• 1
  • 2
2017-02-10, 21:22
Medlem
Jag har alltid tyckt om spanare och underrättelsearbete som polisen eller säpo bedriver.

Jag kommer inom kort börja planera att spana på vissa personer med kriminellt bakgrund. Hur ska jag hitta dessa kriminella undrar ni? Jo, det finns flera trådar här på FB som tar upp flera skjutningar i Järva området i Stockholm.

Så här kommer det gå till.

1. Jag väljer ut en misstänkt person som är dömd redan, söker upp hans adress, (förmodligen bor han ej där, många kriminella bor ej på sina adresser)
2. Jag ställer mig på avstånd men inom synhåll (använder en hyrbil med tonande rutor bak)
3. Tiden går, kanske en dygn, men sen så får jag syn på den misstänkte (jag börjar ta bilder med kameran).
4. Jag börjar följa efter den misstänkte (i verkligheten så jobbar spanare i grupp, kanske på 3-5 pers, så det blir lite svårt för mig då jag måste kanske byta färdmedel ofta, jag kan ju inte köra in bilen i tunnelbanan om den misstänkte tar tunnelbanan) men jag gör så gott jag kan.
5. Självklart vet jag hur man ska följa efter en person utan bli upptäckt, det gäller att hålla minst 3 bil längder om det är tät trafik om det är glest trafik håll längre avstånd.

Jag kommer göra det här i minst en vecka. Men innan dess så ska jag spana på en kille som tjänar bra enligt honom men som förra året skattade 86.600 kronor bara. Han kör en lyxbil och en halvlyxbil både bilarna står på hans farsa. Jag har gått igenom alla offentliga källor, han har ingen arbetsgivare i Sverige, kollat upp med försäkringskassan. Då jag tycker att det är mycket konstigt så kommer jag spana på honom i några dagar för att ta reda på hans arbetsplats/arbetsgivare.

Självklart bryter jag inte mot lagen. Inte olagligt att spana på folk.

Vad tycker ni?
Citera
2017-02-10, 21:29
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag har alltid tyckt om spanare och underrättelsearbete som polisen eller säpo bedriver.

Jag kommer inom kort börja planera att spana på vissa personer med kriminellt bakgrund. Hur ska jag hitta dessa kriminella undrar ni? Jo, det finns flera trådar här på FB som tar upp flera skjutningar i Järva området i Stockholm.

Så här kommer det gå till.

1. Jag väljer ut en misstänkt person som är dömd redan, söker upp hans adress, (förmodligen bor han ej där, många kriminella bor ej på sina adresser)
2. Jag ställer mig på avstånd men inom synhåll (använder en hyrbil med tonande rutor bak)
3. Tiden går, kanske en dygn, men sen så får jag syn på den misstänkte (jag börjar ta bilder med kameran).
4. Jag börjar följa efter den misstänkte (i verkligheten så jobbar spanare i grupp, kanske på 3-5 pers, så det blir lite svårt för mig då jag måste kanske byta färdmedel ofta, jag kan ju inte köra in bilen i tunnelbanan om den misstänkte tar tunnelbanan) men jag gör så gott jag kan.
5. Självklart vet jag hur man ska följa efter en person utan bli upptäckt, det gäller att hålla minst 3 bil längder om det är tät trafik om det är glest trafik håll längre avstånd.

Jag kommer göra det här i minst en vecka. Men innan dess så ska jag spana på en kille som tjänar bra enligt honom men som förra året skattade 86.600 kronor bara. Han kör en lyxbil och en halvlyxbil både bilarna står på hans farsa. Jag har gått igenom alla offentliga källor, han har ingen arbetsgivare i Sverige, kollat upp med försäkringskassan. Då jag tycker att det är mycket konstigt så kommer jag spana på honom i några dagar för att ta reda på hans arbetsplats/arbetsgivare.

Självklart bryter jag inte mot lagen. Inte olagligt att spana på folk.

Vad tycker ni?
Det är visst olagligt, googla olaga förföljelse eller stalking så får du svaret där.
Sedan kan man ju fundera på varför? Är du arbetslös eller bara allmänt fattig? Avundsjuk på de som kör lyxbil eller?
Citera
2017-02-10, 21:30
Medlem
Skaffa en hobby och låt folk vara ifred.
Det räcker väl med att grisarna spanar?
Citera
2017-02-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det är visst olagligt, googla olaga förföljelse eller stalking så får du svaret där.
Sedan kan man ju fundera på varför? Är du arbetslös eller bara allmänt fattig? Avundsjuk på de som kör lyxbil eller?

Du har fel. Så här säger lagen.

4 b § Den som förföljer en person genom brottsliga gärningar som utgör
1. misshandel enligt 3 kap. 5 § eller försök till sådant brott som inte är ringa,
2. olaga tvång enligt 4 kap. 4 § första stycket,
3. olaga hot enligt 4 kap. 5 § första stycket,
4. hemfridsbrott eller olaga intrång enligt 4 kap. 6 §,
5. kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a §,
6. olovlig identitetsanvändning enligt 4 kap. 6 b §,
7. ofredande enligt 4 kap. 7 §,
8. sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 §,
9. skadegörelse enligt 12 kap. 1 § eller försök till sådant brott,
10. åverkan enligt 12 kap. 2 § första stycket, eller
11. överträdelse av kontaktförbud enligt 24 § lagen (1988:688) om kontaktförbud

döms, om var och en av gärningarna har utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet, för olaga förföljelse till fängelse i högst fyra år. Lag (2016:485).

Så om jag enbart förföljer en person så är det ej olagligt!

Och nej är ej avundsjuk, måste bara veta mer om den grabben, kanske begår han skattebrott? Jag har ett jobb, men har bra tid med fritid.
Citera
2017-02-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrunk
Skaffa en hobby och låt folk vara ifred.
Det räcker väl med att grisarna spanar?

Kriminella ska ej få vara ifred!!!
Citera
2017-02-10, 23:51
Medlem
Waste of time XD haha
Citera
2017-02-11, 00:23
Medlem
Du ska alltså spana på en kriminell som redan är dömd och därmed har fått sitt straff av samhället ?
Du vill inte bara spana på den kriminella som fått sitt straff, utan du vill även "störa"

Du har helt missat att de som normalt "spanar" har ganska omedelbar hjälp i närheten om situationen skulle urarta.Dels har de flesta (om inte alla) vapen och ganska gedigen vapen utbildning, Dels kan de kalla på förstärkning ganska omedelbart om den kriminelle skulle "flippa ur"

Du har inget av detta.
Så visst gör som du vill, men en dag, då kommer du hitta en före detta kriminell som inte längre har något att förlora eller som för den delen inte bryr sig om sig själv ,eller någon annan i sin närhet.

För att tala klarspråk
Det är en riktigt jävla dålig idé du har fått.

Det finns förmodligen tv-spel som passar in i dina fantasier, där hela spelet går ut på att vara "stealth" Jag rekommenderar dig att börja i den änden.
Citera
2017-02-11, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Du ska alltså spana på en kriminell som redan är dömd och därmed har fått sitt straff av samhället ?
Du vill inte bara spana på den kriminella som fått sitt straff, utan du vill även "störa"

Du har helt missat att de som normalt "spanar" har ganska omedelbar hjälp i närheten om situationen skulle urarta.Dels har de flesta (om inte alla) vapen och ganska gedigen vapen utbildning, Dels kan de kalla på förstärkning ganska omedelbart om den kriminelle skulle "flippa ur"

Du har inget av detta.
Så visst gör som du vill, men en dag, då kommer du hitta en före detta kriminell som inte längre har något att förlora eller som för den delen inte bryr sig om sig själv ,eller någon annan i sin närhet.

För att tala klarspråk
Det är en riktigt jävla dålig idé du har fått.

Det finns förmodligen tv-spel som passar in i dina fantasier, där hela spelet går ut på att vara "stealth" Jag rekommenderar dig att börja i den änden.

Du ska inte bli upptäckt, det är en utmaning. Jag vet mycket om underrättelse och inhämtning!

Och du tror att dessa förortsungdomar som är dömda slutar begår brott sen? De begår brott hela tiden och har flera domar på sig, de är inblandade i skjutningar i Stockholm.
Nej jag ska inte störa, utan hela saken med spaning är att inte bli upptäckt, ser jag brott kommer jag rapportera in det till polisen.
Senast redigerad av KommissarieAbbe 2017-02-11 kl. 02:23.
Citera
2017-02-11, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Du ska inte bli upptäckt, det är en utmaning. Jag vet mycket om underrättelse och inhämtning!

Och du tror att dessa förortsungdomar som är dömda slutar begår brott sen? De begår brott hela tiden och har flera domar på sig, de är inblandade i skjutningar i Stockholm.
Nej jag ska inte störa, utan hela saken med spaning är att inte bli upptäckt, ser jag brott kommer jag rapportera in det till polisen.

Ja som sagt.
Du gör ju som du vill.
Den dagen du åker på "pisk" (läs får en kula i magen) av förortsungdomarna som är inblandade i skjutningarna, dels för att de är många fler än dig, och förmodligen har rätt bra koll på vilka som bevittnar vad dom sysslar med,

eller eventuellt att farbror blå tar dig, för "försvårande av utredning" eller vad de kan hitta för kryphål, för att du kommer emellan den de spanar på och de som spanar.

Då lär du hålla med om att det var en riktigt dålig idé du hittade på den där gången på Flashback.

Jag har ingen aning om vilka det är du ska "spana" på, med det sagt så har jag ingen aning om de slutar begå brott eller inte.
Är det inte bättre att du faktiskt tar och utbildar dig till polis om du nu är så sugen på att "spana" ?
Alltså , om du ska göra nåt, gör det fullt ut ? Nej ?
Om du nu har en genuin önskan att sätta åt de som gör fel, börja då för fan med att göra rätt ?
Citera
2017-02-11, 05:51
Medlem
Tripportreats avatar
Meningen "jag vet mycket om underrättelse och inhämtning" får mig att misstänka att TS är autistisk och helt enkelt har läst på om spaningsarbete och nu tror sig vara ett spaningsproffs, det här kommer troligtvis gå åt skogen rätt snabbt.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2017-02-11 kl. 05:53.
Citera
2017-02-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Ja som sagt.
Du gör ju som du vill.
Den dagen du åker på "pisk" (läs får en kula i magen) av förortsungdomarna som är inblandade i skjutningarna, dels för att de är många fler än dig, och förmodligen har rätt bra koll på vilka som bevittnar vad dom sysslar med,

eller eventuellt att farbror blå tar dig, för "försvårande av utredning" eller vad de kan hitta för kryphål, för att du kommer emellan den de spanar på och de som spanar.

Då lär du hålla med om att det var en riktigt dålig idé du hittade på den där gången på Flashback.

Jag har ingen aning om vilka det är du ska "spana" på, med det sagt så har jag ingen aning om de slutar begå brott eller inte.
Är det inte bättre att du faktiskt tar och utbildar dig till polis om du nu är så sugen på att "spana" ?
Alltså , om du ska göra nåt, gör det fullt ut ? Nej ?
Om du nu har en genuin önskan att sätta åt de som gör fel, börja då för fan med att göra rätt ?

Du får tycka vad du vill. På måndag kör jag igång!
Citera
2017-02-11, 10:32
Medlem
Jag tycker det låter skitkul, Kör på.

Håll gärna tråden uppdaterad med vad du upptäcker och vad som händer.

Jag tror att din största utmaning kommer att vara långtråkiga arbetet.

För andra är inte speciellt lätt att följa efter någon då precis som du säger kan personen byta exempelvis färdmedel eller gå in en större klunga medmänniskor och då det lätt att tappa bort.
Men visst om du säger att du har tränat och känner dig kompetent på dig området så kanske du löser detta.

Men två utmaningar i och med vilka det är du ska spana på kommer att vara
De flesta eller iallafall många ut av deras handlingar kan tänkas utövas kvällstid vilket också försvårar ditt arbete.
Det andra och absolut största problemet är att det är väldigt få till inga av deras kriminella handlingar kommer ske på öppen gata utan via mötesplatser i lägenheten, lokaler och så vidare och så vidare. Så att du kommer att få se något direkt kriminellt finner jag högst osannolikt.

Men det kan absolut vara en intressant och triggande sysselsättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in