Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 23:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Nytillkommen presumtiv väljare. Jag röstar AFS om jag tror de kan nå 4%... Annars SD. Hur kommer det se ut med val-blanketter ? Vill inte riskera att skriva på en blank lapp och det registreras som en ogiltig röst.

De kommer nog skicka valsedlar med posten. Säkrast är att ta med dem till vallokalen.
Citera
2018-04-25, 00:40
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Nytillkommen presumtiv väljare. Jag röstar AFS om jag tror de kan nå 4%... Annars SD. Hur kommer det se ut med val-blanketter ? Vill inte riskera att skriva på en blank lapp och det registreras som en ogiltig röst.

Som någon skrev kommer man med största sannolikhet kunna beställa hem.

Sen ska det delas ut till lokaler också men beroende på hur många aktivister man får så vet jag inte hur mycket av landet man lyckas täcka.

Sen för övrigt tycker jag du ska rösta där ditt hjärta är och inte tänka så mycket på procent hit och procent dit.

Hade alla tänkt som dig hade vi inte lyckats rösta in SD 2010 och vi kommer inte lyckas rösta in AfS 2018. Vi kommer aldrig lyckas få till verklig förändring om alla slentrian röstar vidare på SD så SD bara är en skugga av sitt forna jag och inte har politiken som krävs för att göra de förändringar som krävs.
Citera
2018-04-25, 03:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De kommer nog skicka valsedlar med posten. Säkrast är att ta med dem till vallokalen.

Skickar de ut till alla hushåll?
Citera
2018-04-25, 06:08
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Knappast. Stor kostnad. Det lär distribueras till vallokaler ffa.
Citera
2018-04-25, 07:13
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Knappast. Stor kostnad. Det lär distribueras till vallokaler ffa.
Någon företrädare för AfS sa, eller skrev på twitter, att de hade beställt 3 miljoner valsedlar. Så att skicka ut till alla hushåll blir det inte fråga om, och det är naturligtvis ett helt korrekt beslut med tanke på de relativt små ekonomiska resurser de har till sitt förfogande.

Något som hade vore bra om AfS kunde få till hade dock varit om de som är osäkra på hur de ska göra med blank valsedel eller är allmänt oroliga kunde beställa valsedlar för självkostnadspris, typ 5 valsedlar för 10 kronor eller liknande (Att beställa gratis skulle knappast fungera då en mängd vänsterpack-människor skulle beställa bara för att förstöra för AfS) att betalas med kontokort men det kanske blir en alldeles för stor operation att skicka ut i storleksordningen flera tiotusentals individuellt adresserade kuvert.

De borde dock åtminstone skriva en enkel och extremt lättfattlig instruktion för hur man gör med blanka valsedlar på sin hemsida i god tid innan valet (2 månader).

Jag rekommenderar, för de som har låg språklig förmåga, att de redan innan de tar sig till röstningslokalen skriver ned partinamnet, alltså orden "Alternativ för Sverige" (utan citationstecken) på en lapp som de tar med sig till valbåset och sedan skriver de exakt samma tecken, med tydlig/prydlig skrift, på den blanka valsedeln som de skrivit på lappen och tittar noga två gånger så att varenda bokstav och mellanslag stämmer innan de stoppar ned valsedeln i kuvertet.

Ta med flera blanka valsedlar in i båset också om något blir fel.
Senast redigerad av anenome 2018-04-25 kl. 07:27.
Citera
2018-04-25, 07:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Varför har inte fler av er här på FB länkat i er signatur till AFS med uppmaning att rösta på dem?

Sprid ordet!
Citera
2018-04-25, 09:02
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Gäsp.

Att lyckas bedriva politik i en demokrati handlar mycket om kompromisser och anpassning. Framförallt för att kunna driva igenom sina hjärtefrågor. SD är på god väg att göra så både genom att få många mandat i riksdagen samt att övriga partier svänger i invandringsfrågan.

Utvecklingen för SD är rätt lik Socialdemokraternas genombrott. Man lyckades skaka av sig kommunisterna och radikalvänstern. Först efter det kom makten.

Genom att släppa fram en alliansregering, med det enda kravet att ett annat partis invandringspolitik gäller, menar du? Frågan är vilka hjärtefrågor som finns kvar nu när man går med på att släppa även den.

Att säga att de är "på god väg" är väl dessutom lite att ta i.
Citera
2018-04-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Förödande att tappa bråkstakar och folk som inte vill foga sig för partiets vilja? Även om du inte är född i farstun verkar du otroligt dåligt påläst på ämnet politisk historia. Det som sker inom SD är en normal process för växande partier. Man gör sig av med personer som kan sätta käppar i hjulen för den politik man vill driva.

SD har inte tappat några "bråkstakar", åtminstone inte till AfS. De har tappat kompetenta krafter. Folk har tvingats bort för att de hotat partiledningens maktställning. Partiledningen prioriterar alltså sina egna privilegier framför partiets och i förlängningen landets bästa.

"Normal process", säger du. SD har just nu 155 politiska vildar ute i landet. 155 stycken. Alla har inte uteslutits, men säkert en god del. Berätta gärna för mig om den där normala processen i det normala partiet SD.
Citera
2018-04-25, 09:34
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Som någon skrev kommer man med största sannolikhet kunna beställa hem.

Sen ska det delas ut till lokaler också men beroende på hur många aktivister man får så vet jag inte hur mycket av landet man lyckas täcka.

Sen för övrigt tycker jag du ska rösta där ditt hjärta är och inte tänka så mycket på procent hit och procent dit.

Hade alla tänkt som dig hade vi inte lyckats rösta in SD 2010 och vi kommer inte lyckas rösta in AfS 2018. Vi kommer aldrig lyckas få till verklig förändring om alla slentrian röstar vidare på SD så SD bara är en skugga av sitt forna jag och inte har politiken som krävs för att göra de förändringar som krävs.

Jag ska försöka få tag på valsedlar. Jag håller med dig att man ska rösta med hjärtat, min politiska åskådning stämmer väl överens med AFS. Dock vill jag verkligen se en förändring av Sverige efter misshandeln av moder Svea under så många år. Jag vill ha in AFS men vill också att SD blir så stora som möjligt för att de ska kunna få reel makt.
Citera
2018-04-25, 10:04
Bannlyst
Citat:
Jag ska försöka få tag på valsedlar. Jag håller med dig att man ska rösta med hjärtat, min politiska åskådning stämmer väl överens med AFS. Dock vill jag verkligen se en förändring av Sverige efter misshandeln av moder Svea under så många år. Jag vill ha in AFS men vill också att SD blir så stora som möjligt för att de ska kunna få reel makt.

Du kan ju gaska upp dig med att många boomers som röstat på såssar innan kommer rösta på SD, så om du följer ditt hjärtas väg så kommer din röst göra större skillnad i AFS än SD.
Citera
2018-04-25, 10:10
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:

Din röst kommer göra mer skillnad hos AfS, helt klart.

Du säger själv att du hör hemma i AfS vilket innebär att du vet att Sveriges räddning ligger hos detta parti och inte SD. Varför rösta på ett parti du inte tror sitter på de lösningar Sverige behöver?

Dessutom kommer SD göra ett kanonval med eller utan din röst.

Något som också är värt att tänka på är hur SD kryper för Moderaterna så man kan som läget ser ut just nu säga att en röst på SD är en röst på Moderaterna.

Nej, tycker helt klart du ska släppa tankarna på SD och gå din egen väg. Släpp tankarna om att det är häftigt med högt valresultat när partiet ändå inte har det som krävs. Ett AfS på 5% som har med din hjälp blivit inröstade är bra mycket häftigare än ett unket SD på 25%.

Men ja... Gör det som känns bäst för dig och det som får dig att bli stoltast när du kollar dig själv i spegeln på morgonen
Citera
2018-04-25, 11:35
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Någon företrädare för AfS sa, eller skrev på twitter, att de hade beställt 3 miljoner valsedlar. Så att skicka ut till alla hushåll blir det inte fråga om, och det är naturligtvis ett helt korrekt beslut med tanke på de relativt små ekonomiska resurser de har till sitt förfogande.

Något som hade vore bra om AfS kunde få till hade dock varit om de som är osäkra på hur de ska göra med blank valsedel eller är allmänt oroliga kunde beställa valsedlar för självkostnadspris, typ 5 valsedlar för 10 kronor eller liknande (Att beställa gratis skulle knappast fungera då en mängd vänsterpack-människor skulle beställa bara för att förstöra för AfS) att betalas med kontokort men det kanske blir en alldeles för stor operation att skicka ut i storleksordningen flera tiotusentals individuellt adresserade kuvert.

De borde dock åtminstone skriva en enkel och extremt lättfattlig instruktion för hur man gör med blanka valsedlar på sin hemsida i god tid innan valet (2 månader).

Jag rekommenderar, för de som har låg språklig förmåga, att de redan innan de tar sig till röstningslokalen skriver ned partinamnet, alltså orden "Alternativ för Sverige" (utan citationstecken) på en lapp som de tar med sig till valbåset och sedan skriver de exakt samma tecken, med tydlig/prydlig skrift, på den blanka valsedeln som de skrivit på lappen och tittar noga två gånger så att varenda bokstav och mellanslag stämmer innan de stoppar ned valsedeln i kuvertet.

Ta med flera blanka valsedlar in i båset också om något blir fel.

Några förslag:

1. Gör en youtubefilm som visar hur man skriver partinamnet rätt på en blank valsedel. Inkludera i filmen instruktionen att fotografera det man skrivit innan rösten avläggs. Eller ännu bättre: filma processen från skrift till mål i lådan.

2. Ge folk möjlighet att beställa hem valsedlar genom att de skickar in ett färdigfrankerat och -adresserat kuvert. En sedel per kuvert (för att undvika att politiska motståndare utnyttjar situationen för att jävlas). Visst kan det bli stor posthantering. Men det är ett positivt problem i så fall

3. Gör valsedlar tillgängliga för avhämtning på utvalda ställen i landet. En valsedel per hämtande näsa mot samtycke om notering av personnummer. Samordna genom lokala eller regionala företrädare.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2018-04-25 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in