Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Jag tycker att detta bara är löjligt. Tidigare så har SD sagt att man är beredd att samarbeta med alla partier som finns. Men nu plötsligt så kan man inte klargöra att man kan samarbeta med det enda partiet som frivilligt vill samarbeta med SD! Åkesson kunde inte ens välja vilket parti han tyckte bäst om mellan C och AFS, patetiskt!
Haha du börjar förstå dig på lite hur det politiska rummet ser ut nu? SD körde nämligen med precis samma knep som AfS tar till sig. Man säger att man vill samarbeta med alla för att därför få
The moral highground i väljarnas ögon. De framstår mer som irrationella skurkar och tvingas till ställningstagande. Självklart förväntade de sig inte att varken V eller MP osv skulle samarbeta med dem bara för att man säger sig villig, det viktiga var själva gesten och att den hördes.
Nu kör AfS på samma grej. Jimmies var självklart smart nog som sa att han inte kunde välja mellan C eller AfS, frågan var konfrontativ och hade trängt honom mot ett hörn med följdfrågor, någon man inte vill vara under en valrörelse.
Kan du ens ana (bortom din flashback-värld) vilka följdfrågor och anklagande han hade fått om han hade sagt AfS? Media sitter på mer skit om det här partiet än ni säkert inser, men man håller tyst just nu för att inte hindra dem från att fälla krokben på SD.
Åter igen så använder ni detta för att misskreditera SD, slutmålet är att söndra partiet och vinna över väljare. Det är endast SD ni är ute efter.
Jag har sagt det så många gånger nu i tråden. SD kommer aldrig att samarbeta med AfS så länge de själva anses vara dödsknarkarnazister av halva befolkningen, och man har så länge kämpas för att syna vänsterns argumenter mot partiet. Ett närmande mot AfS hade tagit död på all framgång som har nåtts sedan 2010. Partiet skulle aldrig komma nära ett reellt samarbete med övriga partier igen, oavsett hur mycket ni vill tro på att man aldrig har varit nära. Man är närmare än ni tror.
Citat:
Nu kastade jag högst ofrivilligt till dig en liten morot här. Men du kan inte jämföra Danmark och Sverige för danska motsvarigheterna till svenska S och M är ju med svenska mått mätt starkt nationalistiska. I en jämförelse så verkar det ju knappt skilja mycket när det gälller invandringspolitik mellan danska S och SD. Löfven och Lööf hade ju närmast framstått som kompletta galningar i Danmark så du kan inte jämföra Danmark och Sverige för det är stor skillnad i hur stark nationalismen är.
Danmark ligger ca 10 år framåt i tiden, och du kan tacka SD... eller jag menar Dansk Folkeparti, för att deras S liknar vårat SD. Det visar på hur liten betydelse ett AfS skulle ha i detta val som endast skulle försvåra en legitimering av den nationalistiska politiken (snarare polarisera den med tanke på AfS retorik).
SD ansågs som djävulen själva 2010. Nu är den praxis att man samarbeta på kommunal nivå utan att ens media bryr sig. De är troligtvis endast en mandatperiod ifrån att det ska ske även på riksnivå. Vi har som sagt många exempel att hänvisa oss till. AfS saknar helt enkelt all berättigande för att politiken ska påverkas just nu, kanske senare, men inte nu.
Ni talar mycket om
den-kokta-grodan effekten. Ni håller just nu på att göra denna princip verklighet, fast i den omvända effekten mot svenska folket, vilket var det jag försökte framföra i trådstarten. Det kan får allvarliga konsekvenser.