Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 23:03
Medlem
loqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Största tvivlet känner jag med "4 meter". Det är jävligt nära, att då kasta stora stenar allt vad man kan och bara missa. Det är nästan imponerande.

Med tanke på att vi är i den moderna tid vi är så är jag alltid tveksam till dessa händelser när det saknas bild/film. Att något kan ha hänt, ja, men möjlig överdrift.
Lite som "rasist attackerna" som dyker upp men som aldrig hamnar på film. Det är lite för "bra" för att vara sant ex. kallas vita, deportera, stora stenar.

Som situationen är beskriven så känns det som bild tillfällen fanns. Speciellt då han senare kom tillbaka.

Minns vilket liv och stök det alltid brukade vara när SD eller SDU var ute på torgmöten. Det är andra tider nu och störningarna mot SD verkar ha tystnat, men tänker sig verkligen AfS att kunna genomföra sin turné utan störiga "motdemonstranter" undrar jag. Hoppas polisen alltid är på plats eller de har några egna välbygga killar som kan hålla lite ordning om det behövs. Sen skulle det nog vara lämpligt med en eller två personer med bra och snabba digitalkameror som kan dokumentera händelser, exempelvis för situationer som påstås ha hänt nu.
Citera
2018-07-26, 23:16
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Det är bättre med ett SD som är någon procentenhet svagare plus ett AfS som kommer in.

Där håller jag med.
Det skulle vara underbart att få höra Kasselstrand i talarstolen ställa frågor till Ulf Kristersson och övriga.
Citera
2018-07-26, 23:21
Medlem
Koltjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du kan beställa en valsedel gratis på https://alternativforsverige.se/val/
Är kuverten som valsedlarna kommer i vanliga enfärgade, anonyma kuvert utan mer än adressatens namn och adress eller är det en enorm AfS-logga över hela kuvertet? Någon som sett och vet?

Finns ju för- och nackdelar med båda varianterna, men vore intressant att veta oavsett.
Citera
2018-07-26, 23:37
Medlem
Citat:
Det är noga att det blir helt rätt ja. Tittar man på https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html så ser man t.ex. att 'Kristna Värdepartiet' (KrVP) tappade röster för att folk istället skrev: Kv, KV, Kristna värdegrundspartiet, Kristna värdepartiet.

För att undvika fel, så är det mycket bättre att man beställer hem en gratis valsedel. Men står man ändå där på valdagen utan en, och är tvungen att skriva det för hand, så kolla upp innan vad AfS själva rekommenderar att man skriver bokstav för bokstav för att det ska bli rätt.
Spelar versaler och gemener någon roll?
Citera
2018-07-26, 23:45
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Spelar versaler och gemener någon roll?
Eftersom att 'Kristna värdepartiet' är särredovisat från 'Kristna Värdepartiet' så ser det ut att spela roll, men det känns ju lite väl analt. Jag vet faktiskt inte. Jag hade inte våga chansa i alla fall.
Citera
2018-07-26, 23:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak
Är kuverten som valsedlarna kommer i vanliga enfärgade, anonyma kuvert utan mer än adressatens namn och adress eller är det en enorm AfS-logga över hela kuvertet? Någon som sett och vet?

Finns ju för- och nackdelar med båda varianterna, men vore intressant att veta oavsett.
Ingen aning faktiskt. Det är inte något jag tänkt på eller bekymrat mig för. Men det kanske är värt att kontakta AfS angående det önskemålet innan de börjar skicka ut valsedlarna till de som beställt.
Citera
2018-07-26, 23:55
Medlem
Citat:
Eftersom att 'Kristna värdepartiet' är särredovisat från 'Kristna Värdepartiet' så ser det ut att spela roll, men det känns ju lite väl analt. Jag vet faktiskt inte. Jag hade inte våga chansa i alla fall.
Ja, det är ju extremt men det är så jag har för mig att reglerna är. För övrigt är det ju skitsvårt ibland att se skillnad på v och V. Helt en tolkningsfråga ju.
Citera
2018-07-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak

Det är en enorm logga! Dessutom dyker det upp en liten orkester som spelar AfS-musik så att alla i grannskapet helt säkert vet om att just du beställt hem valsedlar. Kasselstrand själv ringer även personligen upp släkt och vänner och berättar hur det ligger till.

Nej, seriöst, du kan till 100% räkna med att kuvertet är lika anonymt som det de använde för att skicka ut medlemskorten. Är du fortfarande orolig kan du vänta tills jag fått hem mina valsedlar så kan jag skriva här sen om hur kuvertet ser ut.
Citera
2018-07-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, det där är ett missförstånd. Avstavningar och felstavningar redovisas separat, på Valmyndighetens hemsida, för utförlighetens skull bara om partiet sammantaget inte klarar 4%-spärren i riksdagsvalet. Tolkningar för vilka röster som hör till vilket parti är generösa för registrerade partibeteckningar. Det är därför man inte får registrera ens ganska avlägset liknande partibeteckningar. T.ex. räknades "Liberalerna" i förra valet som "Folkpartiet Liberalerna", medan "Liberala Partiet" inte fick registreras för att det var för snarlikt (om någon t.ex. skulle skriva "Liberala Folkpartiet"). Det gör det faktiskt ännu säkrare att skriva en partibeteckning för hand på en blank valsedel. Man kan själv kontrollera och räkna alla valsedlar (t.ex. från sin vallokal) hos Länsstyrelsen efter valet.

Ja det stämmer: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5969940

Läste så sent som för en vecka sedan att "svenkarnas parti" ledde till tappade röster vilket troligen är en myt alltså.

Uppenbara felstavningar går bra. Däremot inte "feministiskt parti".
AFS i olika former går också rimligen ("afs" osv )
Citera
2018-07-27, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Direkt efter Kasselstrand o co blev uteslutna ur SD hösten 2015 borde man agerat!
Men sanningen är att man låg i ide till bara 4-5 månader sedan.

Extremt kapitalstarka personer som Ian Wachtmeister och Bert Karlsson kunde givetvis fixa detta, genom att kasta in ca 100 miljoner kronor av egna pengar i dagens penningvärde.

Kasselstrand behöver givetvis inte satsa sina egna besparingar, men om man varit ute i tid för ca 2 år sedan!
Då hade man garanterat kunna hitta massor med sponsorer, både inom som utom Sverige, och detta är jävligt synd!

Kom bara inte och knyst om, -"hur mycket har du satsat själv"?
För då svarar jag bara, -"fram med en lista hur mycket pengar AfS:s riksdagskandidater satsat var och en!"

Detta är en riktig analys. Visserligen är det oklart hur mycket mer pengar man hade lyckats insamla, men man hade absolut haft mer tid för den organisatoriska biten, och för att hinna göra sig kända bland svenska folket, om man startat AfS redan 2015. Även om man nu klarar partistödsgränsen 2,5% i valet, kommer det att bli 4 ganska trista år fram till nästa val. Och att AfS skulle lyckas komma in i riksdagen redan nu i september, är nästan en omöjlighet. Hög energi ~ hög hybris.
Citera
2018-07-27, 00:16
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Detta är en riktig analys. Visserligen är det oklart hur mycket mer pengar man hade lyckats insamla, men man hade absolut haft mer tid för den organisatoriska biten, och för att hinna göra sig kända bland svenska folket, om man startat AfS redan 2015. Även om man nu klarar partistödsgränsen 2,5% i valet, kommer det att bli 4 ganska trista år fram till nästa val. Och att AfS skulle lyckas komma in i riksdagen redan nu i september, är nästan en omöjlighet. Hög energi ~ hög hybris.

Vad är det som säger att nästa val är fyra år bort? Ganska komplext parlamentariskt läge just nu, så det kan mycket väl bli ett extra val tidigare än så. Likaså är det val till EU-parlamentet nästa år.
Citera
2018-07-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

Nej det absolut inte "nästan en omöjlighet". Bara i din hjärna.

Vidare var det ett medvetet drag av dem att vänta till ett halvår innan valet o starta partiet då. Detta för o få en snöbollseffekt vilket man inte hade fått ifall man startat partiet redan 2015.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in