• 1
  • 2
2005-12-22, 23:17
Medlem
Nedomanskys avatar
Är det "farligt" att äta rå blandfärs eller rå nötfärs?
Citera
2005-12-22, 23:22
Medlem
slippys avatar
Nej, inte så länge den är fri från bakterier men däremot är det är äckligt.
Citera
2005-12-22, 23:23
Medlem
Se till att köpa färsen nymald isåfall, dvs den ska malas samma dag som du ska äta det. En gravid kvinna ska dock inte äta rå färs pga risken för att usätta fostret för bakterier och parasiter.
Citera
2005-12-22, 23:26
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Är det "farligt" att äta rå blandfärs eller rå nötfärs?
Du kan bli dålig om den innehåller mycket av vissa bakterier som annars dör vid upphettning.

Det är säkrare att köpa helt kött och mala själv om du vill äta råbiff.
Citera
2005-12-22, 23:48
Medlem
Nedomanskys avatar
Man får tacka!
Citera
2005-12-22, 23:58
Medlem
Arasalls avatar
Nämen hallå - blandfärs ska aldrig ätas rå. Över huvud taget. Det är ju en blandning av nöt- och fläskfärs (från gris), och kan tyvärr innehålla bl.a. trikiner (inälvsmask). Ska man äta rå färs ska det vara ren nötfärs, naturligtvis.
Citera
2005-12-23, 00:02
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Nämen hallå - blandfärs ska aldrig ätas rå. Över huvud taget. Det är ju en blandning av nöt- och fläskfärs (från gris), och kan tyvärr innehålla bl.a. trikiner (inälvsmask). Ska man äta rå färs ska det vara ren nötfärs, naturligtvis.

Trodde det bara förekom i vildsvin, men där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.
Citera
2005-12-23, 00:10
Medlem
Huzans avatar
klart d inte e farligt...ja åt det som första mat efter bröstmjölken...kalasnice e d ju!!!
Citera
2005-12-23, 00:13
Medlem
OliTs avatar
Trikiner förekommer i flertalet olika djur, dock är kontrollen av grisar väldigt rigorös i vårt samhälle, så det bör inte förekomma.
Citera
2005-12-23, 00:22
Medlem
T-bone-s avatar
vad är det för fel på att steka den?
Citera
2005-12-23, 00:23
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Trikiner förekommer i flertalet olika djur, dock är kontrollen av grisar väldigt rigorös i vårt samhälle, så det bör inte förekomma.

Det är sant, men när det gäller framför allt färs från gris är det ofta ganska osäkert var köttet kommer från, och ursprungsmärkningen är ofta tveksam när det handlar om färsblandningar.

Ska jag äta rått kött - dvs. råbiff - äter jag alltid hundraprocentig nötfärs från en identifierad gård, företrädesvis i min närhet.

Magsjuka är inte ett skämt, precis
Citera
2005-12-23, 01:34
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Det är sant, men när det gäller framför allt färs från gris är det ofta ganska osäkert var köttet kommer från, och ursprungsmärkningen är ofta tveksam när det handlar om färsblandningar.

Ska jag äta rått kött - dvs. råbiff - äter jag alltid hundraprocentig nötfärs från en identifierad gård, företrädesvis i min närhet.

Magsjuka är inte ett skämt, precis

Jag kan inte tänka mig att köpa färdigmalet kött för att äta rått, det ska göras själv från en vettig köttbit, malet kött är väldigt känsligt för bakterietillväxt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in