Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Eh... Det är förstås inte riktat mot befintliga AfS-väljare.
Vilka tror du det är som går på deras torgmöten och tittar på deras livestreamar?
Citera
2019-04-13, 15:19
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Vilka tror du det är som går på deras torgmöten och tittar på deras livestreamar?
Knappast uteslutande folk som röstat AfS. I vilket fall kan inte Kasselstrand utgått från det då han sade, "Det spelar som helst ingen roll vad du röstade på i riksdagsvalet, du måste inte rösta på samma sak i EU-valet", det är väl rätt uppenbart?

Edit: Det kan dessutom vara menat som ett argument åt AfS-anhängarna till deras vänner och bekanta som röstade annorlunda i september.
Senast redigerad av RogerRoger 2019-04-13 kl. 15:29. Anledning: Kommatecken
Citera
2019-04-13, 16:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Så här är det ju tyvärr.

AfS stora problem är att partiet faktiskt INTE är ett populistiskt parti med "sunt förnuft"-politik som vanliga svenskar kan relatera till. De är istället ett snävt, djupt ideologiskt parti på "plattskattshögerytterkanten" som i första hand verkar existera för att bli bejublade av en liten men trogen svans av de redan frälsta. Det är inte bara ett parti av den gamla SDU-ledningen, utan även ett parti för den gamla SDU-ledningen (till skillnad från att vara ett parti för den stora massan av vanliga och relativt opolitiska svenskar som är djupt missnöjda med den negativa samhällsutvecklingen).

När partiet lanserades så gjorde de stor sak av sin plattskattspolitik, vilket bara det var att skjuta sig i foten ifrån första början. Inte ens Hong Kong eller Singapore har plattskatt, men AfS tycker tydligen att det är en vinnande fråga att driva i världens mest sossiga land? Det är ett politiskt förslag som man kanske kan förvänta sig av ett valpigt ungdomsförbund ute på högerytterkanten som vill chockera och peka F.U. mot "sosseriet" med sina fräcka förslag. Det är däremot inte den typen av förslag som gagnar ett parti som gör anspråk på riksdagsinträde. Att AfS-ledningen själva inte förstår detta tyder på att de tyvärr lever djupt inne i sin egna bubbla.

Även partiets huvudfråga "Återvandringen" är en allt för koncentrerad politisk produkt för att den bekvämt ska kunna smältas av vanliga svenskar. Vanliga svenskar vill nämligen fortsätta leva bekväma Svensson-liv i ett Sverige som är lagom och tryggt, de vill inte bli massmobiliserade "blågardister" i AfS:s pseudomaostiska massprojekt "Den Stora Återvandringen Framåt". Att AfS går till val med Återvandring (med stort Å) som huvudfråga, är ungefär som sossarna skulle gå till val på Massinvandring (med stort M).

Sossarna är dock sluga nog att förstå vad som går hem i stugorna och går till val på "vård, skola, omsorg" samt, sedan 2015, till viss del även på "ordning och reda"... allt jämt som massinvandringen fortskrider i ominskad takt. Trots att fortsatt mångkultur och massinvandring är partiets egentliga huvudfrågor så framhålls dessa som något så fullständigt självklart att de inte behöver diskuteras, och de som vill diskutera Sveriges invandringspolitik misstänkliggörs som rasister eller WT-lantissar som inte förstår bättre.

Låt oss göra ett tankeexperiment. Om sossarna i valet 2018 hade bedrivit en inverterad AfS-kampanj och haft "Massinvandringen" som uttalad huvudfråga, och Löfvén hade varit en inverterad sosse-Kasselstrand som hade åkt landet runt på en "Invandringsturné" och gapat om att "EN HALVMILJON MÅSTE INVANDRA... MINST!", hur hade valresultatet sett ut då? Jag gissar på att SD skulle legat på över 30%, och sossarna legat någonstans under 10%.

Om Sverige någon gång får en omfattande återvandringspolitik så kommer detta ske enligt samma principer som invandringen, nämligen det kommer anses vara det nya normala och så pass självklart att det knappt behöver diskuteras, och inte som AfS tror, d.v.s. att "Återvandringen" ska vara huvudnummer i en politisk cirkus som bara uppskattas av de redan övertygade. Det var här det blev fel för AfS från första början.

Vad AfS istället borde ha gjort är att ha tagit fram ett högst oideologiskt och mycket pragmatiskt politiskt program med sunda förslag som tilltalar den stora massan av relativt opolitiska svenskar. Simpla, lättförståeliga förslag som går ut på att grundligt styra upp Sveriges stora samhällsproblem, så som invandrings- och integrationspolitiken och den skenande kriminaliteten.

Istället för sina grandiosa, djupt ideologiska massprojekt så som "Återvandringen" så borde AfS alltså haft simpla förslag och talking points så som.:
  • Söker man asyl i Sverige ska man självklart kunna styrka sin identitet med pass
    (Hur många svenskar känner ens till att 90+% av alla asylansökningar sker utan giltiga dokument för att de asylsökande kastar bort sina pass efter ha passerat gränsen?)
  • Utländska medborgare som begår grova vålds- och sexualbrott i Sverige ska självklart obligatoriskt utvisas efter avtjänat straff.
    (Och varje gång detta förslag nämns så måste folket påminnas att vi har kriminella utlänningar som gång på gång döms för grova brott men får stanna kvar i Sverige, allt med sossarnas, moderaternas och resten av PK-etablissemangets goda minne. Här vill jag även höra tårdrypande historier om enskilda svenskar som fått sina liv förstörda efter att ha fallit offer för dessa as.)
  • Slopa den bisarra straffrabatten. Blir man dömd till 6 års fängelse för grova brott så ska brottslingen givetvis sitta 6 år och inte automatiskt släppas fri efter 4.
    (Hur många svenskar känner ens till att dömda brottslingar bara behöver sitta av 2/3 av det straff de dömts till? Inte ens majoriteten känner till detta gissar jag på.)
  • Ge konkreta exempel på de tiotusentals åldersbluffande afghanerna och de fantasisummor som kommunerna hällt över dem under årens lopp. Påminn svenska folket att detta är resurser som de ansvariga politikerna tagit från våra barn, gamla och sjuka.
  • Tala om hur den svenska industrin måste räddas och hur vi inte bara ska rädda kvar jobben i Sverige utan locka till oss fler genom att Sverige med all sin vattenkraft och sina kärnkraftverk självklart ska ha Europas billigaste energi och Europas lägsta energiskatt.
  • Etc etc...

Man kan i princip fortsätta skriva dessa lättsmälta, pragmatiska och oideologiska förslag i all oändlighet. Att AfS snöat in sig på någon slags djupt ideologiska och grandiosa prestigeförslag, som vanliga svenskar absolut inte kan relatera till, är det enkla skälet varför AfS fick 0.3% istället för 3% eller kanske t.o.m. 4+% i riksdagsvalet. Allt detta trots att över 70% (!) svenskarna anser att utvecklingen i Sverige går åt fel hål. Kasselstrand har ju tidigare sagt att Sverige har västvärldens mest arroganta och inkompetenta politiker, men vi har nog västvärldens mest arroganta och inkompetenta populister också.

Viktigt inlägg bland alla troll i den här tråden.

AFS måste framförallt lära sig att formulera sitt budskap på ett lättfattligt och konkret sätt. Man pratar så klart inte om plattskatt. Folk vet knappt ens vad det är. Problemet för många politiskt intresserade är att de inte förstår hur lite medelsvensson faktiskt vet om politiska termer.
Citera
2019-04-13, 17:47
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Lyssnar på Kasselstrands tal i Karlstad och man kan tro att han talar till dagisbarn. "Det spelar som helst ingen roll vad du röstade på i riksdagsvalet, du måste inte rösta på samma sak i EU-valet". Goddag yxskaft! Alla vuxna förstår nog redan det men AfS-väljare kanske inte förstår det?

Dagisnivå kan man tycka, absolut, men kom ihåg att Trump blev vald med dagisretorik som "Clinton is a bad person, wery wery baad person for our country!"

Tala till den hjärndöda massan på deras nivå kanske fungerar? Vem vet..
Citera
2019-04-13, 17:52
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Dagisnivå kan man tycka, absolut, men kom ihåg att Trump blev vald med dagisretorik som "Clinton is a bad person, wery wery baad person for our country!"

Tala till den hjärndöda massan på deras nivå kanske fungerar? Vem vet..

Tjaa, SD fångade ju sin väljarkår (i synnerhet på Flashback) med sin otroligt inspirerande och intellektuella "SD2018"...

Du måste också komma ihåg att JustZlatan älskar mångkultur och massinvandring, och därför skrämmer svenska partier likt AfS den användaren.

Varför skulle någon lyssna på vad massinvandringsälskande liberaler har att säga?
Citera
2019-04-13, 18:20
Medlem
okok1s avatar
Hur ligger AfS till i undersökningar?
Citera
2019-04-13, 20:21
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
I den stund min Jimmie står och stammar i pulpeten och talar om mångkulturens förträffligheter så är jag AFS i själ och hjärta. Direkt. Minns när jag som ung kvinna röstade på Fälldin! (typ liksom bondepartiet fast jag bodde i stan) för att han var EMOT kärnkraft (jag var ung och naiv). Minns min besvikelse på själva valnatten när han började stamma!

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur ligger AfS till i undersökningar?

Jimmie har blivit väldigt duktig i riksdagsdebatter men att han har en stirrande blick, gapar med munnen och stammar fram svaren till en början när han tänker fram svaret är något jag stört mig på oerhört, medans Gustaf alltid är snabb, rapp och kvicktänkt.

Jag tror inte det finns några opinionsmätningar på just AFS över huvud taget. Svenska journalister som ju ska upplysa oss om vad som händer och sker kanske inte vet om att partiet existerar.

/Ingrid
Rösta AFS
Citera
2019-04-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Tjaa, SD fångade ju sin väljarkår (i synnerhet på Flashback) med sin otroligt inspirerande och intellektuella "SD2018"..

Jag lider med Gustav när han talar till sin presumtiva väljarkår på torgmötena. Välutbildad och omgiven av andra bildade och förståndiga personer möter han vad som förefaller vara det totala bottenskrapet till väljarkår. Dagens möten i Karlstad och Grums måste varit det absoluta bottennappet i publik.

Men snälla ni kolla publikbilderna innan... En person med cannabisblad på tröjan, en annan med en gigantisk dödskalle på sin, sen två gravt överviktiga Odensoldater och allehanda WT i camoflagejacka, kvinnorna över 70, och givetvis tog nån med sin hund också. Jag skulle börja gråta av besvikelse om jag var Gustav och kommer med genomtänkt EU-kritik inför dessa. Förstår inte hur han lyckas hålla masken och inte bara packar ihop.

Vad tänker man när man 30 år gammal går ut på ett politiskt torgmöte i ett soligt Karlstad iförd en gigantisk dödskalle på kläderna? Inte kasslerns fel naturligtvis, men jag lider med han. Alla vita personer som passerar förbi i vimlet i bakgrunden ser normala ut. Men ingen är intresserad av budskapet. Mycket i gruppsykologi handlar om identifikation, vad som basuneras ut som budskap är ganska underordnat.
Citera
2019-04-13, 20:42
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Jag lider med Gustav när han talar till sin presumtiva väljarkår på torgmötena. Välutbildad och omgiven av andra bildade och förståndiga personer möter han vad som förefaller vara det totala bottenskrapet till väljarkår. Dagens möten i Karlstad och Grums måste varit det absoluta bottennappet i publik.

Men snälla ni kolla publikbilderna innan... En person med cannabisblad på tröjan, en annan med en gigantisk dödskalle på sin, sen två gravt överviktiga Odensoldater och allehanda WT i camoflagejacka, kvinnorna över 70, och givetvis tog nån med sin hund också. Jag skulle börja gråta av besvikelse om jag var Gustav och kommer med genomtänkt EU-kritik inför dessa. Förstår inte hur han lyckas hålla masken och inte bara packar ihop.

Vad tänker man när man 30 år gammal går ut på ett politiskt torgmöte i ett soligt Karlstad iförd en gigantisk dödskalle på kläderna? Inte kasslerns fel naturligtvis, men jag lider med han. Alla vita personer som passerar förbi i vimlet i bakgrunden ser normala ut. Men ingen är intresserad av budskapet. Mycket i gruppsykologi handlar om identifikation, vad som basuneras ut som budskap är ganska underordnat.

Trist såklart, men känner ingen anledning till att byta budskap. Många känner att hårdför repatriering är den enda lösningen, så varför skulle man byta ut detta budskap om det är vad man tror på? För att få en plats vid köttgrytorna?
Citera
2019-04-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn

Det är landsbygd. De går inte runt i rosa skjorta och svansar sig. De är riktiga svenskar.
Citera
2019-04-13, 22:49
Medlem
Hardstekts avatar
Jag tror man måste inse.

Det är afs eller ingenting alls.
Citera
2019-04-13, 23:18
Medlem
Hardstekts avatar
AFS fyller medborgarplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=H7DPreBXLQs