Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 03:16
  #1
Medlem
Igår kväll använde jag min macbook air, min flickvän lyckades spilla några droppar juice, en på tangentbordet och två på styrplattan, dessa torkades direkt upp och jag fortsatte använda den i ytterligare en halvtimme.
Sedan stängdes datorn med ca 30% batteri kvar, den var mitt i ett youtube klipp som inte pausades innan jag stängde den.
Imorse när jag öppnade datorn tändes inte skärmen, jag tryckte på power knappen och fick symbolen om urladdat batteri. Kopplade in laddaren, startade datorn och loggade in som vanligt, styrplattan och tangentbordet fungerade både på inloggningsskärmen.

Efter att jag loggat kommer det fram en ruta som säger att den söker efter tangentbord och att inget tangentbord är inkopplat. Varken styrplatta eller tangentbord fungerar. Power knappen fungerar dock fortfarande så jag använder den för att tvångsavsluta och starta igen. Samma problem, styrplatta och tangentbord fungerar båda i inloggningsskärmen men slutar att fungera så fort lösenordet är skickat. Efter mitt andra försök fick jag frågan om jag verkligen ville öppna samma program som var öppna tidigare då jag hade startat om datorn på grund av ett problem men då frågan kom efter inloggningsskärmen kunde jag inte göra annat än vänta 60 sekunder till den startade som vanligt.

Jag tror att mitt OS är El Capitan och att uppdateringar installerades för 1-2 veckor sedan, jag installerade nyligen uppdateringar till Microsoft Office men har använt den åtminstone några dagar efter det. Då Microsoft Office frågar mig dagligen om jag vill söka efter uppdateringar tryckte jag igår på "sök efter och installera uppdateringar automatiskt" men jag tror inte att den hittade något då programmet tystnade efteråt.

När jag har googlat har jag sett liknande problem men inte samma. Macsupporten är inte ett alternativ då de av någon anledning inte låter mig chatta utan vill ringa upp mig men jag befinner mig inte i Sverige.
Jag var varken externt tangentbord eller extern mus tillgänglig just nu som jag kan testa för att se om det fungerar. Kanske kan prova det senare under dagen men det skulle inte vara mer än en tillfällig lösning då den enda anledningen att jag har den datorn är att den är så smidig att bära med sig.

Någon som har någon aning om vad det kan vara eller helst har en lösning som fixar det?
Citera
2017-02-10, 11:55
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Kan du inte vänta en stund med att logga in, om det är något som OSX har för sig i bakgrunden. Om du väljer att inte logga in och vänta i några minuter fungerar fortfarande tangentbord och mus då?

Kan du starta datorn i felsäkert läge? -> https://support.apple.com/sv-se/HT201262
Citera
2017-02-10, 14:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Kan du inte vänta en stund med att logga in, om det är något som OSX har för sig i bakgrunden. Om du väljer att inte logga in och vänta i några minuter fungerar fortfarande tangentbord och mus då?

Kan du starta datorn i felsäkert läge? -> https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Lämnade datorn på nu när jag var ute en timme. Ska prova att lämna den på inloggningsskärmen ett tag nu om det var det du menade var värt att prova.

Försökte starta i felsäkert läge, höll ned shift som guiden sa och kom till den vanliga inloggningsskärmen, loggade in och kom tillbaka till inloggningsskärmen med texten "säkert läge" i rött uppe i hörnet. Här kunde jag inte heller använda styrplatta eller tangentbord, fungerar enbart i den vanliga inloggningsskärmen.

Jag såg någonstans att man kan få problem med tangentbordet/styrplattan om hårddisken är väldigt full. Om datorn fortsatte ladda ned efter att jag stängde den igår kväll är det möjligt att hårddisken blivit full. Går det att kolla eller göra något åt i så fall? Jag stängde datorn mitt i en youtube video och den spelades vidare när jag kopplat in ström oich startat datorn igen men den laddade ur ca 30 % batteri under tiden den var stängd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback