Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-31, 20:10
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Uppmärksamheten är snarast marginell, totalt sett. Jag läser de 4 största svenska webbtidningarna dagligen, och det är inte mycket som skrivits. Gör du en undersökning bland svenska folket, känner nog en stor majoritet inte till AfS existens.

Bara av facebook-statistiken att döma så når man rätt många personer:
Total räckvidd under maj - 1,8 miljoner unika FB-användare
Unika FB-användare som interagerat - 340,000
Citera
2018-05-31, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag är dåligt insatt i elmarknaden och vad som hänt där. Jag håller med om att vad som är bäst för svenska folket gäller, självklart. Frågor måste övervägas noga innan AfS börjar tala om dem annars hamnar man snabbt på hal is. Det är bara det som är min poäng.

Jo, det kan jag hålla med om. Man kan dock göra populistiska utspel och utfästelser utan att ha övervägt alla detaljer. Det handlar då mer om att uttrycka en allmän vilja i en viss riktning. När man dessutom inte kommer få makten och vara i opposition, ja då kan man ju säga och lova nästan vad som helst.

Flera utspel man redan har gjort och gör angående frågor som invandring, återvandring, islam och brott och straff är nog inte så enormt övervägda och vid en närmare granskning så skulle man hamna just på hal is då det inte bara krävs grundlagsändringar utan även påverkar internationella avtal och åtaganden. Jag tycker dock det är rätt att driva dessa frågor då man måste våga vara visionär. Till viss del är det ju också ren populism.

Citat:
Samtidigt kommer man då in på större frågor som respekt för äganderätten, förutsägbarhet i lagstiftningen, investeringsklimat, o.s.v. Vem vill investera om man ser att ett land gör lite hur som helst? En investering är långsiktig och är man inte säker på att den inte helt plötsligt blir värdelös, då gör man nog den i något annat land.

Dessa saker måste man tänka på men det är inget man bör låta sig hindras av. Måste man så måste man och följderna av dylika nationella åtgärder överdrivs ofta av globalisternas media, då det är deras företag och investeringar som oftast drabbas.

Se på Island som för ungefär tio år sedan förstatligade banker och konfiskerade tillgångar. Utländska ägare och investerare förlorade massor av pengar men lilla Islands politiska makthavare bestämde att det var nödvändigt. Island har inte kollapsat i fattigdom och anarki. En återreglering av den svenska elmarknaden, eller av SJ och Posten, är en liten åtgärd i jämförelse.

Citat:
Min poäng är att det här är komplicerade frågor och det kan finnas enklare lösningar om man använder sunt förnuft som lika bra löser problemet.

Jo, samtidigt är det en myt att allt är så himla komplicerat, otänkbart och omöjligt. Det är naturligtvis inga större problem om den politiska viljan finns.

Citat:
Du måste också skilja på de som styrt organisationen Svenskt Näringsliv och svenskt näringsliv i stort.

Jo, de som styrt den organisationen bör ju straffas på samma sätt som ledande politiker och mediafigurer.

Givetvis finns det vissa företagare med sunda åsikter men när det gäller lite större verksamheter så kan jag inte komma på några exempel på näringslivsmänniskor som offentligt har stöttat någon form av nationalism efter 1945.

Ingvar Kamprad som många hyllade när han dog nyss ville ju bara tjäna pengar och IKEA har haft mycket svenskfientlig och kulturmarxistisk reklam, svenskfientlig personalpolitik osv. Listan på människor från "näringslivet" som har stöttat svensk nationalism och tagit ställning för det svenska folkets överlevnad och mot massinvandring och kulturmarxism under senare decennier är kort.

Man kan få näringslivet att lyda och tjäna folket mer än vad de gör idag, men då måste man först ta makten. Näringslivet ska tjäna staten och folket, inte tvärtom. Politiken ska bestämma över ekonomin, inte tvärtom. Detta är nationalistiska grundprinciper.

Näringslivet styrs av kortsiktig ekonomisk vinst och i dagsläget så tjänar de inte på nationalism. De delar av näringslivet som är bundet till Sverige kan man nog få med sig med politik som gynnar dem i konkurrensen med utländska aktörer. Samtidigt så kan man aldrig lita på folk vars röster man måste köpa.

Citat:
Man ska akta sig för att anklaga alla svenska företagare för att vara utsugare som enbart vill sko sig. Det får Vänsterpartiet hålla på med.

Jag håller med och jag tror inte att det är så, men samtidigt så är ju listan på näringslivsnationalister som sagt ganska kort och mängden företag som är helt med på globalisternas regnbågståg väldigt stor.

Citat:
Detta löses som sagt enkelt nu genom stenhårt fokus på kärnfrågorna, partiprogrammet och att få ut De andra frågorna kan dryftas sedan.

Jo, kärnfrågorna är det som gäller nu. Det finns dock vissa populistiska bonusfrågor man kan ta upp, frågor som sannolikt inte stöter bort någon och samtidigt lockar många väljare.
Citera
2018-05-31, 20:13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ja, den där frågan får gärna AfS belysa. Vi som är anhängare av en konstitutionell rätt till vapen har inte många alternativ att välja på i dagsläget. På rak arm kommer jag bara på NMR.

Håller med. Viktig fråga en rättighet varje svensk bör ha.

Dock hade jag inte känt mig bekväm med att ”svenska medborgare” får lättare tillgång till handeldvapen innan vi fått bukt med massinvandring och återvandringen.
Citera
2018-05-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Bara av facebook-statistiken att döma så når man rätt många personer:
Total räckvidd under maj - 1,8 miljoner unika FB-användare
Unika FB-användare som interagerat - 340,000

Nu använder jag inte Facebook, men: finns det inte massor av minderåriga användare, som inte har rösträtt? Det finns väl sisådär 6 miljoner röstberättigade personer i landet. 1,8 miljoner utgör bara 30% - även om samtliga av dessa nu skulla vara röstberättigade. Som jag skrev, en stor majoritet känner inte till AfS existens i dagsläget.
Citera
2018-05-31, 20:27
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Håller med. Viktig fråga en rättighet varje svensk bör ha.

Dock hade jag inte känt mig bekväm med att ”svenska medborgare” får lättare tillgång till handeldvapen innan vi fått bukt med massinvandring och återvandringen.

En påtaglig konsekvens av det mångetniska samhället är ju att laglydiga svenskar ständigt tvingas se sin frihet inskränkas. Samtidigt är det närmast fritt fram för ockupanterna. Anarko-tyranni tror jag är begreppet som lanserats för att beteckna det. Hur mycket illegala vapen finns det inte i Sverige idag? 2 miljoner? Ingen lagstiftning hjälper mot det.

Jag tror ändå att AfS skulle vinna på att måla upp en vision där Sverige i framtiden går tillbaka till tiden innan såssarna började tafsa på svenskarnas uråldriga rätt till vapen. Innan 1934. Då behövde inte ens vapnen registreras. Och knappt några dödsskjutningar skedde.
Citera
2018-05-31, 20:35
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Okej, men poängen var att jag kommer inte att rösta AfS om de släpper in den här typen av smygnassar och huliganer med självkontrollproblem.
Jag hoppas och tror AfS klarar av det, men har ju sett hur NMR och liknade har försökt haka på AfS momentum. Släpp inte in dem, så behöver ni inte slänga ut dem senare när media börjar gräva.
och så gav du upp för media och etablissemanget nationella krafter behöver inte AFS och afs behöver inte nationella krafter men dom behöver att samtala och mötas en nationell kraft måste ha ett nyfikenhet och vilja att samtala med alla som vill vårt folk väll
Citera
2018-05-31, 20:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Såg precis inslag från TV4 play där de visade de nya väljarbarometern.
SD är nu upp i 19,5% och kan bli största parti i höst enligt TV4.

Ponera att det händer. Inget annat parti vill stödregera med dem.

Hade de då inte varit i SD intresse att AFS kommer in i höst.
Tillsammans kan de bilda regering.
Citera
2018-05-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det går som du säger ganska lätt att känna igen en purfinne men det upphäver inte de historiska banden. Tror dock att du har svårt att hitta finnar i Sverige som lever ett finskt liv.

Jag har växt upp och bott i områden med mycket finnar. Jag har haft flera finska vänner när jag var yngre. Vissa assimilerar sig fullständigt men väldigt många, förmodligen en majoritet, föredrar att leva finskt i Sverige. Många umgås främst med andra finnar och bildar familj med andra finnar. Detta är människor som kom på 1960- och 70-talet till Sverige och deras barn och barnbarn.

Det finns massor av finska kulturföreningar, idrottsföreningar, pensionärsföreningar, finska ålderdomshem, finska förskolor, finska scoutföreningar, osv. Detta är i Sverige år 2018. Jag är överlag positivt inställd till finnar men de är ganska främmande och annorlunda och håller sig ofta till stor del för sig själva.

Om man aldrig har kommit i kontakt med det jag beskriver så tror man kanske att svenskar och finnar är väldigt lika och kompatibla. Vi är tillräckligt lika för att det inte ska bli några större problem, men inte så lika som vissa här tycks tro.

Vi får se hur det går när Alternativ för Finland drar igång.
Citera
2018-05-31, 20:42
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Huliganer?

Dulny är en fantastiskt tillskott i alt-högern.
Har du någon lyssnat på hans podd Vita Pillret så hade du sldrig kommit med en sådan smutskastning.

Vad är din lösning på vänsterns våldsmonopol? Vända andra kinden och be om ursäkt för vår blotta existens?
Det har ju gått så där hittills.

Dessutom utövade han inget fysiskt våld.
Han förstörde henbes skylt.
Kulturmarxisten störde olagligt ett politiskt möte.
Hon stod dessutom precis vid Jeff Ahl och kunde skadat en svensk riksdagsledamot.
Polisen gjorde samma bedömning och förde bort kvinnan men inte Dulny.

Dulny repsenterar precis det vi behöver intellekt+muskler.
Jag har sett Dulny frottera sig med diverse typer från NMR, Nordfront, osv. på YT. Det visar på en man jag inte kan dela åsikter med, och på ett i mitt tycke extremt dåligt omdöme om Dulny mot all förmodan inte är smygnasse.

Jag har ingen lösning på vänsterns våldsmonopol. Jag är heller inte intresserad av att anamma deras våld, det har definitivt inte gått så lysande för dem heller (trots att många av dem anställts av media som journalister och kan ägna sig åt betald aktivism och damage control när det har behövts).
Slårt du också din fru? Eller din chef, om de inte gillar vad du säger? Är det en framgångsrik väg att gå för dig? Ingen lyssnar på den som håller på att slå.

Din fråga är nog felriktad. Efterlyser du inte en lösning på hur den konservativa sidan ska nå fram till eventuella sympatisörer? Min lösning är att göra en Trump. Att skita i media, håna media tillbaka, köra ut sina meddelande via egna kanaler.
Det är precis vad Kasselstrand & Co ju gör. Det är rätt strategi, huliganism är det inte!
Citera
2018-05-31, 20:56
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Såg precis inslag från TV4 play där de visade de nya väljarbarometern.
SD är nu upp i 19,5% och kan bli största parti i höst enligt TV4.

Ponera att det händer. Inget annat parti vill stödregera med dem.

Hade de då inte varit i SD intresse att AFS kommer in i höst.
Tillsammans kan de bilda regering.
Så att 19,5% + 4% = 23,5% skulle göra den skillnaden?

Så du tänker så....

Ponera istället detta: att AfS kommer in, och att det får effekter på inte bara SD att skärpa till sig utan också för S och M att skärpa till sig för att inte förlora ytterligare röster. Däri ligger den verkliga påverkan.
Man behöver inte sitta i regering för att få ut sin politik, tvärtom, det lönar sig nästan alltid bättre att stå som "samarbetspartner" till en beroende regering. Se på V eller MP (innan 2014) här i Sverige, eller DF i Danmark.
Citera
2018-05-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Om du nu sympatiserar med AfS - vilket jag personligen betvivlar - är du kontraproduktiv på riktigt. Det är definitivt inte bästa sätt att vinna röster åt AfS genom att håna människor som funderar på att gå till AfS (i mitt fall från SD).
Du vill alltså kasta nazist- och huligananklagelser omkring dig, men om någon ifrågasätter det och biter tillbaka är det illegitimt hån... Försök vara iallafall lite konsekvent.

Att bli naziststämplad har enormt mycket större konsekvenser än att kallas ryggradslös. Klart som fan att man får bemöta det med så mycket kraft man finner lämpligt. Och att slänga ur sig den typen av anklagelser har starka konnotationer till extremvänster, till hjärntvättade 40-talister och till borgerliga eviga förlorare, det är också helt legitimt att påpeka.

Men du verkar iallafall vara på det klara med problemen i SD:s avståndstagarhets. Förhoppningsvis tar du dig snart över den sista självprojiceringen också.
Citera
2018-05-31, 21:16
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Du vill alltså kasta nazist- och huligananklagelser omkring dig, men om någon ifrågasätter det och biter tillbaka är det illegitimt hån... Försök vara iallafall lite konsekvent.

Att bli naziststämplad har enormt mycket större konsekvenser än att kallas ryggradslös. Klart som fan att man får bemöta det med så mycket kraft man finner lämpligt. Och att slänga ur sig den typen av anklagelser har starka konnotationer till extremvänster, till hjärntvättade 40-talister och till borgerliga eviga förlorare, det är också helt legitimt att påpeka.

Men du verkar iallafall vara på det klara med problemen i SD:s avståndstagarhets. Förhoppningsvis tar du dig snart över den sista självprojiceringen också.
Ska du bemöta mitt svar, så citera hela mitt svar också. Jag vill inte fortsätta besvara dina halmgubbar i evighet.

Kan du inte bara sluta skriva till mig, jag själv lovar att strunta i dig fr o m nu. Jag vet din åsikt vid det här laget, men du kommer aldrig att övertyga mig - tvärtom. Hej då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in