Citat:
Ursprungligen postat av
StillaHavet
Jag är dåligt insatt i elmarknaden och vad som hänt där. Jag håller med om att vad som är bäst för svenska folket gäller, självklart. Frågor måste övervägas noga innan AfS börjar tala om dem annars hamnar man snabbt på hal is. Det är bara det som är min poäng.
Jo, det kan jag hålla med om. Man kan dock göra populistiska utspel och utfästelser utan att ha övervägt alla detaljer. Det handlar då mer om att uttrycka en allmän vilja i en viss riktning. När man dessutom inte kommer få makten och vara i opposition, ja då kan man ju säga och lova nästan vad som helst.
Flera utspel man redan har gjort och gör angående frågor som invandring, återvandring, islam och brott och straff är nog inte så enormt övervägda och vid en närmare granskning så skulle man hamna just på hal is då det inte bara krävs grundlagsändringar utan även påverkar internationella avtal och åtaganden. Jag tycker dock det är rätt att driva dessa frågor då man måste våga vara visionär. Till viss del är det ju också ren populism.
Citat:
Samtidigt kommer man då in på större frågor som respekt för äganderätten, förutsägbarhet i lagstiftningen, investeringsklimat, o.s.v. Vem vill investera om man ser att ett land gör lite hur som helst? En investering är långsiktig och är man inte säker på att den inte helt plötsligt blir värdelös, då gör man nog den i något annat land.
Dessa saker måste man tänka på men det är inget man bör låta sig hindras av. Måste man så måste man och följderna av dylika nationella åtgärder överdrivs ofta av globalisternas media, då det är deras företag och investeringar som oftast drabbas.
Se på Island som för ungefär tio år sedan förstatligade banker och konfiskerade tillgångar. Utländska ägare och investerare förlorade massor av pengar men lilla Islands politiska makthavare bestämde att det var nödvändigt. Island har inte kollapsat i fattigdom och anarki. En återreglering av den svenska elmarknaden, eller av SJ och Posten, är en liten åtgärd i jämförelse.
Citat:
Min poäng är att det här är komplicerade frågor och det kan finnas enklare lösningar om man använder sunt förnuft som lika bra löser problemet.
Jo, samtidigt är det en myt att allt är så himla komplicerat, otänkbart och omöjligt. Det är naturligtvis inga större problem om den politiska viljan finns.
Citat:
Du måste också skilja på de som styrt organisationen Svenskt Näringsliv och svenskt näringsliv i stort.
Jo, de som styrt den organisationen bör ju straffas på samma sätt som ledande politiker och mediafigurer.
Givetvis finns det vissa företagare med sunda åsikter men när det gäller lite större verksamheter så kan jag inte komma på några exempel på näringslivsmänniskor som offentligt har stöttat någon form av nationalism efter 1945.
Ingvar Kamprad som många hyllade när han dog nyss ville ju bara tjäna pengar och IKEA har haft mycket svenskfientlig och kulturmarxistisk reklam, svenskfientlig personalpolitik osv. Listan på människor från "näringslivet" som har stöttat svensk nationalism och tagit ställning för det svenska folkets överlevnad och mot massinvandring och kulturmarxism under senare decennier är kort.
Man kan få näringslivet att lyda och tjäna folket mer än vad de gör idag, men då måste man först ta makten. Näringslivet ska tjäna staten och folket, inte tvärtom. Politiken ska bestämma över ekonomin, inte tvärtom. Detta är nationalistiska grundprinciper.
Näringslivet styrs av kortsiktig ekonomisk vinst och i dagsläget så tjänar de inte på nationalism. De delar av näringslivet som är bundet till Sverige kan man nog få med sig med politik som gynnar dem i konkurrensen med utländska aktörer. Samtidigt så kan man aldrig lita på folk vars röster man måste köpa.
Citat:
Man ska akta sig för att anklaga alla svenska företagare för att vara utsugare som enbart vill sko sig. Det får Vänsterpartiet hålla på med.
Jag håller med och jag tror inte att det är så, men samtidigt så är ju listan på näringslivsnationalister som sagt ganska kort och mängden företag som är helt med på globalisternas regnbågståg väldigt stor.
Citat:
Detta löses som sagt enkelt nu genom stenhårt fokus på kärnfrågorna, partiprogrammet och att få ut De andra frågorna kan dryftas sedan.
Jo, kärnfrågorna är det som gäller nu. Det finns dock vissa populistiska bonusfrågor man kan ta upp, frågor som sannolikt inte stöter bort någon och samtidigt lockar många väljare.