Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
Jag tycker interaktion med väljarna är viktigt (även dem man inte håller med), däremot är Flashback ett ställe där jag inte är inne regelbundet.

Självklart finns det svenskar och svenskhet, däremot är det oerhört komplexa frågor. Jimmie och SD:s eviga reträtter på området är dock oroväckande.

Nej, det är inte komplexa frågor. Det är uppenbara självklarheter - bara man inser att man inte ska försöka beskriva det unikt svenska, utan ALLA folks/nationers/kulturers/etniciteters universella svårgreppbarhet och flyende definition.

Vänd på frågeställningen och fråga varför svensk etnicitet, svensk kultur, svensk nation behöver eller kan ifrågasättas. Vilken annan folkgrupp är det anständigt att sätta inom citat? Du kommer att finna att debattmotståndaren alltid blir svaret skyldig.

Sedan är det förträffligt att du interagerar med människor.
Citera
2018-05-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ställa muslimier mot kristna, invandrare mot "ursvenskar", odla konflikter och religiöst hat. Klassisk globalisttaktik att ställa grupp mot grupp vilket skapar kaos. Finns inte en chans att föra kamp mot religioner eller att skicka ut folk som redan har rotat sig här. Börja istället med att stoppa invandringen och se till att Sverige styrs för sina egna intressen och inte för utländska.

Vi skulle inte behöva ställa några muslimer alls om de snällt höll sig hemma i sin värld, i stället för att exportera sig hit komma med krav på oss och skapa konflikter.
Citera
2018-05-23, 17:35
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nej, det är inte komplexa frågor. Det är uppenbara självklarheter - bara man inser att man inte ska försöka beskriva det unikt svenska, utan ALLA folks/nationers/kulturers/etniciteters universella svårgreppbarhet och flyende definition.

Vänd på frågeställningen och fråga varför svensk etnicitet, svensk kultur, svensk nation behöver eller kan ifrågasättas. Vilken annan folkgrupp är det anständigt att sätta inom citat? Du kommer att finna att debattmotståndaren alltid blir svaret skyldig.

Precis, håller med. Att dekonstruera svenskhet och kräva att någon ska enkelt kunna definiera allt som ingår där är väl lika fel som att kräva av någon att dekonstruera kärlek. Båda finns, vet vi ju alla, men exakt vad det är kan vara svårt att sätta fingret på. Påståendet att det inte finns bara för att det är svårt att redogöra för blir ganska uppenbart fel. Frågan är både oerhört lätt och svår. Lätt för att det är självklart att svenskhet och svenskar finns, svårt för att ganska många saker ingår där och möjligen olika för olika människor.

(Vet inte om analogin är bra men du förstår vad jag menar)
Citera
2018-05-23, 17:42
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Finns inget som pekar på lägre skatteintäkter med platt skatt. Ledsen.
Applicerar du en platt inkomstskatt på 25% idag så blir väl skatteintaget via inkomstskatt lägre?

Det känns som ett försök att skilja sig från SD,bortsett från att föreslå en platt skatt på 20-25% ser jag inga direkta skillnader.
Citera
2018-05-23, 17:46
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:

Instämmer
Ja, själv kände jag inte alls till vem Jeff Ahl var när han var SD:are; men som AfS:are har han slagit igenom bruset med rekordfart.
Respekterar även jag mycket att han tar sig tid att läsa och svara på kommentarerna även på youtube och här på fb. och inte bara på Facebook & Twitter (som några av oss medvetet bojkottar).
Hoppas Jeff hör oss applådera högt i bakgrunden, när han f.n. ensam och i en alltför oftast så tom riksdag, håller sina så viktiga anföranden.
Keep up the good work!
Senast redigerad av IPAD-SWE 2018-05-23 kl. 17:49.
Citera
2018-05-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Precis, håller med. Att dekonstruera svenskhet och kräva att någon ska enkelt kunna definiera allt som ingår där är väl lika fel som att kräva av någon att dekonstruera kärlek. Båda finns, vet vi ju alla, men exakt vad det är kan vara svårt att sätta fingret på. Påståendet att det inte finns bara för att det är svårt att redogöra för blir ganska uppenbart fel. Frågan är både oerhört lätt och svår. Lätt för att det är självklart att svenskhet och svenskar finns, svårt för att ganska många saker ingår där och möjligen olika för olika människor.

(Vet inte om analogin är bra men du förstår vad jag menar)

Som jag ser det handlar frågan rent praktiskt om vilka som ska få vara kvar och vilka ska åka hem igen.

Den frågan löses nog bäst med andra medel. Vi vet vem som egentligen skulle trivas bäst och behövs i skönhetssalongen i Puntland. Det är inte jugoslaver eller tyskar. Debatten bör drivas i andra frågor som upplevs angelägna. Där man inte riskerar att trassla in sig i distinktioner som är omöjliga att tillämpa praktiskt och i alla tänkbara fall. Det räcker med en svamlig intervju så har man stött bort många potentiella väljare.

Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Flödet hemåt måste påbörjas. Det är en enklare debatt för alla förstår vad den handlar om.
Senast redigerad av Ottokar 2018-05-23 kl. 17:59.
Citera
2018-05-23, 17:56
Bannlyst
Citat:

Exakt. Fråga hur de definierar en kurd, en same eller en peruan. Svenskar kan inte vara ett folk som inte finns.
Citera
2018-05-23, 17:58
Medlem
spyhinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Han tycker tydligen att är man för ökat djurskydd så har man kopierat Mein Kampf och Hitlers politik. Vissa kan verkligen dra helt häpnadsväckande slutsatser.

Vad kan man förvänta sig av en troll-jude? Måste svida för hen att få betald semester snart då den svenska socialdemokratin plagierade denna politik från Tyskland precis som när barnbidragen trillar in på kontot den 20:e!
Citera
2018-05-23, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Applicerar du en platt inkomstskatt på 25% idag så blir väl skatteintaget via inkomstskatt lägre?

Det känns som ett försök att skilja sig från SD,bortsett från att föreslå en platt skatt på 20-25% ser jag inga direkta skillnader.

Varför skulle det bli så? Vissa kanske skulle jobba mer övertid och få mer i plånboken samtidigt som de drog in mer till statskassan. Dessutom skulle färre välja komplicerade skatteupplägg för att minimera skatten.
Citera
2018-05-23, 18:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Svenskhet är bara en social konstruktion, säger Jeff Ahl, AfS toppnamn:

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/999179496078172161

Om jag konverterar till islam, Jeff, så förändras inte min svenskhet en jävla millimeter. OK? Svensk föddes jag till och jag kan aldrig sluta vara svensk. En arab (oavsett muslim eller inte) kan inte bli svensk vilken jävla religion eller livsåskådning han än tar på eller av sig.

Hur fan kan vi sitta år 2018 och behöva stå ut med sån här jävla skit från ett parti som ska "rädda Sverige" och som ska vara det "SD inte vågar vara"?

Om AfS är i grunden lika kulturmarxistiska som SD, varför i helvete välja AfS?

Utmärkt att Ahl inte är någon rasist som tror att svenskheten sitter i generna.

Det finns ett rasistiskt parti som ni nassar kan rösta på som heter NMR.
Citera
2018-05-23, 18:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Varför skulle det bli så? Vissa kanske skulle jobba mer övertid och få mer i plånboken samtidigt som de drog in mer till statskassan. Dessutom skulle färre välja komplicerade skatteupplägg för att minimera skatten.

Fast som jag påpekade tidigare så vederlades de där nyliberala teorierna redan på 1980-talet. Det blev inte högre statsinkomster när Ronald Reagan sänkte skatten.

Det enda som hände var att den superrika eliten blev ännu rikare, medan statsskulden sköt i taket. Vill man ha ett samhälle där 1% äger allt och styr över 99% är platt skatt ett bra påfund. Annars inte.
Senast redigerad av Regulus 2018-05-23 kl. 18:42.
Citera
2018-05-23, 18:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast som jag påpekade tidigare så vederlades de där nyliberala teorierna redan på 1980-talet. Det blev inte högre statsinkomster när Ronald Reagan sänkte skatten.
Har du några siffror på att det istället minskade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in