Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalianka
((((De)))) är oroliga för att ingen har någon aning om var taket för Afs ligger detta val. 5%? 7%? 10%?

Enligt en tidigare Sentio-undersökning ligger taket runt 13 procent. Mycket möjligt att det är högre nu. Betyder detta att de ens kommer att vara i närheten av dessa siffror i valet? Naturligtvis inte. Många "vågar inte" rösta på ett mindre parti. Det är därför jag är övertygad om att deras stöd kommer att explodera när de når en kritisk massa... förmodligen i olika stadier. En "stödröstningsexplosion" kommer vi att troligen få se när partiet får någonstans mellan 3 till 3,5 procent från åtminstone ett opinionsinstitut med någorlunda trovärdighet (host YouGov), vilket kommer knuffa dem över riksdagsspärren. Nästa större explosion sker när de väl sitter i riksdagen på dryga 4 procent. Skulle inte förvåna mig om de skulle fördubbla sitt stöd till 8 procent över en natt. För huvudargumentet är då helt borta. Det hjärndöda argumentet "kasta inte bort sin röst".
Citera
2018-08-25, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Vad pekar på att afs har över 0,0001% egentligen?
Nej.

Ut.
Citera
2018-08-25, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Det var inget argument? Vad pekar på afs framgång menar du?
Ingen tid för argument! Nu är det handlingskraft som gäller.
Citera
2018-08-25, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Enligt en tidigare Sentio-undersökning ligger taket runt 13 procent. Mycket möjligt att det är högre nu. Betyder detta att de ens kommer att vara i närheten av dessa siffror i valet? Naturligtvis inte. Många "vågar inte" rösta på ett mindre parti. Det är därför jag är övertygad om att deras stöd kommer att explodera när de når en kritisk massa... förmodligen i olika stadier. En "stödröstningsexplosion" kommer vi att troligen få se när partiet får någonstans mellan 3 till 3,5 procent från åtminstone ett opinionsinstitut med någorlunda trovärdighet (host YouGov), vilket kommer knuffa dem över riksdagsspärren. Nästa större explosion sker när de väl sitter i riksdagen på dryga 4 procent. Skulle inte förvåna mig om de skulle fördubbla sitt stöd till 8 procent över en natt. För huvudargumentet är då helt borta. Det hjärndöda argumentet "kasta inte bort sin röst".

Jag menar att potential upp mot 10 % FINNS redan i detta val. Mycket osannolikt att Afs får högre än 6% i detta val dock. Lär landa runt 4-5% Du måste dock ha i åtanke att det inte går att lita på opinionsundersökningarna. Inte ens you gov.
Citera
2018-08-25, 01:36
Medlem
Citat:
Jag menar att potential upp mot 10 % FINNS redan i detta val. Mycket osannolikt att Afs får högre än 6% i detta val dock. Lär landa runt 4-5% Du måste dock ha i åtanke att det inte går att lita på opinionsundersökningarna. Inte ens you gov.

YouGov har varit så pass korrekta tidigare och visat prov på neutralitet och ej någon beröringsskräck för "obehagliga siffror" att de är det enda opinionsinstitutet som jag litar på idag, i synnerhet när det gäller mindre partier som är än mer svåra att mäta. Förr litade jag rätt mycket på Sentio, men deras beställare är anti-AfS och pro-SD/MED... så de går tyvärr också bort.

Man kan inte lita blint på något, men jag väljer ändå att tro på dem, någorlunda iaf. Och du säger att de har potential upp mot 10 procent i detta val... jag säger då absolut inte. Jag skulle säga att taket i praktiken går vid 5 procent. Ska man vara riktigt optimistisk kanske 6, men tvivlar kraftigt på det. Jag tror på ett resultat mellan 3-4,5 procent. Och det beror mycket på vad som händer framöver vilket resultat det blir.

Vi får se.
Citera
2018-08-25, 01:39
Medlem
Skogsvattes avatar
Är jag i överkant om jag räknar med minst 4-8% i valet? Jag gissade tidigare på 2-4%, men den höga energin och engagemanget vi sett på sistone tycks indikera ett riksdagsinträde.
Citera
2018-08-25, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Är jag i överkant om jag räknar med minst 4-8% i valet? Jag gissade tidigare på 2-4%, men den höga energin och engagemanget vi sett på sistone tycks indikera ett riksdagsinträde.
Det lär nog bli över 4% eller runt.
Citera
2018-08-25, 01:44
Medlem
You gov bedömde SD 2% under 2014. Då ligger Afs på 6% med 15 dagar kvar till valet.

Du är pessimistisk, SD folk från 2010 kommer att rösta Afs. Bara där har vi 200 tusen.

Du verkar helt glömma att vi lever i speciella tider nu där allt verkar vara möjligt. Trump???

Jag har druckit men hänger du med hur jag tänker?
Citera
2018-08-25, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte

Jag skulle säga att du är för optimistisk, vilket är helt okej förresten, men jag personligen tror inte på 4-8. Ska jag vara mer positiv men ändå någorlunda realistisk: 3-5 procent. Så länge de kommer in i riksdagen så är det mer än tillräckligt. Jag personligen skulle bli hyfsat nöjd om de fick 3 procent. Och omval kan det mycket väl bli på det. Om inte strax efter valet, så kanske vid nästa budgetomröstning osv. Man får sluta stirra sig blind på mandatperioder tycker jag. Och i värsta fall skulle ett sådant resultat innebära en garanterad riksdagsplats 2022. Och jag tror som sagt på en stödexplosion för AfS när de väl börjar få uppemot 4 procent i opinionsundersökningar. Låt oss säga att de inte kommer in i september, så kan de mycket väl ligga på drygt 10 procent inför valet 2022, kanske så mycket som 15 procent? Det breda missnöjet med SD kommer knappast att försvinna när situationen förvärras nästa mandatperiod, samtidigt som SD säkert blir än mer liberaliserat.

Men naturligtvis är det absolut bästa att de kommer in redan i år, och det är verkligen inte omöjligt.
Senast redigerad av IKN 2018-08-25 kl. 01:48.
Citera
2018-08-25, 01:53
Medlem
Citat:
You gov bedömde SD 2% under 2014. Då ligger Afs på 6% med 15 dagar kvar till valet.

Du är pessimistisk, SD folk från 2010 kommer att rösta Afs. Bara där har vi 200 tusen.

Du verkar helt glömma att vi lever i speciella tider nu där allt verkar vara möjligt. Trump???

Jag har druckit men hänger du med hur jag tänker?

YouGov hade dock använt en "korrigerad" mätmetod vad gäller SD inför valet 2014, efter stark kritik från minst ett annat opinionsinstitut (tror Novus). Men efter de insåg deras signifikanta underskattning efter valresultatet 2014, så återgick de till sitt vanliga igen. Det är vad jag har hört, är inte helt huuuuundra på detta. Men jag VET att de blev hårt kritiserade iaf (vilket de för övrigt har blivit flera gånger). Och efter valet 2014 har YouGov tvärtom blivit ännu mer högljudda om deras mer "kontroversiella" siffror, som att de var de första som högljutt proklamerade att SD är "Sveriges största parti" vilket de gjorde tidigt denna mandatperiod.

Hoppas jag är pessimistisk dock. Tror ingen skulle bli gladare än mig om de fick ett resultat på typ 6-8 procent.
Citera
2018-08-25, 01:58
Medlem
Bryr mig inte heller nej, bara Afs kommer in. 4 eller 7 spelar ingen roll.
Citera
2018-08-25, 02:04
Medlem
Citat:
Bryr mig inte heller nej, bara Afs kommer in. 4 eller 7 spelar ingen roll.

Om de kommer in så hoppas jag verkligen inte att de får typ 4,0-4,2... då man kommer sitta på helspänn av sifferrörelser efter uppdateringarna.

Sedan kommer väl massa poströster som först räknas in i resultatet några dagar efter? Plus eventuella förtidsröster och annat som de inte hann med under valnatten? Om de kommer in så hoppas jag på minst 4,5... så man kan chilla samtidigt under natten, men även det känns lite läskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in