2017-02-10, 15:01
Bannlyst
Hejsan

Har slösat upp nästan alla pengarna på fonden. Har inget sparande. Är det viktigt att ha ett sparkonto när man är 26 år och får ut ca 10,336 efter skatt? Tänker ofta inte på pengar mest bara att jag vill ha grejer så fort som möjligt.
Citera
2017-02-10, 15:28
Medlem
Ja om du har några tankat och drömmar om att kunna ha en familjs i framtiden, köpa någon fin, bil, bostad eller resa i framtiden så är det viktigt att ha ett sparande
Citera
2017-02-10, 15:46
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DioForever
Hejsan

Har slösat upp nästan alla pengarna på fonden. Har inget sparande. Är det viktigt att ha ett sparkonto när man är 26 år och får ut ca 10,336 efter skatt? Tänker ofta inte på pengar mest bara att jag vill ha grejer så fort som möjligt.

Gör en överblick på din ekonomiska situation, om du får ut c:a 10 000 efter skatt.
Vilka fasta utgifter har du?
Hyra/transport/mat/lån/mobil etc

Bor du ensam?

Finns där möjlighet att jobba extra? - Fler jobb t.ex

Vad har du för sparmål?
Bil/boende/pension

Hur långt fram i tiden skall du spara?

------

Att sätta in pengar på ett sparkonto som en buffert är bland det bästa du kan göra. Utgå från att du sätter av 10% av din månadsinkomst till buffert, och att du bygger upp den till c:a 2 månadslöner (om du är ensamstående utan barn).
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-02-10 kl. 15:47. Anledning: rättelse
Citera
2017-02-10, 17:27
Medlem
Citat:
Hejsan

JA, det är viktigt. Framförallt inför framtiden när du vill skaffa/byta bil, boende, skaffa barn (dyra jävlar de dära barnen!) med mera.

Det låter inte bra om du slösar upp hela din inkomst varje månad? Gör som sagt en budget och kolla vad du kan skita i att lägga pengar på. Bestäm tex att du bara får köpa kläder varannan månad för X antal kronor och så vidare. Sätt ett tak på hur mycket du får göra av med på krogen i månaden. Sen bestämmer du själv om hela den budgeten får göras av på en krogrunda, eller delas på flera.
Citera
2017-02-10, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
JA, det är viktigt. Framförallt inför framtiden när du vill skaffa/byta bil, boende, skaffa barn (dyra jävlar de dära barnen!) med mera.

Det låter inte bra om du slösar upp hela din inkomst varje månad? Gör som sagt en budget och kolla vad du kan skita i att lägga pengar på. Bestäm tex att du bara får köpa kläder varannan månad för X antal kronor och så vidare. Sätt ett tak på hur mycket du får göra av med på krogen i månaden. Sen bestämmer du själv om hela den budgeten får göras av på en krogrunda, eller delas på flera.

Har inga planer på att skaffa barn. Tänker inte på framtiden vill helst leva i det förflutna. Köper alkohol på 200 :- en gång i veckan. Köper inte mycket alkohol på krogen kanske någon shot. Men ska börja att spara sätta in åtminstone 200 :- till att börja med och sedan försöka låsa det kontot så inte jag går och tar av det. Kan man låsa konton? Just nu har jag 600 :- och får lön nästa vecka.
Citera
2017-02-10, 18:53
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Har inga planer på att skaffa barn. Tänker inte på framtiden vill helst leva i det förflutna. Köper alkohol på 200 :- en gång i veckan. Köper inte mycket alkohol på krogen kanske någon shot. Men ska börja att spara sätta in åtminstone 200 :- till att börja med och sedan försöka låsa det kontot så inte jag går och tar av det. Kan man låsa konton? Just nu har jag 600 :- och får lön nästa vecka.

Jättebra början med 200kr/månad, sålänge du känner att du kan undvara pengarna - den där shoten kan du gott skippa, gå efter slattarna

Låsa konton brukar inte gå, men att t.ex placera i fonder kan göra det såpass omständigt att du väljer att låta bli pengarna
Citera
2017-02-10, 19:56
Medlem
Citat:

Lista dina övriga kostnader förutom 800kr/mån på alkohol. 10.500 kvar borde räcka bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in