deras Instagramkonto? Alltså vill rösta på AFS men har svårt för att parti som lägger upp memes. Vilken målgrupp har dem?

Herregud. Hur fan ser dina prioriteringar ut? Vad mig behagar får du rösta på vilket jävla parti du vill, men gör det i så fall av rätt anledningar.
Citera
2018-06-22, 20:45
Medlem
Trampa jag på en öm tå?

Jag undrar bara hur de tänker med sin marknadsföring? Är det en stor väljargrupp som lockas av memes?
Citera
2018-06-22, 20:51
Medlem
Citat:
Trampa jag på en öm tå?

Jag undrar bara hur de tänker med sin marknadsföring? Är det en stor väljargrupp som lockas av memes?

Knappast, var jag inte tydlig nog för dig? Jag skiter i vad du röstar på, men att rösta på ett annat parti för att du är missnöjd med hur de kommunicerar är efterblivet. Gillar du deras politik? Rösta på dem. Gillar du inte deras politik? Rösta på något annat. Sanslöst. Jag själv tvekar vad gäller AfS, men av goda anledningar. Är du invandringskritiker eller nationalist har du inte lyxen att vara kräsen. Är du inte detta, har jag ingen aning om vad du gör i tråden.

Vad gäller memes, så gick det uppenbarligen bra för Trump. Själv tycker jag att det är tramsigt, men inget som jag bryr mig om.
Citera
2018-06-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Knappast, var jag inte tydlig nog för dig? Jag skiter i vad du röstar på, men att rösta på ett annat parti för att du är missnöjd med hur de kommunicerar är efterblivet. Gillar du deras politik? Rösta på dem. Gillar du inte deras politik? Rösta på något annat. Sanslöst. Jag själv tvekar vad gäller AfS, men av goda anledningar. Är du invandringskritiker eller nationalist har du inte lyxen att vara kräsen. Är du inte detta, har jag ingen aning om vad du gör i tråden.

Vad gäller memes, så gick det uppenbarligen bra för Trump. Själv tycker jag att det är tramsigt, men inget som jag bryr mig om.

Ja, du har väl en poäng.
Citera
2018-06-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ja, du har väl en poäng.

Jag har skrivit det tidigare i tråden, men mitt dilemma är om de "förtjänar" ens röst om de inte är tillräckligt aktiva och tillräckligt "på". Visst de är mycket aktivare än vad jag själv är, men jag har å andra sidan inte startat upp ett parti och självsäkert deklarerat att mitt parti ska komma in i riksdagen samma år som partiet lanserades. Det är svårt att komma in i riksdagen, och gör man på allvar anspråk på att komma in samma år MÅSTE man ha en plan A, B, C, etc... Samt ha klart för sig hur man ska få uppmärksamhet, inget strul med att lägga upp filmer med god kvalitet osv. För om de gör ett fiaskoval, typ knappt 1 %, då kommer inte partiet att överleva, kanske inte ens om de får över 1 %. En stor besvikelse kan få luften att helt gå ur ett parti (vilket har skett tidigare). Så jag röstar endast på dem om de 1) gör tillräckligt enligt min mening för att få röstar, och 2) hur stort/litet stöd de faktiskt har i mätningarna närmast valet.

Upplever jag att de "half-assar" eller bara rent allmänt har för lågt väljarstöd... då kan jag lika gärna rösta på ett radikalt mikroparti (för de kommer åtminstone överleva valet). SD kommer aldrig att få min röst i vilket fall. SD har gjort alldeles för många felsteg för mig att acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in