Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 13:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ett AfS i eller på väg in i riksdagen kommer skapa en helt avgörande konkurrens för SD, som annars har fritt spelrum att fungera som en rent invandringsliberaliserande opinionskraft.

Oavsett om man föredrar SD eller AfS så borde alla vara glada om AfS kommer in i riksdagen. Det sänder väldigt starka signaler till PK-etablissemanget; om det plötsligt finns två invandringskritiska partier i riksdagen. I synnerhet om ett eller två PK-partier åker ur riksdagen i samma veva.

Det visar att det är ett stort skifte på gång i det politiska landskapet - och PK-etablissemanget kan inte stoppa det. De har försökt allt genom åren, men inget har fungerat. De har redan börjat förlora problemformuleringsprivilegiet och snart kan de även förlora makten. Helt eller delvis.

Två partier har även den fördelen att respektive parti kan fånga upp olika typer av väljare och politiker. Ett problem när ett parti blir väldigt stort är ju att det börjar bli en väldigt stor spridning av åsikter bland partiets politiker och väljare. Så oavsett vad partiet gör, kommer många att vara missnöjda. Men man reducerar problemet om det istället finns två partier, som skiljer sig åt.

Jag förutsätter att SD och AfS lägger ned stridsyxan om AfS kommer in i riksdagen och gör det bästa möjliga av situationen och respekterar att man inte tycker exakt samma i varje fråga.
Citera
2018-07-20, 13:43
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Tycker inte det är "löjlig nivå" att fråga ett parti, som mycket aktivt förespråkar massutvisningar, om det kan komma att drabba en familjemedlem eller annan närstående person. Det är tvärtom en mycket befogad fråga. Ska man vara trovärdig måste man visa var man står och förmedla sin politik med precision, inte hålla på att hölja ens ambitioner i dimma.

Vad som är självklart för dig kanske inte är självklart för någon annan.
Kan man försörja sin utländske make i Sverige (eller denne försörjer sig själv så klart) så kan han så klart få stanna på visum. Så har det alltid varit, utan några problem.
Citera
2018-07-20, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du tycker att de gott kunde tryckt på rivieran i en solstol istället och skitit i landet?

Poäng till dig.
Citera
2018-07-20, 13:59
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Tycker inte det är "löjlig nivå" att fråga ett parti, som mycket aktivt förespråkar massutvisningar, om det kan komma att drabba en familjemedlem eller annan närstående person. Det är tvärtom en mycket befogad fråga. Ska man vara trovärdig måste man visa var man står och förmedla sin politik med precision, inte hålla på att hölja ens ambitioner i dimma.

Vad som är självklart för dig kanske inte är självklart för någon annan.

Nu lär det ju inte vara långt kvar till debatten mellan Kasselstrand och Arga Blatten, och efter den kan vi räkna med att allting har klarnat, bortom allt tvivel och diskussion. Just eftersom Arga Blatten kommer att ha fokus på att borra in sig på den här typen av frågor.

Förutsägelse: Den rasbiologiska väckelsekyrkan, som håller möte här i tråden, kommer att få ge upp. [Jag kallar det de håller på med för religion, för de diskuterar inte praktisk politik utan deras fokus är att jaga kättare, dvs någon som inte till 100% ställer upp på deras trosbekännelse med rätt känslouttryck. En liten sekt som inbördes ägnar sig åt inbördes "virtue signalling". Ett socialt mönster man känner igen från andra håll.]
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-07-20 kl. 14:36.
Citera
2018-07-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Om du tycker Invandringsstopp och Återvandring är vansinniga idéer så kan jag varmt rekommendera att du röstar på SD istället. AfS är nog lite för "extremt" för dig.

Jag tycker inte det är vansinniga idéer, tvärtom. Men det handlar inte om mig, utan om den genomsnittlige väljaren. Hur en idé framställs kan vara avgörande för om den uppfattas som vansinnig eller vettig hos en relativt politiskt ointresserad person.

Här är ett exempel:

1. "Det svenska folket våldtas av de muslimska våldtäktsockupanterna! Stoppa invasionen!"
2. "Invandrare från vissa regioner, framför allt den muslimska världen, har en dokumenterat mycket stark överrepresentation bland våldtäktsmän. Man måste förstå att en invandring från dessa länder leder till att våldtäkterna och otryggheten ökar, och därför motsätter vi oss sådan invandring."

Nu menar jag inte att AFS har sagt något av detta, men det tydliggör min poäng.
Citera
2018-07-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag menar att det är befogat att prata i termer som: "på väg mot u-landsstatus", eftersom det är fakta. Du verkar inte ha insett hur illa ställt det är med landet.

Det är en svår balans. MED som kört den präktiga linjen hamnade på 0,4% (juni) och är helt irrelevanta politiskt. AfS tilltalar tillräckligt många med sin militanta stil. Det enda jag kan se som ligger dem i fatet är deras pojkstrecks-attityd som emellanåt lyser igenom. Nu senast via fotona från släckningsarbetet. Detta måste som sagt bort.

Jo fast MED är ju knappt invandringskritiska. De har ju knäppskallen Bard i leden som tror man kan importera 30 miljoner invandrare bara "integrationen" fungerar.
Citera
2018-07-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu i början är väl det största problemet att många inte riktigt vet vilka AfS är eller ens vet att de existerar. Att köra en provokativ linje kan vara ett sätt att synas i det enorma bruset. De måste även skilja sig åt från SD. Annars tycker ju många att de lika gärna kan rösta på SD.

Eftersom partiet är väldigt nytt tycker jag att de kör med helt rätt taktik. De är provokativa och de tar upp frågor som många svenskar tycker är viktiga. Och som dessutom upprör många svenskar.

Du har säkert rätt, men den provokativa linjen har samtidigt en pris. För mig trovärdigheten och seriositeten. Jag som är en ärlig person har svårt att stå för eller försvara den provokativa stilen de kör med, och därför tvekar jag inför att engagera mig.
Citera
2018-07-20, 14:21
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Med tanke på senaste OU är det på allvar dags att trycka på att SDare bör stödrösta på AfS för att inte 2-3% nstionella röster ska gå till spillo. Omvänd argumentation nu, det är SDare som är de korkade om de inte hjälper in AfS.

Japp precis! Det är nu hävstångseffekterna kommer igång, som jag har talat om tidigare.

1. Med c:a 3% och en derivata som pekar rätt upp i luften, så försvinner känslan av att det är en bortkastad röst på ett litet fjuttparti, som inte kommer in i riksdagen.

2. Som du påpassligt påpekar, så späs den här effekten på ytterligare av "rationella" SD:are som tänker att en röst på AfS bör ses som en försäkring mot att 3.x% nationella röster blir bortkastade.

Hela dynamiken, hela bakgrundsmusiken har nu ändrats. Det vore kul om någon kunde ge rapporter inifrån SD, om hur snacket går. Eller för all del, ifrån Facebook. Det borde bli en stämningsförändring även där.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-07-20 kl. 15:04.
Citera
2018-07-20, 14:57
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu i början är väl det största problemet att många inte riktigt vet vilka AfS är eller ens vet att de existerar. Att köra en provokativ linje kan vara ett sätt att synas i det enorma bruset. De måste även skilja sig åt från SD. Annars tycker ju många att de lika gärna kan rösta på SD.

Eftersom partiet är väldigt nytt tycker jag att de kör med helt rätt taktik. De är provokativa och de tar upp frågor som många svenskar tycker är viktiga. Och som dessutom upprör många svenskar.

Kasselstrand sa ju redan från början att de lärt sig av Trump, och det har de verkligen. Provokationerna gör att man syns och får uppmärksamhet, och kan komma över 4%. Det är inte Kasselstrand som satt upp de spelreglerna. Det är ju samma om du ska bli folkkär TV-kändis i Sverige idag, så ska du börja din karriär med att skrika "Fitta" (Petra Mede) eller "Kuk!" (Filip och Fredrik), eller ja, som Carolina Gynning.

AfS har kalibrerat den trumpska metodiken för svensk jordmån. Såväl provokationerna, som det negativa kampanjandet mot SD, har hållit sig på en lagom nivå, med en bra fingertoppskänsla.

T.ex. "Trevlig hemresa! Kom aldrig tillbaka..." var en riktig fullträff. Eftersom det faktiskt var en pedagogisk provokation. För att den som känner sig provocerad av detta behöver rannsaka sig själv. Denna eviga impuls att alltid välkomna folk till Sverige, i alla lägen, behöver tränas bort. De är inte välkomna här - det är det som är grejen. "Kom aldrig tillbaka" är spot on!
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-07-20 kl. 15:02.
Citera
2018-07-20, 15:06
Medlem
Citat:
Du har säkert rätt, men den provokativa linjen har samtidigt en pris. För mig trovärdigheten och seriositeten. Jag som är en ärlig person har svårt att stå för eller försvara den provokativa stilen de kör med, och därför tvekar jag inför att engagera mig.

Ärligt talat, hur många seriösa politiker anser du att det finns i riksdagen idag? Och om du menar att det gör det i någorlunda större skala, så pratar vi i så fall om mycket olika former av "oseriositet". Hellre oseriositeten som kan återfinnas i AfS än den som präglar sjuklövern (även SD besitter denna numera).

Och sedan måste du inte öppet proklamera att du röstade på AfS, det är också ett alternativ. Valen är anonyma så du behöver inte stå för någonting om du inte vill det. För väldigt många, är det AfS eller inget, och då är det plötsligt väldigt lätt att kunna motivera varför man lade sin röst på AfS.
Citera
2018-07-20, 15:21
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Problemet jag potentiellt ser med AFS är att det kan ha en kontraproduktiv effekt. Lite som när galna feminister kommer med sina vansinniga idéer, vars absurditet får vanligt folk gå i motsatt riktning. Dessutom är det inte bra att hålla på och överdriva i sin retorik, det får en pojken-och-vargen-effekt. GK tar ofta i så han nästan spricker. Typ som när han dundrar saker som "Sverige är påväg att bli ett U-land!". Folk kommer titta runt om sig, se ett samhälle som inte ens är i närheten av ett U-land, och sedan avfärda AFS som knäppskallar man inte vill ha att göra med.
Här är det inte AfS som är liknelsen med Fi utan snarare NMR. AfS politik känns snarare mer som ett minimum för att ens vara i närheten av att komma tillrätta med problemen i landet.
Citera
2018-07-20, 15:28
Medlem
lillapaddingtons avatar
Ni som överväger SD framför AFS, varför? Jag håller inte med om att AFS känns omogna eller hatiska, deras politik är lik många andra länder i Europa. Det är bara vi i Sverige som är så förbannat PK och rädda för ”nya” saker. Vi har blivit riktiga veklingar.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in