Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Vad är det som gör att man tror att FTs läsare specifikt är AFS-vänliga?
Många av de är väl snarare SD anhängare, eller folk som är rakt motsatt och hatläser innehållet för att bekräfta sina egna föreställningar om "rasismen"

Man kan inte dra några slutsatser om partisympatier genom antalet läsare. Men jag tror att det är få som läser nyheter och annat material som strider mot den egna grunduppfattningen.
Citera
2018-12-19, 10:31
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JOBengtsson
Genom den ekonomiska högersvängen skiljer sig AfS från de tidigare radikalnationalistiska partierna. Strävan att göra just detta är förstås i sig lovvärd från mitt perspektiv. Problemet med att göra det på just detta sätt är det du är inne på, att det kan medföra ett inkonsekvent närmande till de allra mest problematiska aspekterna av globalismen.

Skatter kan förvisso diskuteras, men den "nyliberala" kritik som var aktuell i flera avseenden på 70-talet, när Sovjetsystemet fanns kvar, när den socialdemokratiska maktapparaten och av den styrda välfärdsstaten blivit ett "betongvälde" o.s.v., går inte att upprätthålla utan modifikationer när sedan flera årtionden ett i mycket helt nytt, abstrakt, finanskapitalistiskt system vuxit fram i förening med det redan tidigare problematiska övernationella banksystemet. Denna nya form av kapitalism, där pengar i stor utsträckning tjänas endast på pengar och inte produktion, styr globaliseringen och har lett till en situation där, såvitt jag förstår, ett fåtal individer äger lika mycket som halva mänskligheten.

Många nationalister tycks mig på ensidigt sätt sitta fast i den på 70-talet initierade nyliberala propagandan, och inte ha fullt uppfattat alla de förändringar som ägt rum i världsekonomin sedan dess. Till detta kommer ett mer specifikt, populistiskt libertarianskt inflytande som är tydligt märkbart hos några AfS:are. Allt detta riskerar att dra AfS i riktning mot en banal och ytlig högerpopulism, som inte förstår och inte angriper de verkliga orsakerna till den massmigration man primärt vänder sig mot. Frånvaron av den avancerade, dynamiska socialkonservatismens kritiska analys av den nya globala ekonomiska ordningen riskerar i verkligheten att göra AfS tandlöst som "antietablissemangspartiet".

Differentieringen gentemot de gamla radikalnationalisterna, och för den delen även SD, måste i stället ske genom en ideologisk vidareutveckling från den gemensamma utgångspunkten i en "mittenposition" i en egen dimension som transcenderar den i hög grad i ekonomiska termer definierade höger-vänsterskalan. Endast inom dess ram kan övriga relevanta, nödvändiga och ännu icke utnyttjade ideologiska resurser i vid mening, av den typ jag försökt peka på, idag komma till sin rätt. Resurser som ofta är konservativa och delvis traditionalistiska, "djuphöger", men just därmed inte bundna till den vanliga ekonomiska högern, som givetvis bara representerar en modern liberalism.

För mig är detta en demokratifråga. Man påstår att vi har inflytande när vi röstar på en representant, som i sin tur röstar på en representant i Bryssel. I verkligheten ökar det demokratiska underskottet för varje beslut vi lokalt inte får bestämma över. Samma sak gäller ekonomin. När vi i allt högre grad får allt mindre bestämmande över de pengar vi tjänar minskar vårt eget inflytande över våra egna liv. Desto lägre ner politiken avgörs och desto mer en individ och familj själv får bestämma över sin ekonomi, desto mer demokratiskt.

Vi är i snabb takt på väg mot ett samhälle där ytterst få politiska beslut kan påverkas av väljaren och där allt större del av år ekonomi går till dessa politiker som efter eget gottfinnande fördelar ut dem.

Nu senast ser vi vilken skillnad det blir när t.ex. en kommun kan bestämma om tiggeriet. Både i USA och EU centraliseras makten i allt högre grad, både vad gäller politik och skatter.
Citera
2018-12-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Vad är det som gör att man tror att FTs läsare specifikt är AFS-vänliga?
Många av de är väl snarare SD anhängare, eller folk som är rakt motsatt och hatläser innehållet för att bekräfta sina egna föreställningar om "rasismen"

Ja, så uppfattar jag det. De flesta av Fria tiders läsare är SD-väljare. FT däremot, gav ju AfS väldigt god publicitet under valrörelsen, och framförde även Kasselstrands kritik mot SD på förstasidan. Men det hade AfS inte mycket glädje av, tyvärr. Därför finns det fog för att hysa tvivel beträffande det påstått höga antalet läsare av tidningen.

För övrigt är Fria Tider en tidning, som inte alltid korrekt återger fakta. Deras bevakning av utrikeshändelser t. ex., lämnar en hel del i övrigt att önska.
Citera
2018-12-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Hur många väljare är egentligen tilltalade av "platt skatt"? Och det är väl tveksamt, om ett sådant system skulle kunna betala t. ex. garantipensionen. AfS - miljonärernas parti?

Hur många tycker det är önskvärt, att etniska svenskar, som dömts till fängelse, inte ens ska få avtjäna straffet i Sverige, utan kanske i Novaja Zemlja eller i någon annan otillgänglig obygd i utlandet? Och den typ av rättssystem, som herrar Kasselstrand & Co. förordar, skulle säkerligen brutalisera samhället oerhört.

Jag håller med AfS avseende deras invandrings- och återvandringspolitik, men på de ovan nämnda punkterna är jag skeptisk.

Det är det enda bra Afs driver, det får jag ge dem. Alla svenskar vill väl ha mer pengar kvar i plånboken.
Citera
2018-12-19, 19:02
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Hur många väljare är egentligen tilltalade av "platt skatt"? Och det är väl tveksamt, om ett sådant system skulle kunna betala t. ex. garantipensionen. AfS - miljonärernas parti?

Principen är att skatten inte ska vara högre än nödvändigt, samt att ingen ska bestraffas för att han eller hon har en högre inkomst. Procentuell skatt innebär redan att de som tjänar mer måste betala mer. Det är svårt att motivera varför de ska bestraffas med en högre procentuell andel.

Vad finanserna beträffar så vill AFS att många av dagens skrytprojekt, ideologiska klavertramp och andra missförhållanden ska bli utan resurser.
Citera
2018-12-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Principen är att skatten inte ska vara högre än nödvändigt, samt att ingen ska bestraffas för att han eller hon har en högre inkomst. Procentuell skatt innebär redan att de som tjänar mer måste betala mer. Det är svårt att motivera varför de ska bestraffas med en högre procentuell andel.

Vad finanserna beträffar så vill AFS att många av dagens skrytprojekt, ideologiska klavertramp och andra missförhållanden ska bli utan resurser.

Jag är dock lite förvånad över att två skribenter plötsligt citerar ett inlägg jag skrev före valet. Kanske lite sent att kommentera just denna punkt på partiprogrammet, som på intet sätt är avgörande. Observera, att jag backade från den ståndpunkt jag gav uttryck åt i det inlägg du nu citerar.
Citera
2018-12-19, 23:06
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Jag är dock lite förvånad över att två skribenter plötsligt citerar ett inlägg jag skrev före valet. Kanske lite sent att kommentera just denna punkt på partiprogrammet, som på intet sätt är avgörande. Observera, att jag backade från den ståndpunkt jag gav uttryck åt i det inlägg du nu citerar.
Inga problem. Jag har även tidigare kommenterat uppfattningen att platt skatt är något slags översitteri från de rika. Rent praktiskt tryckte jag på pilen i citeringen och citerade sedan utan att lägga märke till inläggets ålder. Eftersom jag hade andra perspektiv att bidra med så var det naturligt att göra det. Om du har ändrat dig så respekterar jag självklart det, likaväl som jag respekterar andras rätt att tycka vad de vill.
Citera
2018-12-20, 08:13
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD nettovann inga väljare på att hålla med moderaterna och AfS kan bara få SD-väljare genom att vinna över dem från SD.
Förstår fortfarande inte det här.

Att försöka vinna väljare genom att närma sig M är problematiskt för SD på flera sätt. Tidigare har man utan anpassning vunnit många M-väljare, och det stämmer kanske att det närmande som nu pågår inte ökat deras antal särskilt mycket. Men anledningen till att man nu i större utsträckning håller med dem är ju inte längre att man vill vinna väljare från dem. Det är ju i stället bara att man vill bli accepterade av dem, som en del av det nya "konservativa blocket".

Jag vet inte om du menar att AfS bara bör satsa på att vinna väljare från SD. Det håller jag i så fall inte med om. Snarare borde man undvika att satsa på just det. Som det "nya tredje", ett nytt idéparti vars ideologi utvecklats och fördjupats långt utöver SD:s och vars företrädare inte har någon bakgrund i sunkbunkern, skulle AfS, hoppades jag, ha bättre förutsättningar än SD att vinna väljare från hela det gamla spektrum från M till V.
Citera
2018-12-20, 18:51
Medlem
Kwatos avatar
Citat:

Att försöka vinna väljare genom att närma sig M är problematiskt för SD på flera sätt. Tidigare har man utan anpassning vunnit många M-väljare, och det stämmer kanske att det närmande som nu pågår inte ökat deras antal särskilt mycket. Men anledningen till att man nu i större utsträckning håller med dem är ju inte längre att man vill vinna väljare från dem. Det är ju i stället bara att man vill bli accepterade av dem, som en del av det nya "konservativa blocket".

Jag vet inte om du menar att AfS bara bör satsa på att vinna väljare från SD. Det håller jag i så fall inte med om. Snarare borde man undvika att satsa på just det. Som det "nya tredje", ett nytt idéparti vars ideologi utvecklats och fördjupats långt utöver SD:s och vars företrädare inte har någon bakgrund i sunkbunkern, skulle AfS, hoppades jag, ha bättre förutsättningar än SD att vinna väljare från hela det gamla spektrum från M till V.
Du talar om en önskvärd framtid, antar jag. Jag tillhör de som tycker att AfS:s program bygger på försiktiga formuleringar, och jag menar även att AfS skulle ha mycket att tjäna på en mer slagkraftig och skandalös stil. I den stilen är det inte heller uteslutet att en ideologi skulle kunna utvecklas som ännu så länge är outtalad. AfS skulle t ex kunna utveckla sin uppfattning om vem som är svensk och vad som är svenskt, med tydliga motiveringar som avgränsar svenskheten mot de urvattnade begrepp om svenskhet som är förhärskande hos svenskarna själva. Det är så man kan få fler att vakna ur slummern.

Men samtidigt kan jag konstatera att Gustav Kasselstrand med flera inte helt verkar se vilken sjukdom som drabbat svensken. Jag betvivlar att där finns något sådant som ett ideologiskt djup. Det är inte bara samhället som är sjukt, utan det finns en ännu värre sjukdom i svenskarnas hjärtan. Återvandring medelst flyg är ett bra förslag som jag stöder, men dramatiseringen av det är en slapstick som svensken inte kan ta till sig. Den som vill vinna en stor andel av svenskarna för en nationalistisk politik måste våga släppa taget om myten om Sverige och hålla långa tal om det helvete som är svenskarnas vardag.

Nu när EU-parlamentsval stundar så innebär det att vi måste acceptera att Sverige inte längre presterar ett samhälle som vi kan vara stolta över. Sverige är en lockelse för många utlänningar men ett helvete för svenskarna, och det solklart värsta landet i hela unionen om vi ska bedöma länderna efter i vilken mån ledarna tillvaratar urbefolkningens intressen.

Att omvandla löftet om att vara svenskarnas röst i politiken till en ideologi och till ett budskap som möter dem i det mentala landskap där de befinner sig är en stor utmaning som jag hoppas att AfS kommer att axla i en tyngre och mer allvarsam stil än tidigare. Jag uppskattar humorn men huvuddragen i stämningen behöver förändras. Svenskarnas liv präglas inte av ljus och öppenhet utan av plågor, förbud och självförnekelse. Att stå vid pulpeten och predika enkla lösningar lockar inte dem som är långt borta från sanningen och som dagligen plågas. Några har i tråden proklamerat att man inte får ha offerkoftan på sig, men de glömmer då att svenskarna är offer för den värsta politik mot en urbefolkning som världshistorien har skådat. Huvudfokus måste bort från såväl invandrare som etablissemang och istället landa i svenskens förmörkade hjärta.
Senast redigerad av Kwato 2018-12-20 kl. 18:56.
Citera
2018-12-20, 19:13
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:

Den som inte redan tagit klivet till SD lär inte ta ett jättekliv till AfS. Inför valet trodde jag i min enfald att ca var tionde SD:are skulle välja att byta till AfS och att AfS skulle få 2 %. AfS måste kämpa vidare. Varje dag begår krullhåriga importer grova brott mot oss svenskar men AfS verkar inte bry sig. Precis som SD ... Jag efterlyser ett svenskvänligt parti som står på sig och upprepat kräver nackskott/utvisning mot de som söker asyl här men bara jävlas med oss.
Citera
2018-12-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Den som inte redan tagit klivet till SD lär inte ta ett jättekliv till AfS. Inför valet trodde jag i min enfald att ca var tionde SD:are skulle välja att byta till AfS och att AfS skulle få 2 %. AfS måste kämpa vidare. Varje dag begår krullhåriga importer grova brott mot oss svenskar men AfS verkar inte bry sig. Precis som SD ... Jag efterlyser ett svenskvänligt parti som står på sig och upprepat kräver nackskott/utvisning mot de som söker asyl här men bara jävlas med oss.

Det tror jag är en riktig analys. Det torde vara väldigt få, som går direkt till AfS. Därför är det helt rätt att fiska väljare bland SD:are.

Jag tror att AfS bidar sin tid. Man insåg efter valet, att tiden inte är mogen för detta parti - ännu.
Citera
2018-12-20, 22:28
Medlem
Citat:
Det tror jag är en riktig analys. Det torde vara väldigt få, som går direkt till AfS. Därför är det helt rätt att fiska väljare bland SD:are.

Jag tror att AfS bidar sin tid. Man insåg efter valet, att tiden inte är mogen för detta parti - ännu.

ND, SvP, AfS... och AfS igen. Fjärde gången gillt?

Under valbevakningen på SVT så framkom det uppenbara, de visade en graf som sade att 67% av de väljare som ville ha mindre invandring inte röstade på SD.

Vad du föreslår är alltså att fullkomligt ignorera alla dessa väljare. Det jag finner intressant är att ingen av er som förespråkar ta SD-väljarelinjen är rakryggade nog att faktiskt säga att ni vill totalignorera de 67% jag nämnde ovan. Att ni inte är rakryggade nog att säga det är säger något om er anser jag. Det säger mig att ni inte är personer att lita på, inte personera att räkna med, ni är personer som spelar med gömda kort, personer som inte drar sig för att ljuga.

I korthet: jag vill se dig skriva här att du vill att AfS skall ignorerera 67% av de väljare som vill minska invandringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in