Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 06:39
  #1
Medlem
Jagviosss avatar
Är Moderaterna numera starkt drabbat av den omvända Bradley-effekten? Den effekten som gjort att de traditionella opinionsinstituten har så svårt att mäta SD:s storlek?

https://en.wikipedia.org/wiki/Bradley_effect
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bradleyeffekten
http://www.dailykos.com/story/2016/8...Bradley-Effect

Detta borde ju vara helt naturligt. När M närmar sig SD, drabbas M av "smittan", helt plötsligt har det blivit lite pinsamt att erkänna att man röstar på M.

Många minns hur SD och FI i valundersökningen prognostiserades bli lika stora i EU valet 2014, runt 6,9% eller nåt, varefter SD blev nästan dubbelt så stora som FI när rösterna var räknade. Valvakan med Pascalido var episk!
https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs

Frågan är hur stor del av minskningen för M i Demoskop på 5,8 procentenheter som är omvänd Bradley effekt? Frågan är också hur många i de övriga sjuklöverpartierna som inte vågade uppge M, även om de gillade M:s omsvängning gentemot SD, och numera överväger att rösta på "SD-light"*, dvs M?

Media gjorde ju sitt bästa för att "brännmärka" AKB och M, när omläggningen presenterades. "Hur kunde hon?" Det skulle väl vara mycket konstigt om inte detta ledde till en omvänd bradley effekt för M, precis som det alltid varit för SD? De som röstar på M lär väl vara ännu mer känsliga för liknande åsiktspåtryckningar än de relativt härdade SD-väljarna?

Så, låt oss diskutera hur stor del av M:s fall som är reverse Bradley effect! Som jag ser det gör detta valnatten 2018 ännu mera spännande och svårförutsägbar, eller kanske snarare förutsägbar? Två riktiga jokerpartier! Vågar man hoppas på ensam majoritet för M+SD, helt "oväntat"?

För min del hoppas jag att inte den omvända bradley effekten leder till att AKB oförtjänt tappar kontrollen över partiet!


*(I invandringsfrågan)
__________________
Senast redigerad av Jagvioss 2017-02-10 kl. 06:49.
Citera
2017-02-10, 07:56
  #2
Medlem
Jag köper dit resonemang.
Någonstans så påverkar detta folk och med en viss hatt på huvudet kan jag säga det är riggat då expressen och SvD beställt undersökningen.

Ja klart allt är inte frid och fröjd i Sverige och har inte varit på ett tag. Tyvärr känns det som att den normalisering aldrig kommer. Våra grannländer rumt om oss har helt klart akseptera folket till en högre grad. Med det sagt så är jag ändå inte så glad i kappvändare och föredrar nya konstilationer.

S + SD ger ett Danmark och ett M+ SD ger Norge. Men det ser ut som båda partiledare för respektive parti låst sig ändå.

Känns lite dystert då vi på valnatten ser en marginell skillnad då C floppar och Annie löv som blivit söndercurlad till ny Alliansledare, KD ligger på 4 och L ligger på fyra med. S tappar M med och SD ökat somvanligt. C har redan bestämt sig för S MP och alliansen har fallit.

Vi slutar med ett dödläge och har bara småpartier. Som inte vill samarbeta.

Så ja folk ändrar sig inte så enkelt och vad en obetydlig undersökning säger ger inte mycket.
Den som lever får se
Citera
2017-02-10, 08:17
  #3
Medlem
BernardLoutres avatar
Det har du säkert rätt i. Och var inte den mätningen gjord via telefon? Jag fick ett sånt samtal en gång: Hej Bernard Loutre, Jag ringer från ******* (minns inte vilket) som utför en anonym undersökning, vilket parti tänker du rösta på?
__________________
Senast redigerad av BernardLoutre 2017-02-10 kl. 08:44.
Citera
2017-02-10, 08:43
  #4
Medlem
De som gillar SD och deras politik röstar på dem. De som gillar M röstar på dem. Det är endast media som spinner det hela så att man kan närma sig olika saker. M har en egen politik, och det sjuka har varit att ett annat parti inte ens får rösta för det egna partiets politik. Vi har i praktiken inte längre haft den ordning som vi bör ha. Nu har M insett att partiet i praktiken inte finns längre om det ska fortsätta på det viset.
Citera
2017-02-10, 08:43
  #5
Medlem
74209821290s avatar
Så länge M inte kan tala ur skägget och säga att dom söker riktigt samarbete med SD så kommer inte heller folk att rösta M, just nu är det rena vindflöjelpartiet. Alla är trötta på Reinfeldts ande som fortfarande svävar runt i partihögkvarterets lokaler, öppna fönsterna och vädra ut, tänk nytt.
Citera
2017-02-10, 12:57
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Tyvärr TS. Men återigen har du skapat en ointressant tråd pga en pisstråkig trådstart. Sluta skriva som en politiker.
Men även om jag inte orkade läsa igenom din trådstart så är ämnet, Moderaternas vikande siffror intressant.
Som vanligt spekulerar snillen om att det är riggade siffror o en massa annan skit.
Vad ingen tänker på är att detta är självklara saker.
SD har ridit på en framgångsvåg genom att stå utan allierade. Nu börjar vi se vart SD går. Vi ser även vilka som vill samarbeta.
Oavsett vilket parti som öppnar dörren så får det effekter.
I alla partier finns det motståndare till SD. Så fort dörren öppnas så börjar sympatierna vandra. Detta medför att partier tappar väljare. Jag kan garantera att både SD o C har tappat väljare den senaste tiden de med. Men samtidigt får de nya väljare när förutsättningarna förändras.

Vad begåvningsreserven här inte begriper är att det är opinionssiffror o inget valresultat.
Det vi nu kommer se fram till valet är ostabila siffror där alla partier utom V o MP kommer åka jojjo i OU.
Vart vi landar, hösten 2018 har ingen en aning om då vi äntligen fått en omritad politisk karta.
Citera
2017-02-10, 14:46
  #7
Medlem
8711s avatar
Nej, jag tror inte M omfattas av någon sådan effekt. Den gäller bara SD: stöd som är betydligt högre än dessa svenska mätningar och telefonbaserade mätningar visar. Bara Sentio och Yougov kan mäta SD:s stöd korrekt. Det som nu händer med M är en tillfällig stor svacka i ett par månaders opinionsmätningar, som kommer vända uppåt sedan direkt med visst minskat stöd, dock inte så stort som det kan se ut nu direkt. Det kommer jämna ut sig hyggligt och ge minus ett par procentenheter eller så innan det påbörjas en ny kamp om väljarna. C har även väldigt uppblåsta siffror på 10-11%, jag säger att dom får MAX 7-8% i valet. Det är medias vilja att det ska se ut sådär. Instituten är uppenbart politiserade och korrupta i flera fall där man tar ställning till vad man tycker om enskilda partier och vad dom kan "tjäna" på att ha höga siffror eller ej, det är sådant som inte ska få påverka mätningar från seriösa opinionsinstitut.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-02-10 kl. 14:49.
Citera
2017-02-24, 13:07
  #8
Medlem
Jagviosss avatar
Enligt SVT/Novus från 23e feb så förlorar M 3,3 procent till 19,1.

Enligt Metro Yougov är förändringen för M 4,4 procent, till 17,0.

Jag måste säga att detta säger emot min reverse bradley tes, för i Yougov har ju SD 23,9%. Kanske är dessa nya M-egenligen-väljare helt nya för situationen, och ljuger i Yougovs webbpanel också.
Citera
2018-08-16, 03:57
  #9
Medlem
Jagviosss avatar
Jag vill lyfta frågan igen, så här nära valet. Borde det inte finnas en drös allmänborgerliga väljare som numera stödjer M pga deras skärpta invandringspolitik, men är för fega för att erkänna detta, inklusive för opinionsinstitut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback