Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Tycker ni att AfS är ett välkommet inslag i politiken? Partiet kommer ju att splittra nationalister och socialkonservatister i två läger. Är dessa två potentiellt mindre partier verkligen bättre än ett stort, starkt och enat SD?
När ni svarar så ser jag gärna att ni berättar om ni tänker rösta på SD, AfS eller ingetdera. Inget måste, men gärna.
Jag tänker såhär: SD är bättre ur ett kortsiktigt perspektiv, däremot är AFS långt bättre i ett långsiktigt perspektiv förutsatt att de tar sig in i riksdagen och fortsätter växa.
Jag medger att möjligheterna att få till en bättre politik nästa mandatperiod minskar något om AFS tar 4%-enheter av SD.
Mandatperioderna efter det är det dock betydligt större sannolikhet att få till en betydligt bättre politik om AFS kommer in i riksdagen. Att ha två anti-etablissemangspartier kommer visa att nu förändras tiderna på allvar, detta är inte bara en enpartirörelse, det är betydligt större än så. Vidare har AFS en mer verkningsfull politik än SD, och dessutom kommer SD sannolikt normaliseras mer av ett mer "radikalt" parti till höger om dem.
Så eftersom politik är en fråga om långsiktighet kommer jag rösta AFS som det ser ut nu.