Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 08:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Jämför inte AFS med ett kommunistparti. Vill man diskutera kommunister finns det andra trådar för det.

Jag tror AFS blir det nya högerpartiet i Sverige när moderaterna blivit för tokliberala. Lite som högerpartier var första halvan av förra seklet. Sverige först, den blågula fanan högt, moderlandets väl etc.
Samtidigt finns det väl ingen anledning att tro att AfS slipper en massa försök till brunstämpling & liknande från media & övriga partier?
Citera
2018-03-23, 08:37
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Alla röster på alla partier är väl proteströster mot övriga partier??

I princip håller jag med dig, med den distinktionen att jag dock tror att röster på SD, i betydligt högre grad än hos andra partier, handlar om att rösta mot något istället för för något, om du förstår vad jag menar.

En röst på SD handlar snarare om att förhindra andra partiers 'hjärtefrågor', då specifikt massinvandring och mångkultur, än att driva SD-specifika frågor som t.ex. hembygdsfrågor, vilka jag inte tror röner ett större intresse hos väljarna.
Citera
2018-03-23, 08:47
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Samtidigt finns det väl ingen anledning att tro att AfS slipper en massa försök till brunstämpling & liknande från media & övriga partier?

Nja, jag undrar om inte media kommer försöka sig på någon variant av 'söndra och härska'-strategi, där man försöker bli av med, läs minimera, bägge partier genom att försöka få dem angripa varandra.

Klassisk "Kill two birds with one stone".

Att angripa AfS pss som man angrep SD torde vara uppenbart meningslöst, även för en journalist.
Dessutom blir det väldigt svårt att försöka angripa AfS på klassiskt PK-manér genom att tala om rötter, nazism, brunmåla, osv

Vilka jävla rötter?
Citera
2018-03-23, 08:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Nja, jag undrar om inte media kommer försöka sig på någon variant av 'söndra och härska'-strategi, där man försöker bli av med, läs minimera, bägge partier genom att försöka få dem angripa varandra.

Klassisk "Kill two birds with one stone".

Att angripa AfS pss som man angrep SD torde vara uppenbart meningslöst, även för en journalist.
Dessutom blir det väldigt svårt att försöka angripa AfS på klassiskt PK-manér genom att tala om rötter, nazism, brunmåla, osv

Vilka jävla rötter?
Nja, AfS består ju till största delen av folk som tidigare var med i SD, så samma typ av brunstämpling kan nog bli aktuellt. Med den lilla touchen att -"Ni blev ju till och med uteslutna ur SD pga. 'rasism' "-

Men det är nog först om AfS skulle sticka upp över 3% i ett par OU som media kommer att börja dreva.
Citera
2018-03-23, 09:00
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Nja, AfS består ju till största delen av folk som tidigare var med i SD, så samma typ av brunstämpling kan nog bli aktuellt. Med den lilla touchen att -"Ni blev ju till och med uteslutna ur SD pga. 'rasism' "-

Men det är nog först om AfS skulle sticka upp över 3% i ett par OU som media kommer att börja dreva.

Jag är rädd för att du har rätt, trots att jag gissar väldigt många anhängare lär komma direkt från Moderaterna utan att ha passerat SD.
Jag inbillar mig att SD's ekonomiska politik avskräcker många konservativa gammel-Moderater.

nya Moderaterna ≠ Moderaterna
Citera
2018-03-23, 09:10
Moderator
Siegfrids avatar
Stödet.för AfS ökar i Yougov. Två procent om jag räknar rätt.

Citat:
Sedan undersökningen i februari har stödet för partierna i kategorin ”övrigt” ökat från 2,4 procent till 4,1 procent. Ökningen består till stor del av personer som säger sig stödja det nystartade partiet Alternativ för Sverige.

När ett parti nått minst två procent under tre undersökningar i rad börjar Yougov särredovisa partiets siffror. Något som partiet Alternativ för Sverige alltså inte nått upp till än.

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen
Citera
2018-03-23, 09:27
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Stödet.för AfS ökar i Yougov. Två procent om jag räknar rätt.

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen
Om dom får två procent redan NU bara två veckor efter partiets lansering så är det inte alls osannolikt att de kommer in i riksdagen. PK-folket borde darra i knävecken nu...!
Citera
2018-03-23, 09:36
Medlem
Jag tycker snarare att SD borde välkomna och stödja AfS om man nu menade allvar med att få igenom sin politik. Det skulle bli mycket bättre politiska debatter med 2 debattörer från invandringskritiska partier än som idag 7 mot 1 debatter.

Blir lite löjligt bara när SD beskyller AfS för att vara rasistiska och andra tillmälen när man behandlats precis på samma sätt.
Citera
2018-03-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Du tänker fel.

Anledningen till hatet mot SD är deras sk 'rötter'-
AfS har inga 'rötter', just därför är det inget pk-problem att samarbeta med AfS

Anledningen till hatet mot SD är att de konkurrerar om makten, något som demokratiskt valda politiker i Sverige inte tillåter.

Det här med rötterna är bara bullshit från politikerna. Om historia spelar roll ska Socialdemokraterna förbjudas.

AFS kommer utsättas för samma smutskastning som SD om de börjar hota på allvar. Alltså, om det blir uppenbart att de tar väljare från andra partier än SD.

Frågan är hur många som insett Sveriges problem men som fortfarande röstar på Moderaterna eller Centern. Det känns omöjligt att AFS just nu tar väljare från andra än SD men jag hoppas jag har fel.
Citera
2018-03-23, 10:26
Medlem
Citat:

Men kommer det verkligen att fungera 2018? Folk är väldigt mätta på anklagelser om rasism, sexism och "hat" rent generellt. Media kommer att behöva hitta en annan ingång för att kunna svartmåla AfS lika effektivt som man kunde göra med SD. Vad skulle det då kunna vara? Ptja, jag vet inte men jag hoppas att företrädare för AfS fortsätter att uttrycka sig koncist. Börjar man svamla det minsta så kan saker förvridas.
Citera
2018-03-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Men kommer det verkligen att fungera 2018? Folk är väldigt mätta på anklagelser om rasism, sexism och "hat" rent generellt. Media kommer att behöva hitta en annan ingång för att kunna svartmåla AfS lika effektivt som man kunde göra med SD. Vad skulle det då kunna vara? Ptja, jag vet inte men jag hoppas att företrädare för AfS fortsätter att uttrycka sig koncist. Börjar man svamla det minsta så kan saker förvridas.

Rysslands-vinkeln kommer de säkert att försöka med. Den är alltid tacksam. Kasselstrand har jobbat som konsult för ett ryskt jordbruksföretag. Den här artikeln nämner det, i anslutning till en snårig historia om SD och någon miljardär med ryska kontakter.
Citera
2018-03-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Rysslands-vinkeln kommer de säkert att försöka med. Den är alltid tacksam. Kasselstrand har jobbat som konsult för ett ryskt jordbruksföretag. Den här artikeln nämner det, i anslutning till en snårig historia om SD och någon miljardär med ryska kontakter.
Intressant. Jag kvarstår vid att de kommer behöva något nytt, ryssvinkeln uppfattar jag som ganska trött också men inte i närheten av rassevinkeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in