Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 23:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är det ändå inte en besynnerlig tidpunkt att uppdatera sina talkingpoints, såhär nära valet?

Nu har ju egentligen SD inte ändrat något men man kanske pratar mer om återvandring nu. Det hänger ju samband med att SD lyckats vrida hela den politiska debatten till en mer Sverigevänlig riktning och därmed ha en tuffare retorik själva.

Sen är det väl mer regel än undantag att partier finslipar och justerar sina key-points några månader före riksdagsvalet.
Citera
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är rätt mycket foliehatts-varning på det, eftersom SD rimligtvis inte förhåller sig till ett parti som har 1/20-del av KD's väljarstöd. Senaste månaden har SD växt med ungefär ett AfS per två dagar

Men om man lyssnar på Åkessons tal under hela hans partiledarperiod, så hör man att man ska vilja bo i Sverige och älska vårt Sverige för att bo här.

Fel. AfS har redan över 2%. Du måste inse att AfS som lanserades i mars 2018 och genast fick nästan 2% i YouGov inte är ett parti om sedan backar. Använd Sunt Förnuft så kommer du förstå. Hela AfS bygger på Sunt Förnuft. AfS är i tillväxtfas. SD också men avtagande. Sossarna är på tillbakagång. Moderaterna också. Du kommer bli så besviken att AfS växer och att Sverige ser ett hopp.

AfS ger hopp. Oavsett om de kommer in nu eller om 10 år så kommer återvandringen påbörjas. Om tio år blir det kostsammare och tuffare, vi svenskar får offra ännu mer, men återvandringen kommer att ske vare sig SD vill det eller inte.
Citera
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Man behöver inte motivera ett skit, det räcker med majoritet i riksdagen. Se bara på afghanamnestin. Ett helt bisarrt projekt som t.o.m. MSM och många inom etablissemanget är emot men som det nu ändå stiftades en lag för att genomdriva.

Jag tycker inte det räcker men vi kan börja med SD:s ursprungliga förslag som var att slänga ut alla etniskt främmande invandrare som kommit efter 1970. Det är som sagt bara att ändra grundlagen, ändra vanlig lag och frånträda ett par konventioner, sen kan vi låta tågen och bussarna börja rulla söderut.

”Etniskt främmande” låter luddigt.

Det är skillnad på att låta folk stanna och att dra in ett givet medborgarskap. Ska man verkligen behöva förklara det för dig?
Citera
2018-06-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Vad hjälper det när SD ändå inte kommer att utvisa personerna eftersom SD endast förespråkar en frivillig återvandring.

- Det gör ju AfS också.

- Och för hundrade gången tror jag: Hur ska en icke-frivillig återvandring se ut i praktiken, för personer som sköter sig och bor och verkar i Sverige på legala grunder enligt våra gällande regler. Vänligen förklara detta, för jag ser det inte riktigt framför mig.
Citera
2018-06-08, 23:45
Medlem
Citat:
- Det gör ju AfS också.

- Och för hundrade gången tror jag: Hur ska en icke-frivillig återvandring se ut i praktiken, för personer som sköter sig och bor och verkar i Sverige på legala grunder enligt våra gällande regler. Vänligen förklara detta, för jag ser det inte riktigt framför mig.

Tror du inte det går att utvisa någon "icke-frivillig". Det sker redan idag med den rödgröna regeringen. Va fan, till och med S, V och MP verkar ha hårdare invandringspolitik än SD.
Citera
2018-06-08, 23:46
Medlem
udons avatar
Citat:
- Det gör ju AfS också.

Fullständigt omöjligt att genomföra. Det skulle i princip krävas en militär operation där man på några grunder selekterar ut dom som ska ut. Man ju lugnt säga att det var betydligt lättare för nazisterna att gripa judar än det kommer bli för försvarsmakten att gripa.....”icke etniska svenskar”
Citera
2018-06-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Tror du inte det går att utvisa någon "icke-frivillig". Det sker redan idag med den rödgröna regeringen. Va fan, till och med S, V och MP verkar ha hårdare invandringspolitik än SD.

Nu smiter du iväg igen. Vi pratar om "icke-frivillig som bor och sköter sig väl i Sverige sedan länge".

Det kan ju vara enda skillnaden mellan SD's politik och den du förespråkar, eftersom SD givetvis vill kasta ut (ofrivillig) alla som är här på falska grunder eller inte sköter sig. Det sker ju förresten redan idag i viss utsträckning, då brottslingar utvisas ofrivilligt.

Du såg väl också att SD har en tuffare återvandringspolitik än AfS, eftersom AfS vill skydda alla som har fått medborgarskap, medan SD vill ompröva även dessa som givits på falska grunder.
Citera
2018-06-08, 23:55
Medlem
Citat:
Nu smiter du iväg igen. Vi pratar om "icke-frivillig som bor och sköter sig väl i Sverige sedan länge".

Det kan ju vara enda skillnaden mellan SD's politik och den du förespråkar, eftersom SD givetvis vill kasta ut (ofrivillig) alla som är här på falska grunder eller inte sköter sig. Det sker ju förresten redan idag i viss utsträckning, då brottslingar utvisas ofrivilligt.

Du såg väl också att SD har en tuffare återvandringspolitik än AfS, eftersom AfS vill skydda alla som har fått medborgarskap, medan SD vill ompröva även dessa som givits på falska grunder.

Nu hittar du på egna saker igen. SD vill inte kasta ut några utan förespråkar endast frivillig återvandring. Förutom grovt kriminella invandrare.

"Att av ekonomiska skäl tvingas stanna i ett land där man inte trivs och inte vill leva är destruktivt för såväl landet som för den enskilde individen. Ett aktivt och generöst stöd skall därför ges till de invandrare som önskar återvända till sina hemländer."
Citera
2018-06-08, 23:56
Medlem
Citat:
Nu har ju egentligen SD inte ändrat något men man kanske pratar mer om återvandring nu. Det hänger ju samband med att SD lyckats vrida hela den politiska debatten till en mer Sverigevänlig riktning och därmed ha en tuffare retorik själva.

Sen är det väl mer regel än undantag att partier finslipar och justerar sina key-points några månader före riksdagsvalet.

Nu har jag ju som sagt sålt in tanken på återvandring till alla partier, eftersom det är ett fantastiskt okontroversiellt och positivt budskap att "hjälpa människor att hjälpa sig själva och sina hemländer". På grund av kostnadsfördelar skulle vi bokstavligen kunna försörja miljontals människor i ett nollsummespel, genom att omvandla biståndsbudgeten till löner för anställningar i Afghanistan eller Somaliland. Vinst för Sverige från första kronan spenderad på plats. En högre nivå av altruism, som samtidigt verkligen löser problem i Sverige.

Vilket jag diskuterade med Paula Bieler i egen hög person, när hon var aktiv på Flashback tidigare i sin karriär. Om detta verkligen sjönk in, så är det som sagt kuriöst att det först nu dyker upp och i en form där utvisning av illegaler är tyngdpunkten.

I vilket fall som helst är konkurrens och budgivning i detta för Sverige helt avgörande område av godo.
Citera
2018-06-08, 23:57
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
- Det gör ju AfS också.

Det är mycket enkelt. Ompröva alla uppehållstillstånd sedan 2000. Det är två miljoner. Börja med 2018 och arbeta bakåt. De som ljugit, gett felaktig asylgrund, ljugit om ålder, land, o.s.v. utvisas.

Sunt förnuft gäller så om utredningen visar att det är en familj som sköter sig, inte ligger samhället till last och älskar Sverige då kommer AfS som jag tolkar det inte att insistera på utvisning.

Det bästa med AfS är sunt förnuft och varför skulle vi utvisa en skötsam familj som är välintegrerade och som gör nytta för Sverige?

I mitt område bor en iransk läkarfamilj. De har tre barn och svenska namn. De talar flytande svenska och varför skulle jag vilja utvisa dem? De kommer på sikt vara en del av Sverige och det är bra.

80-20% regeln gäller med sunt förnuft. Svenskarna hotas inte av all invandring men massinvandring är ett hot.
Citera
2018-06-08, 23:58
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det är alltså krävs att man 'saknar medborgarskap' för att utvisas även om man ljugit. Hur många personer som 'saknar medborgarskap' tror du finns? De som fick permanent uppehållstillstånd år 2014 ska ha fått svenskt medborgarskap senast 2019...
Det är ett tandlöst förslag.

https://sd.se/wp-content/uploads/2017/10/Migrationspolitiska-inriktningsprogram-.pdf

SD är alltså mer "extrem" och vill utvisa även dem med medborgarskapet (som först ska ogiltigförklaras)

AfS är alltså SD-light!

Citat:
Alternativ för Sverige anser att medborgarskap under lång tid delats ut allt för vidlyftigt. De som fått sina medborgarskap genom att fara med osanning eller fuskat ska genast fråntas dessa. Men även om dessa förlorar sitt medborgarskap, kvarstår ett betydande antal med medborgarskap, som inte är en del av det svenska samhället. Därför vill vi införa fler mekanismer som säkerställer att den som tidigare fått medborgarskap men som inte är en del av det svenska samhället inte heller ska få full del av välfärdssystemen. Exempel på kriterier som ska vara uppfyllda för att berättiga fullt stöd är att personen kan tala, läsa och förstå svenska.

https://alternativforsverige.se/ekonomi/

Som du ser så vill Alternativ för Sverige gå längre än Sverigedemokraterna genom att begränsa välfärden för medborgare med utländsk bakgrund som är missanpassade men inte har fuskat till sig sina medborgarskap.

Om du vill slippa framstå som okunnig i fortsättningen så kanske du borde läsa på.
Citera
2018-06-09, 00:00
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Problemet med nötter som dig med flera är att ni inte begriper att alla former av demokratiska rättsstater måste motivera sina lagar. Det räcker inte med att skriva en massa smörja på internetforum. Du måste i lagtext kunna avgöra vem som är etniskt svensk för att dra in medborgarskap.

Det är inte så svårt egentligen. I lagen skulle det kunna stå att det gäller alla som inte är födda med svenskt medborgarskap, till exempel. Ska man vara riktigt hård även att minst en förälder, eller båda föräldrar har svenskt medborgarskap sedan födseln om man nu vill ta itu med andragenerationsinvandrare (som ofta är de som är mest kriminella).
Eventuellt att man sätter någon gräns efter något speciellt årtal, det vill säga, att om medborgarskap först tilldelades en förfäder efter 1975, kan man åka ut, oavsett om man så är tredjegenerationsinvandrare.

När det kommer till andra- och ännu mer tredjegenerationsinvandrare lär det dock bli problem med internationell kritik och liknande. Men sådana som inte är födda med svenskt medborgarskap är inte omöjligt. Sedan får man förmodligen ha någon klausul där t.ex. adoptivbarn undantas, möjligen.

Håller med att det finns idioter här som tror man kan utvisa "varenda blatte" och sen är det bra. Det kan i värsta fall gå riktigt illa. Samtidigt gillar jag inte den defaitistiska attityd som många har, att det på något vis skulle vara omöjligt att utvisa de som är här på fel grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in