• 1
  • 2
2017-02-10, 23:02
Medlem
Hej, undrar ifall jag kan leasa en bil på mitt företag som kostar ca, 150 000kr inkmoms, som nystartad företagare? Undrar alltså ifall en kreditupplysning fungerar ifall jag ännu inte deklarerat första året? Startade företaget nämligen i somras. Undrar också hur mycket ett företag måste gå i vinst för att leasa en bil?

OBS : Liten egenföretagare
Citera
2017-02-10, 23:37
Medlem
Gissningsvis funkar det om du står som personlig borgen (Förutsatt att du ser bra ut på papperet givetvis) Annars blir det nog svårt..
Citera
2017-02-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikssonlawl
Hej, undrar ifall jag kan leasa en bil på mitt företag som kostar ca, 150 000kr inkmoms, som nystartad företagare? Undrar alltså ifall en kreditupplysning fungerar ifall jag ännu inte deklarerat första året? Startade företaget nämligen i somras. Undrar också hur mycket ett företag måste gå i vinst för att leasa en bil?

OBS : Liten egenföretagare

Vad är det för företagsform?
Du behöver knappast gå med vinst, men beror på hur du menar med "vinst" förstås.
Hittat någon ny bil för 150'? Eller begagnad som varit på leasin tidigare?
Citera
2017-02-11, 00:00
Medlem
Men leasing borde ju vara med bilen som säkerhet.. Borde inte vara alldeles för svårt. Snickeriarbeten är vad jag håller på med.. Lär omsätta cirka 200-300 000 dom närmsta åren. Vinsten har jag räknat kommer bli cirka 45 000kr..
Citera
2017-02-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det för företagsform?
Du behöver knappast gå med vinst, men beror på hur du menar med "vinst" förstås.
Hittat någon ny bil för 150'? Eller begagnad som varit på leasin tidigare?
Det är en begagnad bil som är momsad, antar att den varit leasad av företag innan. Kommer inte leasa en ny bil.
Citera
2017-02-11, 00:08
Medlem
Citat:
Det är en begagnad bil som är momsad, antar att den varit leasad av företag innan. Kommer inte leasa en ny bil.

Vad menar du med "momsad"? Alla bilar betalas moms för.

Företaget, är det ett AB?
Citera
2017-02-11, 00:14
Medlem
Citat:

Jo alltså har tänkt leasa en bil som är begagnad, men fortfarande leasebar.
Nej enskild firma.
Citera
2017-02-11, 00:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Men leasing borde ju vara med bilen som säkerhet.. Borde inte vara alldeles för svårt. Snickeriarbeten är vad jag håller på med.. Lär omsätta cirka 200-300 000 dom närmsta åren. Vinsten har jag räknat kommer bli cirka 45 000kr..
Med den intäktsprognosen ska du nog inte leasa någon bil till företaget. 2-300k kommer du inte att gå runt på än mindre göra någon vinst. Men för att svara på din fråga så kan du nog leasa om du själv har en bra uc.

Citat:

Troligen att den inte är momssmittad.
Citera
2017-02-11, 00:19
Medlem
Citat:
Jo alltså har tänkt leasa en bil som är begagnad, men fortfarande leasebar.
Nej enskild firma.

Enskild firma, då är det ju din privata ekonomi so ligger till grund för vad som accepteras när det gäller krediter eller leasingkostnader.

Det är alltså någon form av bisyssla det handlar om?

En bil som inte är momssmittad går som sagt bra att leasa och lyfta av halva momsen på, ska den användas även privat?
Citera
2017-02-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Med den intäktsprognosen ska du nog inte leasa någon bil till företaget. 2-300k kommer du inte att gå runt på än mindre göra någon vinst. Men för att svara på din fråga så kan du nog leasa om du själv har en bra uc.

Troligen att den inte är momssmittad.
Gissade på det också, men "momsad" är ett luddigt uttryck. "Momssmittad" inte så mycket bättre, men vad det innebär är dock vedertaget.
Citera
2017-02-11, 10:45
Medlem
Citat:
Enskild firma, då är det ju din privata ekonomi so ligger till grund för vad som accepteras när det gäller krediter eller leasingkostnader.

Det är alltså någon form av bisyssla det handlar om?

En bil som inte är momssmittad går som sagt bra att leasa och lyfta av halva momsen på, ska den användas även privat?
Helt rätt, bisyssla är det. den ska användas privat också, fast bor ännu hemma med 2 andra privatbilar så förmånsbeskattning är inget som jag kommer behöva betala. Tack för svaren ska försöka hitta en bra bil till företaget nu.
Citera
2017-02-11, 11:12
Medlem
Citat:
Helt rätt, bisyssla är det. den ska användas privat också, fast bor ännu hemma med 2 andra privatbilar så förmånsbeskattning är inget som jag kommer behöva betala. Tack för svaren ska försöka hitta en bra bil till företaget nu.

Då gäller att du privat med den bilen får köra upp till 100 mil per år fördelat på maximalt 10 tillfällen. Som vanligt när det gäller skatter så är det den skattskyldiges sak att bevisa att det håller sig till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in